[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
200D totale olieleegloopellende op de snelweg : Diesel Specifiek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 16:04

200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor Yost » 09 mei 2010, 16:37

@ paul snip @ toontje. Tja, na een keer zou ik zeker geen autootje erbij nemen. Maar ik denk dat ik na 3 jaar bezit van de W123 zo'n 5 of 6 keer langs de kant van weg heb gestaan en bij elkaar zeker twee maanden (verdeeld over verschillende reparatiebeurten) autoloos heb gezeten en er al 5000 euro in heb zitten aan reparaties. Dan wordt mevrouw (en ik zelf) het wel eens zat. Qua betrouwbaarheid heb ik dus helaas geen goede ervaringen. Een tweede wagen is dan geen luxe. Maar blijf altijd hoop houden dat dit echt de laatste grote kostenpost was.
Yost
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor Topasbrauner » 09 mei 2010, 16:41

Je hebt inderdaad wel erg veel pech met die wagen. Maar waar breng je hem heen voor onderhoud?

Ook ik deel de ervaringen met mensen hier en durf te beweren dat het praktisch onmogelijk is betrouwbaarder wagens te vinden.
Topasbrauner
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor Yost » 09 mei 2010, 17:30

Ik breng hem naar de Oude Ster, Amsterdam. Notabene een oldtimer Mercedes specialist (en daar betaal je ook voor).

Nog even een paar dingen gecheckt:

- olie is helemaal schoon
- hem gestart en koud was er eigenlijk niks opvallends te horen. Bij warm worden echter wel.
- het geluid dat ik gisteren beschreef is bij nader inzien wat minder dramatisch klinkend, het klinkt een beetje als een diep 'tractorgeluid', alof er een soort extra motor ín de motor draait. Een extra 'toektoektoektoektoek'... (jaja, je ziet dat ik er verstand van heb). Het klonk alsof het grotendeels van onderop de motor komt.
- hij rookt wat meer dan gemiddeld.
Yost
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor MajikSimon » 09 mei 2010, 19:00

@jv8 :
Hij beschrijft dat de peilstok omhoog geduwd stond.Dat komt ook niet door 1,5 bar oliedruk, maar zou wel kunnen komen door giga hoge carterdruk denk ik. Dat kan ook je kleppendekselpakking weg drukken lijkt me.Je schrijft ook " en de rubber rand ergens halverwege het motorblok (weet niet hoe die heet) was aan de linkerkant naar buiten geduwd. Iets had blijkbaar grote druk op het motorblok uitgeoefend. " Dat lijkt me de kleppendekselpakking die door heel hoge (lucht_carterdruk naar buiten geperst werd. Vervolgens gooit ie bijna alle olie eruitvia de pelstokopening, hapt lucht en voila je rijdt met 1 a 1,5 bar druk...tijdens rijden niet goed.

Yoast ik vind het heel rot voor je allemaal. ik denk dat je zo min mogelijk naar garages moet gaan.
Ook als is de oude ster in 020 misschien wel ok...Ze geven niet zoveel om je auto als jijzelf.
En ja het is inderdaad een onbetrouwbare auto gebleken voor jou persoonlijk.
Het is natuurlijk ook nogal een verschil of je min of meer leek bent of wegenwachter, of
superhandig met motoren, lassen en alles repareren.

je kan een goede 240D motor vinden tussen de 300 en 1500 euro. Hangt af van de toestand maar ook hoeveel de verkoper wil vangen.De prijs zegt niets over de toestand en ik zou altijd de motor willen horen lopen en of een compressietest willen zien.Met inbouw is het hetzelfde verhaal ook qua prijs.
Verder vroeg semrick al of de carterontluchting gecheckt was. Moet je denk ik zelf doen wil je echt weten hoe het zit.Is gewoon de slang bovenop je kleppendeksel welke naar de onderzijde van je luchtfilter loopt.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/05/09 22:44
MajikSimon
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor Yost » 09 mei 2010, 21:05

en de wrange is: dit blok zit er, na een vastloper eind 2009, sinds december 2009 in...<br><br>Post edited by: Yoast, at: 2010/05/09 21:06
Yost
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor MajikSimon » 09 mei 2010, 21:11

Da's wel heel erg rot idd Yoast.

Waardoor is je vorige blok kapot gelopen? Hoe ben je aan het huidige blok gekomen?
Heb je het horen lopen of een compressiemeting ervan?
Ik herinnerde me vaag al iets ervan en zocht de oude thread op.

viewtopic.php?t=9956&p=126557

Als een pas ingebouwd blok binnen 6 maanden kapot draait....tsja.
Blok verkregen via de desbetreffende garage en ook ingebouwd door hun?
Denk dat je dan wel mag rekenen op enige coulance. ik snap je vriendin wel helemaal nu,
en de alto uitstap. Inderdaad heel veel pech...

Als ik jou was zou ik dit aankaarten bij de desbetreffende garage,
mochten ze het niet willen oplossen dan denk ik dat je elders veel beter af bent.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/05/09 21:23
MajikSimon
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor Leon » 12 mei 2010, 16:34

Is de motor nu weer ok? Zo nee, misschien is dit wat voor je.
Leon
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor Topasbrauner » 28 mei 2010, 08:59

Joost, wat is de status?
Topasbrauner
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor Yost » 29 jul 2010, 13:54

Mensen, poos niks van me laten horen. Auto heeft volle tijd bij De Oude Ster gestaan. En nu nog, ondanks wekelijkse telefoontjes van mijn kant.
De situatie:
- tijdens testrit door Oude Ster (om het geluid goed te analyseren) is motor vastgeslagen. Een zuiger zou afgebroken zijn? En een voorkamer ineengedrukt?
- Vandaag gebeld door garage. Lang verhaal, komt neer op "thermische overbelasting". Zou niet komen door mogelijk droogdraaien tijdens de snelweg-olielekkage. Motor heeft volgens Oude Ster te
koud, te hard gedraaid. Alleen door wie? Oude Ster doet moeilijk over het feit dat ik hem
ooit bij andere garage heb laten repareren. Is beduidend goedkoper. Ging ik naartoe omdat remwaarschuwingslichtje aan bleef. Dat bleek een contactje en niks mis met de remmen. Die meenden echter een lekkende koppakking te zien en rapporteerde dat aan mij. Dat werd door Oude Ster niet herkend. Die garage zouden hem eventueel met een koude motor te hard hebben kunnen laten draaien. Zoiets.
Ze gaan nu kijken of de drijfstang verbogen is, indien niet dat zouden ze de
zuiger/voorkamer kunnen vervangen. Indien wel dan is de motor total loss.

Hun voorstel: schikking in de kosten omdat onduidelijk is hoe gekomen. Ze gaan eerst
uitzoeken of het kan en wat het dan zou kosten.

Ik heb mijn visie uitgesproken: simpel, ik koop motor, na 3 maanden is hij kapot. Wie
garandeert mij dat hij niet al half kaduuk was toen ik hem kocht? En de link tussen
olielekkageprobleem en vastlopen lijkt me wel heel voor de hand liggend, gebeurde(in rijtijd) binnen een een kwartier en hoogstens 2 km rijden van elkaar.

Gevraagd hun analyse en voorstel op papier te zetten, maar ook bewijs aan te leveren dat hij getest en goed was is voor ze hem erin zette.
Yost
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor JantjeV8 » 29 jul 2010, 17:57

Om droevig van te worden...

Dat blok is geen eer meer aan te behalen. Ik heb je verhaal nog eens terug gelezen. Hij heeft een aanloper gehad, toen mocht je weer rijden en is het een vastloper geworden. Oorzaak zoek ik niet in een falende oliedruk, maar in een kapotte voorkamer of zuigerveer o.i.d.

Persoonlijk zou ik m'n plan trekken. Want ik denk zelfs dat een 'gulden middenweg in de kosten' nog altijd meer kost dan zelf aan de slag te gaan. Zoek een blokje, vraag een kenner mee te gaan. Kijk ze in Waarland eens lief aan en in een zaterdag rijd je weer, nu blijf je tegen die ellende aanhikken.
Succes.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor JaapW114 » 29 jul 2010, 18:38

Inderdaad, goede blokken genoeg en in een dag blok eruit en vers blok erin moet lukken.
Neem anders eens kontakt op met Wiebren, misschien weet hij nog een goed blok te koop.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor klaasqatar » 31 jul 2010, 09:22

motor heeft vanaf december 2009 tot mei 2010 toch probleemloos gedraaid?
das 4 maand.
wat hier de oorzaak van kan zijn wordt pas duidelijk als de oude motor uitmekaar wordt getrokken en grondig wordt geinspecteerd.
hoeveel had dit blok gelopen toen het werd geinstalleerd?
Is er een garantie afgegeven of was het garantie tot de eerste stoeptegel? wat is er onderling overeengekomen, wat staat er op papier.
Een zuiger die afbreekt heb ik nog nooit meegemaakt, wel drijfstangen door het motorblok en dat soort onzin, maar dat de zuiger van de drijfstang gesepareerd wordt is onduidelijk.
Blijkbaar is deze ook overleden en zit je nu met een Benz zonder hart.
een ruilblok kan, maar belangrijk is in welke staat dit blok zich bevindt.
Een gereviseerd blok kan, dan heb je gegarandeerd een goed blok.
Of het oude blok reviseren indien mogelijk, maar dan moet je ook het hele blok reviseren en niet alleen een nieuwe voorkamer, maar alles, ook de verstuivers etc, anders is het half werk..
hoe dan ook, dit zal een aardige kostenpost gaan worden.
sterkte dr mee en succes.
klaasqatar
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor MajikSimon » 31 jul 2010, 13:02

ik zou dat ding daar niet meer daar laten repareren

Een testrit om een geluid te analyseren (...)

je oude motor is vastgelopen maar er zitten wellicht nog veel bruikbare delen aan,
mocht ie daar deels uitgebouwd zijn om de een of andere reden ook niet zomaar de cilinderkop daar achterlaten dus.
Nu willen ze deze motor nog oplappen?

succes joh, maar zorg dat ze hem daar niet meer repareren,
maar dat je geld terugkrijgt van ze anders blijf je met problemen zitten.
ik kan niet geloven dat deze motor nog op een goede manier te redden is. inderdaad geen half werk.

Maar ik snap dat deze wagens niet meer zo legendarisch betrouwbaar zijn voor je.
Hangt ook sterk samen met de betrokken garage mijn inziens.
Succes daar in 020.
MajikSimon
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor Yost » 03 aug 2010, 06:58

Dank allemaal voor de tips. Ik heb helaas veel te veel op vertrouwen dat blok gekocht indertijd. Je denkt, ach, goed aangeschreven W123 specialist. Zal wel goed zijn. Dom, maar nu niks meer aan te doen.
Het is nog lang niet klaar helaas. Ze gooien het erop dat ofwel ik ofwel een concurrerende garage die hem één keer gezien heeft voor een lampje/de remmen, maar hem wel heeft laten draaien hebben gezorgd voor de thermische overbelasting. Het lijkt mij bullshit, maar dat zou ik graag beter onderbouwen dan ik nu kan.

Dus vragen aan jullie:
- Wat moet je doen om 'thermische overbelasting' te krijgen?
- het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk, maar kun je bovenstaande klachten krijgen door één keer (door die concurrerende garage) het blok als een bezetene te laten draaien terwijl hij nog koud is?

Dank
Yoast<br><br>Post edited by: Yoast, at: 2010/08/03 07:04
Yost
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor 250petrolgrun » 03 aug 2010, 10:45

Beste Yoast,

1: Ik zou gewoon mijn verlies nemen.
2: Een ander blok kopen en inlaten bouwen.
3: En de hele geschiedenis vergeten.

Waarom?

Het loopt al een veel te lange tijd en je gelijk krijg je toch niet. Zo als je zelf al hebt opgemekt ben je een beetje aan het vechten tegen de windmolens. Volgens mij wil je ook gewoon weer genieten van de W123.

Het is weer een leer moment in het leven. Waar het leven vol met verrassingen zit. Soms zit het mee en soms zit het tegen.

Kom op Yoast zet je er overheen en kijk vooruit inplaats van steeds achterom te kijken!

Sterkte met de situatie, vind het oprecht heel vervelend voor je!

Groet, Arno<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/08/03 10:46
250petrolgrun
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor klaasqatar » 06 aug 2010, 08:46

thermische overbelasting oftewel heetlopen gebeurt als de motor inwendig te weinig koeling meer krijgt van zowel koelvloeistof alsook motorolie.
In dit geval gok ik het erop dat de smering onvoldoende is gebleken en dat de bewegende delen al op mekaar aan het inslijten waren.
Dat als een bezetene laten draaien bij koude motor kan inderdaad net de druppel geweest zijn(buiten het feit om dat je als professional nooit een koude motor op toeren dient te jagen!!)
al met al een ongelukkige samenloop van omstandigheden , het is niet met zekerheid vast te stellen dat deze Mercedes specialist hier de schuld van kan krijgen.
Ze zullen hoogstwaarschijnlijk geen compleet gereviseerd blok in de Benz hebben gelepeld, maar een blok wat volgens hen in goede staat verkeerde.
misschien was er al iets defect tijdens inbouw, misschien niet.
Ik ga ervan uit dat dit blok zonder garantie is geleverd??
klaasqatar
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor JantjeV8 » 06 aug 2010, 10:50

Als een om615, om616 en om617 gewoon normaal in orde zijn, zijn ze niet thermisch over te belasten.

Al zet je hem in vrij en toch volle gas draai je hem na een kwartier nog niet over de emmer.
Al zou de auto een uur in die garage heben staan tokkelen voor dat lampje te wisselen, dat kan nooit en te nimmer de oorzaak zijn. de oorzaak zit elders en het kan niet anders dan dat er iets anders in het blok niet in orde is geweest. Ik durf zelf te zeggen aan de hand van je verhaal dat het totaal niets met je koelsysteem heeft te maken. Met het smeerolie systeem is iets mis, of bijvoorbeeld een gebroken zuigerveer of kapotte voorkamer.

Wat ik er ook wel uit opmaak, is dat je er met die garage niet uit gaat komen, een gebed zonder eind en bakken vol met geld. Trek je plan, er zijn al goeie adviezen gegeven. Nog een optie: Laat die garage geld bieden voor je hele auto en zoek zelf een andere... beetje rigoreus en ik he geen idee hoe dik je met je auto bent, maar op die manier zou die garage er misschien wel voor open kunnen staan immers hij verdient misschien nog wat terug aan de handel er van.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor MajikSimon » 06 aug 2010, 11:20

Wat jantjev8 ook al zegt: dat thermisch overbelasten is onzin. Feit is dat ie niet goed is, en dat je nu al een hele tijd bezig bent met die wagen.Als laatste optie zou ik overwegen ergens een draaiende motor te vinden ( draaiend en lopend te zien, te starten koud, moet goed lopen), en de financiele tegemoetkoming van hun kant zoals ze die blijkbaar voorstellen te gebruiken voor de inbouw ervan.
Dat is denk ik de enige mogelijkheid wil je hem nog behouden, en zou je niet meer kosten dan de kosten van een blok ( ergens tussen de minimum 300 en max 700 voor een 4 clinder)
Ik zou niet weer via hun een blok betrekken.
MajikSimon
 


Re:200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor Weizengelb » 06 aug 2010, 19:15

thermische overbelasting kan komen door te weinig koelvloeistof, een verstopt koelkanaal in het motorblok of.. te weinig olie waardoor de resterende te heet wordt...

Alles kan kapot en niets heeft het eeuwige leven. Als een auto een raar geluid maakt of gek doet moet je ontkoppelen en STOPPEN, niet doorrijden.
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 200D totale olieleegloopellende op de snelweg

Berichtdoor Menno67 » 28 jan 2012, 12:57

Mijn Benzje is zeer betrouwbaar,ik rij er overal mee naar toe,af en toe de olie eruit en nieuwe filtertjes doet wonderen,en met mijn locomotief ga ik niet harder als 100,110,het is geen racewagen,ik rij regelmatig nieuwe blikjes voorbij die kapot langs de weg staan,daar kan je niks mee,allemaal computerbende...
Menno67
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 22 jan 2012, 11:27
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

VorigeVolgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron