[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Advies gevraagd: 220D revisie : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 15:15

Advies gevraagd: 220D revisie

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Advies gevraagd: 220D revisie

Berichtdoor Antoontje » 04 mei 2010, 21:54

Goedendag,
Ik had graag wat informatie ingewonnen over het reviseren van mijn 220D diesel motor.
Ik wil graag zelf de revisie uitvoeren voor zover ik daar het gereedschap voor heb. Ik heb de motor al compleet uit elkaar liggen.

Mijn vragen betreffen 2 punten.
1. De lagerschalen tussen de krukas en drijfstang. Moeten deze worden vervangen als de motor nog gewoon goed rondloopt? En zo ja moet ik dan de boel laten opmeten of kan ik er gewoon "orginele" in plaatsen?
2. Hoe weet ik of het noodzakelijk is om een overmaat zuigers te plaatsen? of dat ik met alleen een set nieuwe zuigerveren klaar ben. Ik weet namelijk niet hoe het blok presteert aangezien ik deze in vastgelopen toestand heb gekocht.

Het blok wat ik reviseer had lagerschalen die door een smeringsprobleem zo warm waren gelopen dat ze aan de krukas waren gelast. Mijn idee was om uit deze motor het onderblok en de zuigers te nemen, en uit een ander slecht blok (waar ik nu mee rond rijdt) de krukas en de drijfstangen.

Uiteraard zal ik foto's maken voor een verslagje.
Antoontje
 


Re:Advies gevraagd: 220D revisie

Berichtdoor JantjeV8 » 04 mei 2010, 22:43

Waarom zou je je drijfstangen uitwisselen?? Die moet je gewoon bij je blok houden.
Ook je krukas!

Het haalt geen dr*l uit om gebruikte zuigers uit het vastgelopen blok om te zetten in een ander blok. Zuigers lopen in op de cilinderwanden.

Wel/niet vervangen van cilinders en zuigers:
Alleen maar te beoordelen na meting. Diameter in de lengterichting van het blok, dwars op het blok en boven en onder in de cilinder. Waarschijnlijk zijn ze iets ovaal. Die maten vergelijken met de voorschriften van Mercedes zelf.

Hoofdlagers, big-end lagers:
Kappen monteren met lagerschalen er in, op moment aandraaien en meten. Waarde vergelijken met voorschriften Mercedes en je weet of ze aan vervanging toe zijn. Of ze moeten visueel al zover uitgelopen zijn.

Krukas:
Lager loopvlakken beoordelen op beschadigingen, loopvlakken op diameter controleren met de schroefmaat en de waardes vergelijken met voorschrift Mercedes.
Een kromme krukas kun je (laten) richten, maar zal niet meevallen. Kromming is te meten met eem hele stabiele opstelling waarbij je de krukas op 2 x 2 steunschijfjes zet. Meetklokje er tegen en de slingering meten.

Kortom:
Behoud je eigen slecht lopende blok. Meet de cilinders/zuigers en beoordeel zelf of ze vervangen moeten worden door nieuwe. Zuiver anders de cilinders op, nieuwe zuigerveren, pakkingen, lagers en meer van die rommel, maar gooi geen blokken door elkaar.
Kijk, een dynamo, startmotor of brandstofpomp is uitwisselbaar, maar de draaiende delen binnenin moet je bij elkaar houden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Advies gevraagd: 220D revisie

Berichtdoor Antoontje » 05 mei 2010, 13:36

Bedankt voor je reactie

Het idee om de krukas van de vastgelopen motor te vervangen met de krukas van de slechtlopende motor is omdat de vastgelopen motor een beschadigde krukas heeft. Er zitten groeven in het loopvlak van de gesmolten lagerschalen. En omdat ik me kan voorstellen dat een krukas op de drijfstangen inloopt dat ik deze dan maar mee overzet. Ik wil dus de zuigers en onderblok van het vastgelopen blok behouden, deze bevatten geen schade en zien er nog goed uit. (voor wat dat waard is)

Daarbuiten geloof ik je, maar vraag ik me wel af wat er dan precies fout gaat als je krukassen en drijfstangen uitwisselt tussen motoren? Ze zijn toch het zelfde? Is het dan toch beter de loopvlakken van de beschadigde krukas op te vlakken en op te meten voor een overmaat lagerschalen?

In het reviseren van mijn slechtlopende blok zie in minder heil omdat deze het zo beroerd doet dat ik aanneem dat de zuigers en zuigerwanden uit het vast gelopen blok wel beter moet zijn.
Antoontje
 


Re:Advies gevraagd: 220D revisie

Berichtdoor JantjeV8 » 05 mei 2010, 17:26

Toestand van zuigers en cilinders is alleen goed te beoordelen door te meten, niet door hoe een motor loopt.
Slechte verstuivers, inwendige lekkage in de brandstofpomp, voorkamers die op z'n eind lopen, zuigerveren die versleten zijn. Dat zijn veroorzakers van slecht lopende motoren die relatief eenvoudig te controleren zijn.

Maar geloof nou niet dat als de slijtage in een cilinder tegen z'n grootste grensmaat aan begint te lopen, dat puur daar een slechte motorloop vanaf hangt. Bespaar je al die kosten en vervang gewoon de zuigerveren, Hoon de cilinders wat voorzichtig op met hoonstenen, spoelen met dieselolie.
Zorg voor goeie verstuivers.
Laat het debiet van je pomp eens meten.

Krukas en drijfstang zijn niet op elkaar ingelopen, daarvoor zijn de lagers. De lagers hebben een Babbits laag als loopvlak. Dat is een legering van o.a. lood, zink en koper. Die zachte laag is er voor om op elkaar in te kunnen lopen, vuiligheid niet de krukas te laten beschadigen en enigzins poreus om smeerolie vast te houden en in geval van drooglopen kan het even wat opvangen...

Cilinders en zuigers gewoon meten. Is er echt een grensmaat overschreden kun je het alsnog uitwisselen. Maar al zouden jouw zuigers en voeringen aan een grensmaat zitten, dat wil niet zeggen dat die motor niet gezond kan lopen voor nog een paar ton!!!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten