MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:44

verkeerde radiatordop Mercedes 300D

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

verkeerde radiatordop Mercedes 300D

Berichtdoor airco33 » 11 mei 2010, 21:57

Ik ontdekte vandaag dat mijn spaanse Mercedes W123 een radiotordop had van een W124 (1,4 bar ipv 1,2 bar). Heeft iemand enig idee wat daar het (negatieve) resultaat van kan zijn? Tot op heden verloor ik altijd de bovenste 2 cm koelvloeistof uit de radiator als ik die had bijgevuld tot de merkstreep. Kan die 0,2 bar drukverhoging bijvoorbeeld ook effect hebben op de koppakking? Enige tips om een en ander te controleren?

m vr gr
vincent
airco33
 


Re:verkeerde radiatordop Mercedes 300D

Berichtdoor MBvO » 11 mei 2010, 23:04

Hoi Vincent, door een verkeerde dop verhoogt de druk in het systeem niet, zolang de koeling in orde is. De aangegeven druk (bij jou 1,4 bar) is de overdruk op het systeem waarbij de dop opent om koelwater te laten ontsnappen. Zolang het systeem in orde is wordt de druk niet zo hoog dat er water moet ontsnappen.
Bij hogere druk is er minder kans dat het koelwater gaat koken, want onder druk ligt het kookpunt hoger. Het water kan dus heter worden voordat het gaat koken. Als je de juiste glycol-water verhouding hebt ligt het kookpunt rond of boven de 120 graden celcius, dus je zal allang op je dasboard zien als het zover komt (als dat allemaal netjes werkt natuurlijk). Als het koelwater het kookpunt bereikt ontstaan er luchtbellen in de vloeistof, waardoor de druk op het systeem toeneemt (die dan, bij 1.2 bar overdruk hoort te ontsnappen). Mocht je motor oververhitten, dan gaat de beveiliging met deze dop later open dan volgens het ontwerp van de W123 en daardoor kan er wel iets stukgaan (maar wat precies weet ik niet, misschien koelslangen, aansluitingen, koppakking, ...?)
MBvO
 


Re:verkeerde radiatordop Mercedes 300D

Berichtdoor Trouwkoets » 12 mei 2010, 00:31

@ Vincent, Klopt wat MB van Oviedo daar zegt. Het is overigens normaal dat de bovenste 2 cm onder je radiatordop eruit wordt gegooid. By design zullen we maar zeggen: als je geen lucht in het systeem hebt loopt de druk bij opwarming zo ver op dat er water uit wordt gegooid....
Wel even een andere dop halen.

Caspar
Trouwkoets
 


Re:verkeerde radiatordop Mercedes 300D

Berichtdoor MBvO » 12 mei 2010, 17:43

Nog even over bijvullen tot die merkstreep. Als je de radiateurdop eraf haalt, zie je daaronder verticaal een metalen lip zitten als je in de radiateur kijkt. Als de koelvloeistof koud is moet het peil tot onderaan die lip komen. Als het koelwater warm is (motor op bedrijfstemperatuur en thermostaat open) dan mag het peil tot bovenaan de ribbel komen die op die lip zit (iets van 2 cm hoger). Alles wat daarbovenuit komt zal er vermoedelijk worden uitgegooid via het overloopslangetje aan de linkerzijde van de radiateurdop, omdat er te weinig expansieruimte is.
MBvO
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten