door De Boskabouter » 15 mei 2010, 20:10
Voor de statistici onder jullie:
Ik hou van overzicht en heb maar eens alles op een rijtje gezet. Had even nix te doen. Beetje 't gemiddelde uitgerekend. Geen rekening gehouden met automaten of handbakken (4 of 5 versn.), dat werd me te ingewikkeld.
Dan ziet het er zo uit:
M115
200 Benz: 1 : 8,5-9
200 LPG: 1 : 6
230 Benz: 1 : 8,5
230 LPG: 1 : 6,5
M102
200 Benz: 1 : 11
200 LPG: 1 : 8,5
230E Benz: 1 : 9,5
230E LPG: geen gegevens
M123
250 Benz: 1 : 6,5 (Wat een zuipschuit!)
250 LPG: 1 : 7 (??)
M110
280E Benz: 1 : 7-7,5
280E LPG: 1 : 6
OM615
200D: 1 : 12
220D: 1 : 11,5
OM616
240D: 1 : 12
OM617
300D: 1 : 11,5
300D Turbo 1 : 11
Bij de diesels lijkt vooral de rijstijl en de staat van onderhoud het verschil uit te maken, niet het motortype. Bij de benzinemodellen zijn de zespitters echte zuipschuiten. De nieuwere M102 viercilinders zijn duidelijk wat zuiniger dan hun voorgangers.
Dat was het dan weer voor vanavond.
De Boskabouter<br><br>Post edited by: de Boskabouter, at: 2010/05/15 21:39