Vandaag was ik voor het eerst in Waarland.. En dat was helemaal top. Buiten het feit dat ik het reuze gezellig vond, was het ook reuze handig. Bijgestaan door Wiebren, Jaap en Govert gingen al m'n klusjes in een razend tempo. En helemaal over de top is het natuurlijk als je zelf nog ergens in de smeerput bezig bent en er iemand uit zichzelf ineens kleppen begint te stellen terwijl dat voor vandaag eigenlijk niet eens op de planning stond.. Bedankt Govert!! Maar de rest natuurlijk ook. Voor het gebruik van de ruimte, eten/drinken, en raad en daad.
Maar eerder op de dag stond de hele groep zich te vergapen aan mijn motorruimte, waar vooral veel aan op te merkten viel in bijzondere zin. Na mijn vraag waar die extra slangen welke ik zelf niet herkende voor diende kon ik me wel voor de kop slaan. Want zelf had ik ook eigenlijk wel op kunnen merken dat de gehele niveauregeling pomp ontbrak! Maar dat werd nu dus door vrij snel duidelijk. Kortom, mijn 300TDT is voorzien van de niveauregeling "nieuwe Stijl".. En voor degene die dat nog niet doorhad.. Dat is niet heel origneel.
Waar het op neerkomt is dat m'n auto de normale pomp geheel mist. Daarvoor in de plaats zijn de leiding kunstig verlengd, en aangesloten om m'n stuurbekrachtigings pomp.. Ach ja.. das immers ook een Hydropomp.. Slim en leuk bedacht, alleen toen we het systeem gingen testen bleek het niet te werken: Motor gestart, verneld stationair, hevel onder de auto bewegen... en... niets.. Bij mijn vorige T werkte het prima, dus ik wist dat ik in iedergeval stromings geluiden rond het ventiel behoorde te horen, en eigenlijk ook voelen.. Niets van al dat.. Kortom.. Geen goed idee..
Of toch?? Want toen ik thuis kwam bedacht ik me dat er in het stuurbekrachtings cirquit natuurlijk helemaal geen hoge druk heerst totdat er iemand aan het stuur draait en de pomp ook daadwerkelijk hard moet werken. Dus test nogmaals uitgevoerd maar nu met versneld stationair, EN iemand die kwistig het stuur heen een weer draait.. En zie daar,.. De auto komt gewoon omhoog!! Tesamen met de stormings geluiden en gevoel in het ventiel zoals ik gewend was. En het duidelijk bewijs kwam ook van het feit dat iets te kwistig en te vaak pielen met de hevel direct leidde tot een slippende stuurpomp snaar..
Al met al is het nog niet eens zo'n raar systeem. Immers tijdens het rijden is het systeem van de bekrachtiging natuurlijk regelmatig flink op druk. En daarmee kan de Nivoregeling natuurlijk gewoon prima werken. Natuurlijk raad ik dit niemand aan. Immers de olie van de stuurbekrachtiging wordt nu gedeeld met die van de niveauregeling. Tevens is het buffervat van de Nivo uit bedrijf genomen, en is het reservoir van de bekrachtiging nu dus buffer voor beide.. Niet echt de bedoeling...
Conclusie.. Inventief.. het werkt zelfs. Maar doe het liever gewoon zoals het hoort..
Govert heeft overigens uitgebreidt foto's genomen, wellicht kan ie die posten.. Kunnen we het ook nog even hebben over die rare 3de peilstok opening waar ik inmiddels ook een antwoord heb. Ik weet dat daar foto's van zijn, dus daar wacht ik ff op..
Groetjes, Bert.