MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:47

olie lekt uit stuurbekrachtiging (lenkhelfpumpe)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

olie lekt uit stuurbekrachtiging (lenkhelfpumpe)

Berichtdoor mcwops » 06 mei 2010, 15:35

nadat ik gisteren met draaien een wat rauwig geluid hoorde onder de motorkap besloot ik op onderzoek uit te gaan.
olie voldoende, koelvloeistof voldoende. alleen zag ik nogal wat olie rechts achter de radiateur waar de zgn lenkhelfpumpe zit.
op de dop en de rand veel olie en er vielen wat druppels naar beneden.
ff langs de hobbygarage en daar stelden ze vast dat het wss om een lager in de stuurbekrachtigingspomp gaat.
iemand ervaring met hoe zoiets slim aan te pakken? hij en ik vermoeden dat het een nieuwe pomp wordt. maar hoe waar en vooral hoeveel kost dat? zelf te doen of toch de garage? volgens hem kon ik wel ermee rijden, maar als de pomp echt kaduuk is, dan wordt (enkel) het sturen zwaarder. maar verder geen schade toebrengen.
foto bijgevoegd. :)
mcwops

Re:olie lekt uit stuurbekrachtiging (lenkhelfpumpe)

Berichtdoor 250petrolgrun » 06 mei 2010, 15:44

Beste Wops,

Als de pomp stuk is is het een fluitje van een cent om hem te vervangen. Je kan op diverse sloperijen of via Marktplaats, Ebay wel een 2e hands of een revisie pomp kopen.

Ik zag op je profiel dat je in Noordbrabant woont en je zou eventueel contact op kunnen nemen via de PM met JantjeV8 of Weizengelp die woonen ook in Brabant. Wellicht kunnen zij jou helpen met het vervangen of een andere pomp.

Succes, Arno

Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/05/06 15:52

<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/05/06 21:14

250petrolgrun

Berichtdoor JaapW114 » 06 mei 2010, 17:41

Als je een klein beetje handig bent is zo'n stuurbekrachtigingspomp heel goed zelf te vervangen.
Snaar ontspannen, pomp aftappen (vacuumpomp), pomp verwijderen, nieuw monteren, alle slangen vast, nieuw filterelement plaatsen, olie vullen, snaar spannen en klaar.

Veel succes ermee.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor mcwops » 06 mei 2010, 20:21

dank voor de reacties. hoeveel kost een pomp?
en hoeveel olie maat erin?

groeten

Rob
mcwops

Re:olie lekt uit stuurbekrachtiging (lenkhelfpumpe

Berichtdoor JaapW114 » 06 mei 2010, 21:05

Ik zou even een mailtje naar Wiebren sturen, die heeft er denk ik nog wel een paar op de plank liggen. Gebruikt zijn ze goed te betalen, van de prijs van een nieuwe kon je nog wel eens schrikken.
Volgens mij gaat er ruim een liter ATF olie in, afhankelijk hoeveel olie er in de rest van het systeem is achtergebleven.

Olie overzicht even geleend van elders op het forum

Jaap

JaapW114

Keer terug naar Techniek