door MBvO » 11 mei 2010, 23:04
Hoi Vincent, door een verkeerde dop verhoogt de druk in het systeem niet, zolang de koeling in orde is. De aangegeven druk (bij jou 1,4 bar) is de overdruk op het systeem waarbij de dop opent om koelwater te laten ontsnappen. Zolang het systeem in orde is wordt de druk niet zo hoog dat er water moet ontsnappen.
Bij hogere druk is er minder kans dat het koelwater gaat koken, want onder druk ligt het kookpunt hoger. Het water kan dus heter worden voordat het gaat koken. Als je de juiste glycol-water verhouding hebt ligt het kookpunt rond of boven de 120 graden celcius, dus je zal allang op je dasboard zien als het zover komt (als dat allemaal netjes werkt natuurlijk). Als het koelwater het kookpunt bereikt ontstaan er luchtbellen in de vloeistof, waardoor de druk op het systeem toeneemt (die dan, bij 1.2 bar overdruk hoort te ontsnappen). Mocht je motor oververhitten, dan gaat de beveiliging met deze dop later open dan volgens het ontwerp van de W123 en daardoor kan er wel iets stukgaan (maar wat precies weet ik niet, misschien koelslangen, aansluitingen, koppakking, ...?)