[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
blauwe kentekenplaten : Algemene vragen over jouw auto - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 05:28

blauwe kentekenplaten

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Antwoord:blauwe kentekenplaten

Berichtdoor Weizengelb » 23 mei 2006, 16:09

Of je blauwe platen mag hebben ligt aan je kenteken.
Een auto van voor 1978 kan toch een nieuw kenteken hebben waardoor hij geen blauwe platen mag voeren.
Voor auto's na 1978 wordt geen kenteken afgegeven waarmee blauwe platen gevoerd mag worden.

Als je wel blauwe platen laat maken voor een nieuw nummer dan staat daar geen keurmerk in en zijn de platen zowieso ongeldig (als ze al gemaakt worden!).

Wel jammer maar in 1978 was het toch echt afgelopen...
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Antwoord:blauwe kentekenplaten

Berichtdoor Jasser » 02 jun 2006, 10:10

Hallo. Ik lees nu een paar keer dat het dus mogelijk is om blauwe platen te laten maken. Waar kan ik dit laten doen? Ik kan me voorstellen dat sommige wijgeren omdat ik een mb heb van 1979.
Jasser

Re:Antwoord:blauwe kentekenplaten

Berichtdoor Fazioli » 03 mei 2010, 13:06

Hoe zit dat eigenlijk met gewone gele platen (zonder die lelijke EU sticker) een auto van 1981 zou dan gewone gele platen mogen dragen niet?
Fazioli

Re:blauwe kentekenplaten

Berichtdoor Quinten » 03 mei 2010, 13:26

Voor blauwe platen is er voor auto's ouder dan 1978 een uitzondering, maar alle auto's van na 1978 moeten een gele plaat dragen met EU teken, zonder uitzondering.
Quinten

Berichtdoor Fazioli » 03 mei 2010, 13:28

jammer..
Fazioli

Berichtdoor Fritske » 03 mei 2010, 21:19

Blauwe platen kan je overal waar ze ook gele platen maken, gewoon laten maken. Als je ze niet op je auto mag hebben, kunnen ze wel gemaakt worden, maar staat er geen keurmerk in, en zijn ze dus niet geldig, maar dat zie je niet.
Kan zijn dat sommige bedrijven ze niet willen maken, omdat je ze niet op de auto mag hebben.

Om ze wel op de auto te mogen hebben moet de auto van voor 1978 zijn, en een bepaalde lettercombinatie te hebben. Deze combinatie hebben, als ik het goed heb, alle auto's die voor 1978 in nederland op kenteken gezet, en alle auto's die gebouwd zijn voor 1978 maar later zijn geimporteerd, maar dan moet bij de RDW importkeuring wel uitdrukkelijk zijn gevraagd om een oud kentekennummer waarbij het wel mag.

Het kan dus nog bij een auto die vandaag op kenteken gezet wordt, als het bouwjaar maar voor 1978 ligt.

Dit is voor zover ik weet hoe het een jaar of 2 geleden was, ik weet niet of er intussen wat veranderd is.<br><br>Post edited by: fritske, at: 2010/05/03 21:28
Fritske

Berichtdoor Semrick » 03 mei 2010, 21:24

Kan je wel 90 euro boete (per kentekenplaat) opleveren.
En hij zal er ook niet meer door de APK komen.
Verder is het voor iemand die er een beetje kijk op heeft zo te zien dat het niet klopt.
Een kentekencombinatie met 4 letters en 2 cijfers (dus b.v. 22-FF-HH) kan nooit een blauwe plaat zijn.
Blauwe platen zijn slechts toegestaan voor combinatie's van 4 cijfers en 2 letter (en dan nog zijn er enkele van deze combinatie's van na 1-1-'78 die buiten de boot vallen.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Quinten » 03 mei 2010, 21:49

Semrick wrote:

Blauwe platen zijn slechts toegestaan voor combinatie's van 4 cijfers en 2 letter (en dan nog zijn er enkele van deze combinatie's van na 1-1-'78 die buiten de boot vallen.

