[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bijgeluid 280E : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:36

Bijgeluid 280E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bijgeluid 280E

Berichtdoor W123Stefan » 05 mei 2010, 20:29

Hallo Benzers,

Aan het motorgeluid van mijn 280E uit 1982 is mij het volgende opgevallen. Wanneer de motor enigzins op temeratuur is dan ontstaat er een gierend / fluitend geluid die samengaat met het gasgeven en verdwijnt wanneer het gas wordt losgelaten. De waterpomp lekt niet en oliedruk is ook normaal. De automaat schakelt wel vrij laat naar de hoogte versnelling. E.e.a. is mij opgevallen na de laatste keer dat er olie is ververst met een nieuw filter (afgelopen maart). Herkent iemand dit fenomeen of weet iemand wat er fout kan zijn?

Alvast bedankt! Stef
W123Stefan
 


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor JantjeV8 » 06 mei 2010, 07:33

Resoneert de snaar niet?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor W123Stefan » 06 mei 2010, 21:08

Heb de snaren nagekeken en er is geen abnormale speling daarop. Als ik meer tijd heb dan zal ik de auto even uitlaten en dan bij warme motor de kap omhoog en goed luisteren.
W123Stefan
 


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor MB280E » 06 mei 2010, 21:14

Ik zet mijn geld op de viscokoppeling (van de fan).
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor W123Stefan » 14 mei 2010, 19:29

De fan kan bij motor uit niet worden gedraaid (is volgens mij normaal). Heb gisteren een rit gemaakt in de auto. Direct na het starten draait de fan ook mee. Moet de fan direct gaan draaien of alleen naarmate de motor warmer wordt( werking visco)? De temperatuur blijft wel op ong. 85 graden(is misschien ook wel logisch als de fan continu meedraait).
W123Stefan
 


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor MBvO » 14 mei 2010, 22:01

Komt het van achter? Dan is het vast de draaikolk in de tank die lucht trekt... ;-)

Maar eeh, hoor je het ook als je stilstaand gas geeft in de neutraal? Zo niet, dan zit het waarschijnlijk niet in de motor maar in de aandrijflijn, het cardanlager wat zingt of zo als er kracht op gezet wordt.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/05/14 22:02
MBvO
 


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 14 mei 2010, 22:59

Hoi,

klinkt toch echt een beetje als de snaar. Ik heb dit zelf ook en snap er niets van. Vorig jaar heb ik de snaar vervangen en sindsdien hoor ik hem. Heb een originele gebruikt dus daar ligt het niet aan. Als ik hem losser zet dan slipt ie en dat geeft een nog oorverdovender geluid. Weet iemand hoe dit kan? Hij staat iig niet te strak want is 90 graden te draaien tussen duim en wijsvinger. Bij mij heeft het niet met de temp te maken ik hoor de snaar altijd zingen bij gasgeven<br><br>Post edited by: adriaanvogelzang, at: 2010/05/14 22:59
AdriaanVogelzang
 


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor MBvO » 15 mei 2010, 14:23

Het kan zijn dat het lagertje in de poulie is overleden? Daar heeft JantjeV8 volgens mij recent uitleg over gegeven in een ander topic.
MBvO
 


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor W123Stefan » 18 mei 2010, 20:33

Donderdag gaat de auto naar de garage. Bij het olie controleren viel mij op dat het peil te hoog is.
Omdat het geluid is ontstaan na de laatste kleine beurt ga ik dit eerst herstellen. Zo zal ik toch moeten uitsluiten wat het niet kan zijn. Trouwens, MBvO, ook bij gas geven in neutraal hoor ik de "turbo" en ook bij bijna lege tank :-)))
Wat betreft de visco zou ik graag willen weten of de fan mag draaien bij starten van koude motor, en zoja, hoe hard de fan dan mag draaien. En is het normaal dat bij motor uit de fan niet te draaien is?
Groet,
Stef
W123Stefan
 


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor MB280E » 18 mei 2010, 20:41

De fan draait altijd mee met de motor.
Als de motor uit is kan je de fan met de hand verdraaien. (Gaat wel met enige moeite)
Als de motor warm is zou dit met meer moeite moeten gaan dan als de motor koud is.
Die turbo had die van mij ook. Heb de as van de koppeling toen ingespoten met WD40.
Dit is wel af te raden maar ik had iets van een nieuwe kan ik nog altijd steken.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor Semrick » 18 mei 2010, 20:43

Als er een viscokoppeling op zit (en volgens mij zit er bij de 280E eenzelfde op als bij mijn 300D) dan hoort de fan bij koude motor gewoon met de hand gedraaid te kunnen worden. De fan zal bij het starten van de motor echter wel altijd op een zekere snelheid meedraaien. Maar naar mate de motor warmer wordt zal de fan meer (lees harder) gaan meedraaien totdat hij op een gegeven moment voor de volle 100% zal meedraaien en dus maximale koeling geeft.
Als de motor (en dus ook de viscokoppeling zelf) afkoelt zal deze weer meer gaan slippen en dus minder hard gaan meedraaien.

Bij een kapotte viscokoppeling zit deze als het ware vast en draait hij dus ongeacht de temperatuur van de motor altijd op de volle snelheid mee en is de fan niet met de hand te draaien.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor W123Stefan » 18 mei 2010, 22:37

Ik denk dat ik nu weet wat me te doen staat. Als ik de ervaringen van jullie lees dan is het bijna zeker de viscokoppeling.
Als ik een nieuwe heb dan zal ik me weer melden voor technisch advies. Voor mij wordt het n.l. de eerste reparatie aan m`n 280E.
Allen dank voor de info tot zo ver.
Groet,Stef
W123Stefan
 


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor W123Stefan » 21 jun 2010, 19:36

Goedenavond allemaal.

Heb bij Wensink in Groningen een nieuwe viscokoppeling kunnen bestellen en morgen kan ik het ophalen.
Voor de geinteresseerden, de prijs is € 241,00 incl. BTW. Ik was hier op deze pijs voorbereid door het forum maar wil toch graag de originele onderdelen in mijn 280E.
Nu had ik gedacht om ook de waterpomp te gaan vervangen omdat die misschien geforceerd zijn werk heeft moeten doen vanwege de vastzittende visco..... Toen ik de prijs daarvan hoorde ben ik stevig gaan twijfelen aan mijn eigen redenatie. De pomp zou € 267,00 ex BTW moeten kosten:(( Nu zou ik graag meer zekerheid willen hebben voordat ik ook de pomp ga bestellen.
Het mag duidelijk zijn dat ik een leek ben op dit technisch gebied maar wil daar wel graag vanaf :)

Groet, Stef
W123Stefan
 


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor Roel280€ » 21 jun 2010, 22:51

Ha Stef,
Persoonlijk zou ik enkel de waterpomp vervangen als het daadwerkelijk nodig is (= lekkage). Dat spul is er altijd wel.

Groet, Roel met ook een 280E
Roel280€
 


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor W123Stefan » 22 jun 2010, 19:55

Hallo Roel,
Ik denk dat ik je raad opvolg. Aan de koeling van de motor is nog niks mis mee dus misschien was het ook te ver gedacht van mij. Ik heb wel de drie riemen nieuw besteld. Ze zullen toch verwijderd moeten worden. en ik weet dan ook zeker dat het niet aan die snaren ligt.
Groet, Stef
W123Stefan
 


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor Roel280€ » 22 jun 2010, 22:12

Succes ermee Stefan, hoop dat het helpt!
Jouw waterpompprijs is trouwens wel wat absurd. Ik heb de mijne in '08 laten vervangen voor 113 Eur ex.BTW, bij Klasse Klassiek. Er zijn wel twee verschillende modellen in omloop. Weet echter niet of de pomp 'ganz original' was. Hij doet het wel weer erg goed.
Roel280€
 


Re:Bijgeluid 280E

Berichtdoor W123Stefan » 22 jun 2010, 22:58

Mijn eerste reactie bij Wensink was ook of hij niet de prijs noemde van het hele waterpomphuis, maar dat was niet zo. Wanneer het wel nodig is dan zal ik eerst ook bij anderen informeren naar de prijs van de pomp. Mijn 280E is van 1982. Op Ebay zijn de prijzen voor een waterpomp voor deze auto zo rond de € 40,00 maar dat is dan wel voor een "ORIGINAL ERSATZTEIL", dus niet origineel!
W123Stefan
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten