[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Voorruit G-klasse gelijmd? : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 10:52

Voorruit G-klasse gelijmd?

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Voorruit G-klasse gelijmd?

Berichtdoor EmileW123 » 06 mei 2010, 20:25

Ik weet niet of dit de goede plaats voor deze vraag is, maar misschien weet iemand hier of de voorruit van een G-klasse wel of niet gelijmd is?

Ik heb een leuke SWB versie uit 1980 gevonden met wat bloemkolen langs de rand, maar als er een hele nieuwe ruit in moet zal ik hem waarschijnlijk toch laten staan.
EmileW123
 


Re:Voorruit G-klasse gelijmd?

Berichtdoor Quinten » 06 mei 2010, 21:20

Ik weet niet of die gelijmd is, als je bij de mb dealer langs gaat kunnen ze je het zo vertellen, maar snap je vraag niet, eerst: je laat een zeldzame G toch niet staan om het vervangen van een ruit?? en: of hij nou gelijmd is of niet, dat maakt toch niet uit als er witte randen in zitten, als je je daar aan ergert zal hij vervangen moeten worden gelijmd of niet.
Quinten
 


Re:Voorruit G-klasse gelijmd?

Berichtdoor TUVmeister » 06 mei 2010, 21:49

Hoi,

Een voorruit van een G is NIET gelijmd, gewoon een nieuwe rubber erin trekken nadat de voorruitsponning ontroest / nagekeken / of gerepareerd is.
Vrijwel elke G van die bouwjaren heeft daar roestvorming door uitgedroogde voorruitrubbers, net zoals W123's bij de achterruit hebben.
Niets aparts dus.
Een splinternieuwe groengetinte voorruit heb je in Deutzland al voor 110,00 euro;s !!

<br><br>Post edited by: TUVmeister, at: 2010/05/06 21:53

TUVmeister
 


Re:Voorruit G-klasse gelijmd?

Berichtdoor EmileW123 » 06 mei 2010, 22:17

Bedankt voor de reacties! Er zal wel wat laswerk aan de sponning moeten gebeuren op 2 plaatsen, maar ik weet nu wat beter waar ik aan toe ben. Ik heb de auto zelf nog niet gezien (alleen op foto's), maar mogelijk ga ik op korte termijn even kijken.

Ik weet weinig van G-klasses, zijn er nog meer bekende aandachtspunten?
EmileW123
 


Re:Voorruit G-klasse gelijmd?

Berichtdoor TUVmeister » 07 mei 2010, 00:14

Achterhoeken zijn meestal slecht, de dorpels, en de wielkastranden.
Controleer of er water onder de matten staat ?
Check iig de opnamepunten van de schokbrekers en de veren.
Controleer de kachelmotor op zijn werking.

Kijk gewoon even rond wat er zoal aan vervangingsmateriaal wordt aangeboden op het www, dat is ook meestal wat je nodig hebt.

Bijvoorbeeld : www.g-manufaktur.de
TUVmeister
 


Re:Voorruit G-klasse gelijmd?

Berichtdoor JantjeV8 » 07 mei 2010, 08:02

Inderdaad zitten de ramen van de G gewoon in rubbers getrokkken. Neemt niet weg dat deze later door d'n een of d'n andere alsnog afgekit zijn...
Maar dan nog, gelijmd of ind e rubber stelt geen drol voor hoor. Is allebei makkelijk zelf te doen zonder speciale gereedschappen o.i.d.

Aandachtspunten?
Achteras:
Onderste veerschotels, daar waar de spiraalveer op rust zijn vaak rot.
Bovenste veerschotels (nieuw ca. € 100,00), vaak rot, die zitten tussen 2 dikke pijpen gelast. Met kunst en vliegwerk te vervangen zonder de cabine te lichten.
Bovenste schokbreker steunen (nieuw € 35,00), meestal verrot.
Remleidingen zijn origineel staal, meestal verrot.

Vooras:
Weinig mankementen. De kogels van de stuur en spoorstan goed controleren. Dat type kogels hebben van nieuw af aan al wat axiale speling, maar dat mag niet meer dan een millimeter of 2 bedragen. Moet je ze vervangen, dan moet je de hele stang vervangen want 1 zijde is niet uitschroefbaar. (Stuurstang: ca. € 250,00, spoorstang ca. € 150,00).

Achterste hoeken van de carroserie, over de deelnaad onder het zijruitje meestal rot. Nieuwe panelen worden duur verkocht.
Onderzijde deuren, vaak rot. Goeie/nieuwe deuren veelal € 500,00/stuk.

Ondanks een dragend chassis zijn er ook afkeurpunten als de carrosserie aan de onderzijde te rot is:
De langsdorpel aan beide zijden, binnenkant onder de B-zuil. Van buitenaf niet zichtbaar, van onder de auto wel. Vaak rot.
De liggers van de carrosserie waarmee hij de achterzijde draagt, vaak krokant.
De steunen helemaal aan de voorzijde, daar waar het voorframe op het chassis draagt, onderzijde vaak doorgerot.

Geen afkeurpunt, wel hinderlijk:
Het schutbord laat vaak water door, daardoor gaan je matten drijven. Dat zit precies onder de naad waar de zijpanelen van de motorruimte tegen de carrosserie gemonteerd zitten.

En zo is er nog genoeg te bedenken...
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Voorruit G-klasse gelijmd?

Berichtdoor EmileW123 » 08 mei 2010, 19:42

Bedankt voor de lijst, dat zijn zeker dingen die ik ga bekijken als ik de auto zie. Bedankt!
EmileW123
 


Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten