door StevenS » 21 mei 2010, 18:08
Goed, ik ben wat gekalmeerd. Dus nu maar even mijn verhaal doen. maar als eerste dank voor al het medeleven! Inmiddels zie ik het geheel wer wat overkomelijker in.
Voorgeschiedenis (ook te lezen op dit forum): Auto in december 2009 gekocht. 268.000 km op de teller met NAP. Ik rij 1000 km per maand. Motor zweet, maar olieverbuik was niet meer dan 0,6 liter per 1000 km. Hij verbruikte wel koelvloeistof. Echter geen rook te ontdekken. CO meting gedaan: negatief (in orde dus). Geen koelvloeistof aan de oliestok etcetc.. Afgelopen dinsdag is het koelsysteem afgeperst, maar is er geen lekkage kunnen ontdekken (druk name niet af). We zouden er nog even over nadenken....dus....
interessante side note: ik heb gisteren nog bij MB dealer een klepstelsleutel gehaald om dit weekend eens lekker te stellen. Had ik zin an....
Vanochtend vertrokken vanuit Utrecht naar Ede. Rustig gereden, temperatuur onder de 80, constant. Daarna een stuk wat harder gereden (130). Temp liep iets op tot zo een 82 graden, maar daar zag ik nog niets abnormaals in. Plots lawaai, motor uit, in N en naar de kant (ter hoogte afslag Veenendaal). Temp stond plots een stuk hoger, rond 90. Wegenwacht gebeld, wielen naar rechts gedraaid en achter vangrail gaan staan. Na een half uur weggesleept naar de carpool. Aldaar al aanwezig was de ANWB monteur. Eerste opmerking: 'ja, je denkt dat ik ga zeggen dat het een leuke auto is, maar nee, een mooie auto moet nog gemaakt worden. Bovendien hebben ze twee wielen teveel'. Nee dat heb je nodig op zo een moment!
Hij heeft even aan de poelie gevoeld (zonder ratel) en zei dattie vast zat(Gezien het lawaai had ik dat ook wel verwacht). Meer zin in onderzoeken hattie niet. Starten doettie niet meer, geen draaien met startmotor, alleen het relais klikt nog. Daarna is de auto op transport voor mijn deur gezet. Overigens door de chauffeur die recent de gele wereldreiziger voor een fotoshoot heeft getransporteerd!!. Oliepeil: prima. Koelvloeistofniveau: prima (gisteren nog op niveau gebracht).
Ik heb inmiddels even het kleppendeksel ervan afgehaald (verder durf/kan ik niet) en dat zag er nog wel goed uit. Wel rook de olie verbrand. Ik weet dus nog niet hoe groot de schade werkelijk is, maar ik vermoed dus groot.
Dus de vraag is wat nu:
-Hoe kom ik er achter hoe groot de schade is? Ergo, ga ik reviseren?
-Als ik ga vervangen, wat ga ik dan vervangen: blok, motor?
Heb inmiddels de vrienden in Lokeren gebeld: 750 voor een motor (M110 988) met 200.000 op de teller, 1500 met 70.000-80.000 op de teller (ex btw). Is wel incl in- en uitlaatspruitstuk. Ik hoef alleen maar de hydroliekpomp over te zetten. Ze stonden wel verbaasd dat mijn 280TE uit 83 een 988 motor heeft. Dat kon volgens hen eigenlijk niet. Zij schatten het uit- en inbouwwerk op 8-10 uur.
Verder nog geprobeerd Schoten uit Oldebroek te bellen, maar die zijn steeds in gesprek. Andere adressen zijn welkom!
Op de één of andere manier geeft het ook wel weer energie: als ik investeer in goede techniek heb ik ook het gevoel dat het ten minste ten goede komt aan mijn Benz, alhoewel deze motor echt heel mooi liep. Ik heb ook wel zin om het aan te pakken, al ben ik beter in slopen, dan maken. Maar misschien moet ik me dan eens verdiepen in wat de termen Waarland en Blesdijke betekenen op dit forum;-)
groet en alvast dank
Steven
PS: mn vriendin had nog een goeie grap: 'Één voordeel: je hoeft tenminste niet bang te zijn dattie gestolen wordt.' En bedankt....