[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kleppen stellen 230E : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:48

Kleppen stellen 230E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Kleppen stellen 230E

Berichtdoor gasmeding » 07 mei 2010, 20:34

Ik wil de kleppen stellen van mijn 230E automaat. De laatste tijd is de afstelling van de motor niet meer goed, vooral bij het stationair lopen terwijl hij in de D staat schud de motor ontzettend, en vooral bij een koude motor slaat hij heel snel af. Ik wil daarom de kleppen stellen en de co waarde controleren/bijstellen. Nu heb ik dit vanmiddag geprobeert bij een doe het zelf garage, alleen zitten er busjes op de plaats waar je de klepspeling moet meten. Die zitten aardig vast en volgens de garage beheerder is daar een speciale sleutel voor nodig om die busjes iets omhoog te brengen zodat ik de klepspeling kan meten. Het is voor mij de eertse keer dat ik dit doe dus ik ben er maar mee gestopt om op dit forum te vragen of iemand hier ervaring mee heeft en me verder kan helpen.

Bij voorbaat dank
Gerard
gasmeding

Re:Kleppen stellen 230E

Berichtdoor Tinus60 » 07 mei 2010, 20:52

Wat een onzin, daar heb je geen speciaal gereedschap voor nodig.

http://benzgarage.de/ kijk bij technik

groet,
tinus60
Tinus60

Berichtdoor Jaap123 » 08 mei 2010, 19:50

Gerard,

het is wel eens een beetje lastig "zoeken" met de voelermaat om de juiste positie te vinden maar het gaat goed zonder dat je speciaal gereedschap nodig hebt
.
Bij benzgarage.de staat inderdaad een prima handleiding.

Jaap123
Jaap123

Berichtdoor Wiebren240D » 08 mei 2010, 20:42

Hallo Gerard

is toch niks moeilijks aan.

je neemt een ringsleutel 13mm en een sterschroevedraaier philips 2 en je kan aan het werk

het klep deksel eraf en dan zie je de boutjes met borg moertjes al zitten zijn er 8 4 uitlaat kleppen en 4 inlaat kleppen.

1 ding je moet op de nokkenas letten die moet wel zo staan dat je klep wil stellen.
je draait de moter handmatig rond met een dop 27 mm die zet je op de krukas poulie voor het gemak even de 4 bougies eruit draaien dan kun je de moter met de hand rondraaien.
nu draai je de moter rond en dan zie je de tuimelaars op en neer gaan als 1 tuimelaar terug komt en voor ie weer naar beneden gaat in dat stukje kun je de klep stellen en dan draai je de borgmoer los en zet de ster schroevedraaier die draai je net zo ver tot je de voeler maat tussen de klep en de tuimelaar door kunt krijgen dat is voor de inlaat kleppen 0,15mm en voor de uitlaat kleppen is de speeling 0,30mm.

maar je mag ook een keer langs komen in Blesdijke daar is een sleutel plek.
ik ben daar geregeld aanwezig.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Citrobenz » 08 mei 2010, 22:05

Denk er wel om dat je met koude motor de kleppen stelt
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor gasmeding » 08 mei 2010, 23:06

Bedankt voor de reacties. Ik voel er veel voor om eens langs te gaan in Blesdijke, dit omdat er nog wel wat dingen zijn aan de auto die nagekeken moeten worden en waar ik wel wat advies bij kan gebruiken.
Bij wie kan ik daarvoor terecht om een afspraak te maken? Zo`n sleutelplek is eigenlijk net wat ik zoek, kun je elkaar ook nog wat helpen en advies geven en vanuit Kampen is het best te doen om daar eens langs te gaan.

Groeten Gerard
gasmeding

Berichtdoor Hans Blesdijke » 09 mei 2010, 00:04

Gerard je hebt en pm

mvg Hans
Hans Blesdijke

Berichtdoor gasmeding » 15 mei 2010, 08:44

Gister bij de sleutelplek in Blesdijke geweest, hartelijk ontvangen door Hans en Wiebren met koffie. Wiebren heeft de kleppen voor me gesteld. Motortje loopt weer als een zonnetje, Wiebren nog bedankt. Hoop dat ik het de volgende keer zelf kan.
Ook heeft Wiebren de auto geinspecteerd voor me waardoor ik nu de oorzaak weet van een aantal mankementjes aan de auto, kan ik de komende tijd mee bezig. Makkelijk dat er een sleutelclub is in de buurt, ik ga daar zeker lid van worden, niet alleen is er een brug en gereedschap, ook een heleboel kennis van en ervaring met de W123, wat misschien nog wel belangrijker is. Oant sjens in Blesdijke

Gerard
gasmeding

Keer terug naar Techniek