[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
massa 7-polige contactdoos trekhaak : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:42

massa 7-polige contactdoos trekhaak

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

massa 7-polige contactdoos trekhaak

Berichtdoor Jan123T » 09 mei 2010, 16:55

Wie weet waar de massa-draad van de 7-polige stekker naar toe gaat ?
Ik sta momenteel in Zeeland op de camping en ontdekte het volgende probleem met de caravan-verlichting:
Als de lampen aanstaan en ik gebruik de knipperlichten gaat alles op de caravan knipperen, kermis dus !
Verder werkt alles prima. Voordat ik de contactdoos ga openmaken, en dat wordt waarschijnlijk zagen want de bouten zijn totaal verroest, wil ik de massadraad zelf controleren.
Er lopen 2 kabels vanaf de trekhaak, voor zover ik kan zien 1 naar links en 1 naar rechts.

Wie weet waar de massa-draad ( een grijze neem ik aan) aan het chassis bevestigt zit ?
Het gaat om een 280TE uit '83

Groeten vanuit een zonovergoten Zoutelande !!

Jan
Jan123T

Re:massa 7-polige contactdoos trekhaak

Berichtdoor WJ15129 » 09 mei 2010, 17:15

Hallo,

Volgens mij gaat de massa naar het linker achterlicht en sluit het aan op het massakabeltje hiervan. Zelf vond ik dit indertijd ook wat krapjes en heb toen een extra kabel van de contactdoos naar een van de bevestigingsschroeven van deze doos getrokken. Een kabeltje van voldoende dikte en een lengte ven centimeter of 5 is dan genoeg. De trekhaak zit vast aan de carroserie en dat is massa genoeg. Zelfs de koelkast doet het dan perfect op 12 volt en zelfs dan zie je geen kniperrende achterlichten.
Maar je zou voor nood desnoods de beide massakabeltjes van de achterlichten kunnen "vedikken", dan heb je thuis de mogelijkheid om het goed te doen.

Groet en succes,
Willem
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor WJ15129 » 09 mei 2010, 17:15

<br><br>Post edited by: WJ15129, at: 2010/05/09 17:16
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979

Berichtdoor henklith » 09 mei 2010, 17:22

Jan massa zit op pen 3!
als je er voor tegenaankijkt de rechter onder (gat)
Massa kan massa problemen geven :o)
uit de dradenbos zal een draad dus ergens (met de nadruk op ergens) aan het chassis zitten.
Ik denk dat je gewoon de draden een voor een een stukje moet volgen, over de kleur kan ik niks zeggen.
Vermoedelijk zit de massa aansluiting niet ver van de stekker zelf.
Ik hoop dat je hier wat mee kan,
je kan ook eerst even de contacten in de stekkers goed schoon maken, en de stekkers iets uitbuigen, zodat zij strakker in de bussen vallen.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Citrobenz » 09 mei 2010, 19:06

Hallo Jan,

Ik denk dat het probleem in je contactdoos zit.
je schrijft zelf al dat die helemaal verroest is van binnen, dan roesten de draden ook weg.
Ik zou er eerst een nieuwe stekkerdoos aan zetten.

succes
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor Jan123T » 09 mei 2010, 19:29

Heb tot nu toe alle stekkers links en rechts (in de buurt van de achterlichten) losgemaakt en schoongemaakt/ingespoten met contactreiniger maar nog zonder resultaat... Ben eigenlijk op zoek naar een bevestiging aan het chassis zelf maar deze nog niet gevonden.
Dan maar morgen even de bouten doorzagen en kijken hoe de doos er van binnen uit ziet .
Geweldig toch dat je tegenwoordig high-tech-wifi kunt kamperen om de techniek uit de vorige eeuw te fixen !

Bedankt voor alle tips

Jan
Jan123T

Berichtdoor Ruud Janssen » 09 mei 2010, 21:04

hallo
ik had het zelfde probleem.
heb de doos en rubber vervangen.
massa heb ik direct met een dubbel draadje op het boutje waarmee de doos vast aangesloten.
nooit meer een probleem gehad.
in vlissingen zit www.aanhangerstore.nl kost een doos maar een paar euro.
groeten ruud
Ruud Janssen

Berichtdoor henklith » 09 mei 2010, 22:08

En als je gaat kotteren en zagen op de camping Jan,, maak dan eerst de min of de plus van de accu even los, anders geef je ook nog een vuurwerk show weg :o))
Groet, henk
henklith

Berichtdoor JantjeV8 » 10 mei 2010, 07:43

Massa zit nogal eens gebundeld achter de kunststof kap in de kofferbak aan de bijrijderskant. (Verlichting, trekhaak, kofferbakverlichting, electrische antenne en achterruitverwarming.)
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Jan123T » 16 mei 2010, 21:29

Na een hoop gedoe is het probleem opgelost, had eerst de contactdoos vervangen maar zonder resultaat.
Kwam er na wat gezoek op internet achter dat de massa verkeerd was aangesloten, deze zat op pen 2 ipv pen 3 !
De oude contactdoos was verder niet verroest en zag er keurig netjes uit, uiteindelijk ook weer deze gemonteerd, was een stuk degelijker dan die ik bij de camping-shop voor 3,50E had gekocht
mbv de volgende informatie het probleem gevonden/opgelost :

<br><br>Post edited by: Jan123T, at: 2010/05/16 21:32

Jan123T

Keer terug naar Techniek