MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:49

Lampje koplamp verwisselen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Lampje koplamp verwisselen

Berichtdoor Allissey » 08 mei 2010, 08:42

Soms zijn er van die eenvoudige onderhoudskarweitjes die toch lastiger zijn dan het lijkt...

Week geleden ontdekte ik dat mijn rechter koplamp (dimlicht) niet meer brandde. Simpel, dacht ik, nieuw lampje gehaald en verwisseld. Nou heb ik een franse instructieboekje en mijn frans is niet denderend, maar ach: met gezond verstand moet ik een eind komen.

Lamp verwisseld, maar de koplamp brandt nog steeds niet. Het stadslichtje ernaast doet het prima, links is ook geen probleem. De pooltjes opgeschuurd, gecontroleerd of-ie goed massa maakt, niets helpt. Snap er niets van. Alle zekeringen gecheckt, maar ja, dan zou rechts het toch ook niet moeten doen? Ik vond de constructie van de koplamp niet denderend (met name de reflector zit er wat losjes in, maar dat was al zo toen ik m openmaakte)

Dit leidt tot twee vragen:
- iemand een idee wat ik nog kan bekijken, waar het dan aan zou kunnen liggen?
- waar kan in een goed, NL talig instructieboekje/montagehandleiding vinden?

Groeten uit 's-Hertogenbosch

Allissey

ps: het gaat om een W123 200T, model 1983.
Allissey

Re:Lampje koplamp verwisselen

Berichtdoor Marcules » 08 mei 2010, 09:41

Eigenlijk heb je alles al gecontroleerd, behalve of er spanning op de lampstekker staat (als de lampenschakelaar op aan staat uiteraard, en het nieuwe lampje is ook getest ga ik vanuit). Meten! Op de + en - pool van de lampstekker, dan meet je meteen ook de massa weer me.

Daar zal misschien wel uitkomen dat er geen spanning is, en dan wordt het even zoeken door de stekkers (aansluitingen) en bedrading (breuk). Omdat links het wel doet kan je het gezamenlijke deel van de beide lampen overslaan. (lampschakelaar is bijvoorbeeld wel goed).
Marcules

Berichtdoor Leon » 08 mei 2010, 11:32

Mijn ervaring is dat de lamp soms toch slecht massa maakt; probeer de fitting eens goed schoon te krabben. Doet de lamp het wel als je een losse massa draad trekt?

Andere optie is een zekering die niet helemaal wil; loop ze allemaal even na (morrel er even mee).
Leon

Berichtdoor bartolo66 » 08 mei 2010, 11:34

Beide koplampen zitten niet achter dezelfde zekering.
bartolo66

Keer terug naar Techniek