Klopt er zijn van begin 1978 tot half 1978 CC-LL-CC kentekens die verplicht geel zijn.<br><br>Post edited by: Quinten, at: 2010/05/03 21:50
Quinten

Berichtdoor nico » 03 mei 2010, 22:10

De laatste blauweplaten was de combinatie 99-AU-99 dit was december 1977..
De nieuwe begon met 00-TM-01 januari 1978 en deze moet geel met sticker zijn..
Helemaal geel mag niet ook niet,ook niet op de aanhanger deze moet wit zjn..
nico

Berichtdoor nico » 03 mei 2010, 22:12

sorry moet 99-UA-99 zijn..
nico

Berichtdoor Sandbeige » 04 mei 2010, 09:30

Overigens. Bij mijn weten hoef je niet eens aangehouden te worden. Er kan zomaar een boete op je deurmat vallen als de politie 'van afstand' de 'kentekenplaat-overtreding' heeft geconstateerd. (ook zo indien apk goedkeuring ontbreekt).
Sandbeige

Berichtdoor Semrick » 04 mei 2010, 09:42

Voor deze overtreding moet je in principe staandegehouden worden.
Bekeuren op kenteken is niet mogelijk.
De pakkans is gering maar aan de andere kant is het zoals hierboven is uitgelegd wel zeer eenvoudig te constateren. Maar... ik weet ook dat veel agenten niet precies op de hoogte zijn van deze regels en dat de handhaving ook niet echt prioriteit heeft.
Je moet dus even zelf afwegen of je het risico wilt nemen.

Voor wat betreft de APK bekeurt de politie in principe niet meer.
De handhaving daarvan is dmv een registercontrole weggezet bij de RDW.
Dus het kan gebeuren dat je een bekeuring thuis krijgt voor een niet APK gekeurde auto terwijl deze nooit uit de garage komt. Even schorsen van het kenteken is dan de oplossing.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor johan van beek » 07 mei 2010, 15:33

hallo met johan heb toevallig pas een boete voor gekregen voor mijn blauwe nummer platen mijn W123 is van 81 de boete
bedrag was 90 euro gr johan
johan van beek

Berichtdoor Patman » 07 mei 2010, 15:55

Er mag zoveel niet,maar op een bepaalde auto met een bepaalde kleur is het soms veel mooier,ik heb jarenlang met diverse Benzen op zgn.illegale blauwe platen gereden en nooit geen last gehad. Wel altijd had ik de gele platen bij me met voorgeboorde gaatjes en een paar trekbandjes zodat ik ze in geval van nood zo om kon wisselen.Dat deed ik ook met de APK keuring zo.

Patman

Berichtdoor Patman » 07 mei 2010, 15:58

Ook in het buitenland geen problemen,van Oostenrijk naar Zwitserland controle aan de grens,maar geen woord over de blauwe platen!

Patman

Berichtdoor Patman » 07 mei 2010, 16:00

Hier hoort toch geen geel op,of wel?

Patman

Berichtdoor johan van beek » 07 mei 2010, 16:11

klopt heb zelf een witte 200 sedan vond de blauwe platen er veel mooier onder heb bijna 2 jaar gereden tot een
paar weken geleden tot een motorrijder mij aan de kant zette in eindhoven had de gele wel bij kon hem niet
over halen boete 90 euro
johan van beek

Berichtdoor Patman » 07 mei 2010, 16:48

Blijft altijd een klein risico,smeer je die 90 euro uit over 2 jaar dan valt het wel weer mee,is helaas geen garantie dat je weer 2 vooruit kunt......
Patman

Berichtdoor Semrick » 07 mei 2010, 17:44

Met de combinatie 28-DN-JJ zul je gele platen moeten voeren.
Dit kenteken komt bij de RDW-site overigens niet voor (en is dus waarschijnlijk niet meer actief).
De auto zou van voor 1978 kunnen zijn maar is dan kennelijk later ingevoerd. Men heeft toen verzuimd om een oldtimer kentekencombinatie aan te vragen waardoor er nu gele platen om moeten.
Als hij van voor 1978 is kun je een verzoek in dienen om dit kenteken om te zetten naar een oldtimerkenteken waarmee je wel weer blauwe platen mag voeren......

En Johan je hebt 90 euro korting gekregen van die motoragent want je hebt aan beide kanten een kentekenplaat die niet aan de eisen voldoet. Hij heeft dus maar voor 1 plaat geschreven.<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2010/05/07 17:44
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto