MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:39

Mercedes 230CE stottert vanaf +-90km/uur

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Mercedes 230CE stottert vanaf +-90km/uur

Berichtdoor ren » 30 apr 2010, 10:52

Sinds enkele dagen ben ik de trotse bezitter van een Mercedes 230CE coupé met automaat uit 1982.

Ik heb er nu reeds +-100 km mee gereden en vanaf gisterenavond merkte ik dat de wagen opeens vanaf +-90km/uur lichtjes begint te stotteren (wel voelbaar) en hij blijft dit doen hoe harder je rijdt. rij je minder dan +-90km/uur heeft hij dit niet en stationiar draaid hij ook mooi regelmatig! Ook starten is geen enkel probleem!

De ontsteking is het niet volgens mij,hij heeft reeds nieuwe bougies,bougieskabels en een verdelerkap. Het lijkt of hij bij deze snelheden te weinig benzine krijgt! Weten jullie misschien wat dit kan zijn? De wagen heeft volgens mijn weten niet lang stil gestaan.

Ook werkt volgens mij mijn temperatuurmeter niet deze blijft contstant op 40/45° staan. Waarschijnlijk de voeler misschien heeft dit hier ook iets mee te maken? Waar zit eigenlijk deze voeler?

Alvast bedankt voor jullie reactie's
ren
 


Re:Mercedes 230CE stottert vanaf +-90km/uur

Berichtdoor Roel280€ » 30 apr 2010, 11:03

Qua stotteren... Mijn 280E is momenteel ook 'onder het mes' vanwege lichte stotters.
Als bougies, rotor, kabels etc vervangen zijn, kom je uit bij de injectoren. Je kunt deze vervangen (niet duur) of reinigen in ultrasoon. Dat zou moeten schelen. Ook kijken of je ontsteking goed op tijd staat. Heb je al een idee van het verbruik gemiddeld? Kan zijn dat je motor iets verzuipt of tekort komt. Succes!
Roel280€
 


Re:Mercedes 230CE stottert vanaf +-90km/uur

Berichtdoor ren » 30 apr 2010, 11:26

Bedankt voor je reactie.

Het verbruik dat kan ik nog niet zeggen omdat ik nog maar slechts 100 km gereden heb. Maar ik dacht persoonlijk toch eerder aan te weinig benzine of verstopte/defecte injectoren. Kan natuurlijk fout zijn.

Wat kosten deze injectoren eigenlijk?

Groetjes,
ren
 


Re:Mercedes 230CE stottert vanaf +-90km/uur

Berichtdoor drieske » 30 apr 2010, 11:37

Je kan natuurlijk ook een reinigings middel door de benzine doen en het benzine filter even schoonmaken.<br><br>Post edited by: drieske, at: 2010/04/30 11:41
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Mercedes 230CE stottert vanaf +-90km/uur

Berichtdoor jan280CE » 30 apr 2010, 12:25

Ik denk dat Drieske wel eens gelijk kon hebben.

Bekijk voor het testen van injectoren eens naar de volgende link:
http://www.w123-forum.net/phorum/read.p ... sg-1288296

Groet,
Jan
jan280CE
 


Re:Mercedes 230CE stottert vanaf +-90km/uur

Berichtdoor MBvO » 30 apr 2010, 12:26

Hallo Ren,

Op je stotterklachten afgaand, zou ik in eerste instantie gokken dat hij te weinig brandstof krijgt. Bij een diesel krijg je dit soort symptomen als er lucht in het brandstofsysteem wordt gezogen door slechte brandstofslangetjes of loszittende slangklemmetjes. Dat zou je bij jou in ieder geval ook kunnen nakijken.
De tank zit achterin de auto, daar steekt een slangetje door de bodem wat gekoppeld zit aan de metalen brandstofleiding die onder de auto door naar voren loopt. Als dat OK is, kijk de metalen leiding onder de auto na of die niet beschadigd is door een opspringende steen of zo.
Als dat OK is, kijk je waar die metalen leiding de motorruimte in komt, en volg je het hele circuit en controleer je alle slangetjes en slangklemmetjes. Knijp in de slangetjes, als er iets lekt moet je het vervangen en alle klemmetjes moeten goed vast zitten.
Als het dat niet is kan het, zoals reeds gezegd, in de timing of inspuiting liggen maar dat is minder makkelijk te controleren.

Dat de temperatuur zo laag blijft staan, kan ook liggen aan dat er geen thermostaat in het systeem zit, of eentje die kaduuk is en altijd open blijft staan. Dan wordt altijd de volledige koelcapaciteit van de radiateur gebruikt, terwijl dat lang niet altijd nodig is (bijv. bij opwarmen motor of koude omgeving). Pas bij langdurig stadsverkeer zou de temperatuur dan omhoog gaan, buiten de bebouwde kom krijgt hij van de rijwind door radiateur en langs het blok al zoveel koeling dat hij nooit goed op temperatuur komt als de thermostaat niet goed is.
Wordt de verwarming ook koud als de motor stationair draait?

Waar deze voeler bij een 230E blok zit weet ik niet, bij mijn diesel zit hij aan de linker (bestuurders) zijde van het motorblok, bij de eerste cilinder vanaf de radiateur. Er steekt een schroefje uit het motorblok waar een zwart plastic stekkertje op zit met een dun electrodraadje. Misschien dat je het daarmee kunt vinden. Eerst maar even goed schoonmaken en insprayen met contactspray, zien of dat iets helpt. Zo'n sensor gaat niet vaak kapot want het is een metalen onderdeeltje die werkt volgens het principe dat de electrische weerstand vermindert naarmate de temperatuur (van het koelwater en dus de sensor) toeneemt -> dat wordt in een leesbare schaal op je dashboard weergegeven. Vervangen van die sensor is hoe dan ook niet gek duur.
MBvO
 


Re:Mercedes 230CE stottert vanaf +-90km/uur

Berichtdoor Trouwkoets » 30 apr 2010, 14:36

Hoi. K-jetronic is andere koek. K-jetronic regelt op basis van energie met min. 3,5 bar wordt aangeleverd vanaf de tank. In het druksysteem zitten een pomp, een accumulator en een filter. Als de pomp niet voldoende druk (debiet) levert dan valt de K-jetronic uit totdat er weer voldoende druk is. Datrkan vrij snel gaan, maar denk aan uitval/inhouden gedurende ongeveer 0,3 seconde. En dat is dus heel traag stotteren. Een verstopt filter (bij een K-jetronic kan je het filter niet schoonmaken, je vervangt het regelmatig) geeft een langere tijd uitval. Een kapotte accumulator is ook mogelijk, maar daar heb ik eigenlijk nooit van gehoord. Pomp, accumulator en filter zitten direct voor je tank.

Andere suggestie: te hoge tegendruk in uitlaat door verstopte kat?

Caspar
Trouwkoets
 


Re:Mercedes 230CE stottert vanaf +-90km/uur

Berichtdoor David » 30 apr 2010, 15:05

Hoi Ren,

Ik heb uit je verhaal even niet op kunnen maken of je op benzine of LPG rijdt. In het geval van benzine: zie bovenstaande tips! Maar wanneer je op LPG rijdt, is het volgende misschien de oorzaak.

Op LPG hebben deze motoren de neiging om 'uit te waaien' wanneer het luchtfilter directe rijwind vangt. Deze extra hoeveelheid lucht zorgt ervoor, dat de motor in feite meer lucht binnenkrijgt dan waar de LPG-installatie op afgesteld is, waardoor het mengsel armer wordt. De LPG-installatie is immers niet op de luchtmassameter aangesloten. En hoe hoger je snelheid, hoe meer extra lucht het luchtfilter binnenkomt. In geval van een handbak en boven een bepaalde snelheid kan de motor hierdoor stationair zelfs afslaan wanneer je de koppeling indrukt, bijvoorbeeld om terug te schakelen. Het zou dus kunnen dat jouw auto hier boven 90 km/h last van krijgt en daardoor gaat stotteren.

Dit kun je oplossen door ervoor te zorgen, dat de motor op een 'windstille plek' zijn lucht aanzuigt. In mijn geval is dat middels een slang vlak achter de linker koplamp.
David
 


Re:Mercedes 230CE stottert vanaf +-90km/uur

Berichtdoor Sandbeige » 30 apr 2010, 20:19

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad omdat de auto een tijdje stil had gestaan. Spinnekop werd schoongemaakt. Daarna heb ik twee keer injector-cleaner bij een volle tank gegooid en heb ik het advies opgevolgd om voorlopig de tank niet helemaal leeg te rijden. Geen problemen meer gehad sindsdien
Sandbeige
 


Re:Mercedes 230CE stottert vanaf +-90km/uur

Berichtdoor ren » 03 mei 2010, 17:12

Bedankt voor jullie reactie's,

Het stotteren is reeds 3 dagen geleden vanzelf verdwenen!Ik ben gewoon eens de autosnelweg opgereden en na een 5-tal kilometers +-120km/uur te hebben gereden was het stotteren voorbij dus heel waarschijnlijk was het ergens een vuiltje in het injectiesysteem.

Ik weet nu ook denk ik waarom! Bij aankoop van de wagen was de tank bijna volledig leeg,de tankmeter stond bijna volledig op leeg en het reservelampje brande reeds dus heel waarschijnlijk heeft hij wat vuil van de bodem van de tank opgeslurpt.

Ik heb toch nog een injectie reiningsmiddel in de tank gegoten alsook heb ik reeds een nieuwe benzinefilter gekocht. Die hangt volgens dat ik begrijp onder de auto naast de benzinepomp! Klopt?

Ook ben ik (een beetje) blij dat het wat geregend heeft want nu weet ik wel dat mijn Mercedes waterdicht is,ook het shuifdak. Enkel in de kofferbak liggen wat druppels maar geen liters.

Groetjes,
Ronny
ren
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 98 gasten