MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:00

montage trekhaak

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

montage trekhaak

Berichtdoor ERKO240D » 08 mei 2010, 17:39

Hallo,

Heb vandaag een trekhaak onder de 230E van een kameraad gemonteerd,heb eerst even bij die van mij gekeken hoe het een en ander zat.
Nou zag ik dat ik aan bijde zijden van die extra metalen kokers heb zitten aan de onder kant,die zaten niet bij de set van de trekhaak van mijn kameraad.
Mischien een domme vraag maar in hoe verre is het van belang dat deze er onder moeten,en kun je deze eventueel ook zelf maken en waar moet je dan op letten?

Ik hoor graag van julie,want ik heb mijn kameraad gezegt om nog maar even te wachten om de caravan aan te koppelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Vr.groeten, Erwin (Almelo).
ERKO240D

Re:montage trekhaak

Berichtdoor jan280CE » 09 mei 2010, 12:12

Hallo Erwin,

Die zijstukken zijn essentieel en het is beslist onveilig om zonder deze zijstukken iets achter de auto te hangen. Hoewel het bij mij al weer een aantal jaren geleden is dat ik mijn trekhaak monteerde zou ik op het eerste gezicht stellen dat je nu waarschijnlijk alleen de bumperbevestigingen gebruikt hebt. De achterplaat is bij lange na niet berekend op een maximaal gewicht gewicht van een kleine 1200 kg. Ook al hang je er niets achter en gebruik je de trekhaak allen voor bijv. een fietsendrager dan nog zul je bij een oplettende keurmeester bij de volgende APK door de mand vallen.

Kun je de ontbrekende zijstukken zelf maken? In theorie wel als je voldoende plaat ( schatting dikte 5 mm) hebt, proffessioneel electrisch kunt lassen en voldoende grote gaten kunt boren. Niet iets wat je in je schuurtje thuis effe fikst. Ik vrees dat jouw kameraad een miskoop heeft gedaan.

Groet,
Jan<br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2010/05/09 14:49
jan280CE

Berichtdoor Leon » 09 mei 2010, 12:18

Idd, die zijstukken zijn essentieel, zonder die dingen trek je de last met eh... de boutjes in de kofferbak.
Leon

Berichtdoor ERKO240D » 09 mei 2010, 17:27

Hallo Jan en Leon,

De zij stukken die in de kofferbak moeten worden bevestigt die zaten er wel bij en die heb ik dus wel gemonteerd (die in de kofferbak dus)deze zitten met 3 bouten vast op dat dunne plaatwerk (daaronder dus die kokers aan de buitenzijd)en met 2 bouten aan de achterplaat van de auto waarop de bumper weer wordt gemonteerd.
Wat ik graag wil weten is; de metalen kokers/strips die aan de buitenkant onder de auto worden bevstigt of dit dus noodzakelijk is.

Vr.groet Erwin (Almelo).
ERKO240D

Berichtdoor Limpsalot » 09 mei 2010, 18:00

Die strips zijn heel erg nodig, want dit is de feitelijke bevestiging. De andere kant van die strips zitten aan het chassis gebout, met dezelfde bouten waar nu de stabilisatorstang mee vast zit. Deze moet even los, strip eronder en weer vast. Het moment staat in de gebruiksaanwijzing van de trekhaak.<br><br>Post edited by: Limpsalot, at: 2010/05/09 18:02
Limpsalot

Berichtdoor ERKO240D » 09 mei 2010, 18:54

Hallo Limpsalot,

Bedankt voor je reactie.
Ik weet nu genoeg,zal mijn kameraad even blij maken (ahum).
We zullen dus opzoek moeten naar deze strips.Heb je toevallig nog een adres waar we deze eventueel kunnen krijgen?

Vr.Groet Erwin. (Almelo).
ERKO240D

Berichtdoor peter200 » 09 mei 2010, 20:03

@Erwin

Je zou het hier eens kunnen proberen.

Is redelijk dicht bij voor je.

http://www.fritspril.nl/

Groet Peter
peter200

Berichtdoor Limpsalot » 09 mei 2010, 20:52

Hoi Erwin,

Ik heb de trekhaak via 't internet gekocht, voor nog geen E 200,00 maar ik weet niet meer bij welk bedrijf

Ik heb wél de tekening nog:

Limpsalot

Berichtdoor ERKO240D » 10 mei 2010, 11:28

Hallo Roel,

Aan de tekening heb ik wel wat,wat ik zo zie kun je de kokers/strips nr.C op de tekening zelf ook wel maken.Zal proberen de tekening uit te vergroten om de maten te kunnen lezen.

In ieder geval hartstikke bedankt,zo komen we wel verder.

Is voor mijn maat die zich gisteren ook heeft voorgesteld op het forum hij zal hier zeker blij mee zijn.

Gr. Erwin.
ERKO240D

Berichtdoor Fritske » 10 mei 2010, 12:39

Deze tekening is ook te downloaden via de site van Bosal als ik het goed heb.
Fritske

Berichtdoor Limpsalot » 10 mei 2010, 14:12

Ja. Dan heb je twee tekeningen. ;-)
Limpsalot

Keer terug naar Techniek