door JantjeV8 » 07 mei 2010, 08:02
Inderdaad zitten de ramen van de G gewoon in rubbers getrokkken. Neemt niet weg dat deze later door d'n een of d'n andere alsnog afgekit zijn...
Maar dan nog, gelijmd of ind e rubber stelt geen drol voor hoor. Is allebei makkelijk zelf te doen zonder speciale gereedschappen o.i.d.
Aandachtspunten?
Achteras:
Onderste veerschotels, daar waar de spiraalveer op rust zijn vaak rot.
Bovenste veerschotels (nieuw ca. € 100,00), vaak rot, die zitten tussen 2 dikke pijpen gelast. Met kunst en vliegwerk te vervangen zonder de cabine te lichten.
Bovenste schokbreker steunen (nieuw € 35,00), meestal verrot.
Remleidingen zijn origineel staal, meestal verrot.
Vooras:
Weinig mankementen. De kogels van de stuur en spoorstan goed controleren. Dat type kogels hebben van nieuw af aan al wat axiale speling, maar dat mag niet meer dan een millimeter of 2 bedragen. Moet je ze vervangen, dan moet je de hele stang vervangen want 1 zijde is niet uitschroefbaar. (Stuurstang: ca. € 250,00, spoorstang ca. € 150,00).
Achterste hoeken van de carroserie, over de deelnaad onder het zijruitje meestal rot. Nieuwe panelen worden duur verkocht.
Onderzijde deuren, vaak rot. Goeie/nieuwe deuren veelal € 500,00/stuk.
Ondanks een dragend chassis zijn er ook afkeurpunten als de carrosserie aan de onderzijde te rot is:
De langsdorpel aan beide zijden, binnenkant onder de B-zuil. Van buitenaf niet zichtbaar, van onder de auto wel. Vaak rot.
De liggers van de carrosserie waarmee hij de achterzijde draagt, vaak krokant.
De steunen helemaal aan de voorzijde, daar waar het voorframe op het chassis draagt, onderzijde vaak doorgerot.
Geen afkeurpunt, wel hinderlijk:
Het schutbord laat vaak water door, daardoor gaan je matten drijven. Dat zit precies onder de naad waar de zijpanelen van de motorruimte tegen de carrosserie gemonteerd zitten.
En zo is er nog genoeg te bedenken...