door Yost » 02 mei 2010, 15:56
Gistermiddag, op een N-weg ter hoogte van Dordrecht zie ik opeens (mijn vrouw reed) dat de oliedruk op 1,5 stond. Enkele minuten later stond hij op 1, en bleef dalen. Temperatuur was normaal. Heel kort daarna begon de motor meer geluid te maken en hebben we de 200D binnen een paar seconden op de vluchtstrook gezet. Ik stap naar buiten en zie onmiddellijk dat er zich een snel toenemende plas olie onder de auto vormt. Motorkap open, motor leek bovengemiddeld heet, rookte ook wat, beetje licht branderige geur. Er zat overal olie : de dop, de peilstok stond omhoog, er was olie uit de dop van het oliefilter gedrukt en de rubber rand ergens halverwege het motorblok (weet niet hoe die heet) was aan de linkerkant naar buiten geduwd. Iets had blijkbaar grote druk op het motorblok uitgeoefend. Waar echter de grote sloot olie uit kwam kon ik niet zien, het droop vanaf de carterpan op de vluchtstrook. Ook met de motor uit bleef het stromen. Redelijk laag dus vermoedelijk.
Olie was 'schoon' (mooi zwart, geen schuimig/wittig duidend op water).
Routemobiel gebeld en de Benz staat nu ergens bij een bergingsbedrijf in Dordrecht. Morgen of dinsdag komt hij naar Amsterdam, en gaat gelijk naar De Oude Ster.
Ik had foto's gemaakt, maar mijn telefoon crashte die dag ook dus die zijn verloren gegaan (soms kun je maar beter in bed blijven).
Wat is jullie analyse? De Routemobiel meneer dacht de koppakking.