[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
280TE overleden : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:28

280TE overleden

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

280TE overleden

Berichtdoor StevenS » 21 mei 2010, 12:48

Beste allemaal,

Vandaag is mijn 280TE overleden, vastgelopen vanwege een opgeblazen koppakking. Ben er ziek van. Ga nu eerst even sikkeneuren en kom daarna wel weer terug.

gr
Steven
StevenS
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor Langeberg » 21 mei 2010, 12:51

Sterkte met het verlies van de 280.
Langeberg
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor Quinten » 21 mei 2010, 13:01

Sterkte steven, er zal ongetwijfeld wel een oplossing voor komen.<br><br>Post edited by: Quinten, at: 2010/05/21 13:01
Quinten
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor Henk1959 » 21 mei 2010, 14:03

Heel rot voor je, sterkte ermee
Henk1959
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor 250petrolgrun » 21 mei 2010, 14:04

Steven S.,

Als je weer rustig bent een M110 blok scoren bij v/d Velde in Lokeren en ergens anders kan ook natuurlijk. De boel over bouwen en de 280TE rijd weer. :)

Ik weet het is makkelijker gezegd dan gedaan maar, een andere W123T kopen kost veel meer!

Succes, Arno
250petrolgrun
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor Leon » 21 mei 2010, 16:08

Mee eens...


Een nieuw blok, of je oude blok reviseren.. Hoe "overleden" is het?
Leon
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor StevenS » 21 mei 2010, 18:08

Goed, ik ben wat gekalmeerd. Dus nu maar even mijn verhaal doen. maar als eerste dank voor al het medeleven! Inmiddels zie ik het geheel wer wat overkomelijker in.

Voorgeschiedenis (ook te lezen op dit forum): Auto in december 2009 gekocht. 268.000 km op de teller met NAP. Ik rij 1000 km per maand. Motor zweet, maar olieverbuik was niet meer dan 0,6 liter per 1000 km. Hij verbruikte wel koelvloeistof. Echter geen rook te ontdekken. CO meting gedaan: negatief (in orde dus). Geen koelvloeistof aan de oliestok etcetc.. Afgelopen dinsdag is het koelsysteem afgeperst, maar is er geen lekkage kunnen ontdekken (druk name niet af). We zouden er nog even over nadenken....dus....

interessante side note: ik heb gisteren nog bij MB dealer een klepstelsleutel gehaald om dit weekend eens lekker te stellen. Had ik zin an....

Vanochtend vertrokken vanuit Utrecht naar Ede. Rustig gereden, temperatuur onder de 80, constant. Daarna een stuk wat harder gereden (130). Temp liep iets op tot zo een 82 graden, maar daar zag ik nog niets abnormaals in. Plots lawaai, motor uit, in N en naar de kant (ter hoogte afslag Veenendaal). Temp stond plots een stuk hoger, rond 90. Wegenwacht gebeld, wielen naar rechts gedraaid en achter vangrail gaan staan. Na een half uur weggesleept naar de carpool. Aldaar al aanwezig was de ANWB monteur. Eerste opmerking: 'ja, je denkt dat ik ga zeggen dat het een leuke auto is, maar nee, een mooie auto moet nog gemaakt worden. Bovendien hebben ze twee wielen teveel'. Nee dat heb je nodig op zo een moment!

Hij heeft even aan de poelie gevoeld (zonder ratel) en zei dattie vast zat(Gezien het lawaai had ik dat ook wel verwacht). Meer zin in onderzoeken hattie niet. Starten doettie niet meer, geen draaien met startmotor, alleen het relais klikt nog. Daarna is de auto op transport voor mijn deur gezet. Overigens door de chauffeur die recent de gele wereldreiziger voor een fotoshoot heeft getransporteerd!!. Oliepeil: prima. Koelvloeistofniveau: prima (gisteren nog op niveau gebracht).

Ik heb inmiddels even het kleppendeksel ervan afgehaald (verder durf/kan ik niet) en dat zag er nog wel goed uit. Wel rook de olie verbrand. Ik weet dus nog niet hoe groot de schade werkelijk is, maar ik vermoed dus groot.

Dus de vraag is wat nu:

-Hoe kom ik er achter hoe groot de schade is? Ergo, ga ik reviseren?
-Als ik ga vervangen, wat ga ik dan vervangen: blok, motor?

Heb inmiddels de vrienden in Lokeren gebeld: 750 voor een motor (M110 988) met 200.000 op de teller, 1500 met 70.000-80.000 op de teller (ex btw). Is wel incl in- en uitlaatspruitstuk. Ik hoef alleen maar de hydroliekpomp over te zetten. Ze stonden wel verbaasd dat mijn 280TE uit 83 een 988 motor heeft. Dat kon volgens hen eigenlijk niet. Zij schatten het uit- en inbouwwerk op 8-10 uur.

Verder nog geprobeerd Schoten uit Oldebroek te bellen, maar die zijn steeds in gesprek. Andere adressen zijn welkom!

Op de één of andere manier geeft het ook wel weer energie: als ik investeer in goede techniek heb ik ook het gevoel dat het ten minste ten goede komt aan mijn Benz, alhoewel deze motor echt heel mooi liep. Ik heb ook wel zin om het aan te pakken, al ben ik beter in slopen, dan maken. Maar misschien moet ik me dan eens verdiepen in wat de termen Waarland en Blesdijke betekenen op dit forum;-)


groet en alvast dank


Steven

PS: mn vriendin had nog een goeie grap: 'Één voordeel: je hoeft tenminste niet bang te zijn dattie gestolen wordt.' En bedankt....
StevenS
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor Luigi » 21 mei 2010, 18:58

Ben toch wel benieuwd wat er fout is met de oude motor.
Zou zelf gaan voor reparatie van de oude motor uiteraard afhankelijk van wat er defect is.
Als je een motor op de sloop koopt is het erg moeilijk om te zien of deze goed is.
Vaak wordt er garantie op gegeven maar dan moet je hem wel weer uit en inbouwen.

Veel suc6

Luigi.
Luigi
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor wimada » 21 mei 2010, 19:04

Weet niet of er een 300 SE uit een W126 in past met
bijbehorende automatenbak?

ben je ook van het klepstellen af.

weet er een met bak te staan in Zutphen.

sterkte met je auto

gr Wim
wimada
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor klaasqatar » 21 mei 2010, 19:10

beetje bij beetje het motortje verder uit mekaar peuzelen, zit ie echt vast? heb je de sleutel al op de krukas gehad om rond te draaien?, is je distr.ketting nog heel?
carterpan verwijderen en via de onderkant inspecteren, misschien ligt er iets in de pan wat een indicatie kan geven...
Zo niet, kop dr af.. dan weet je meer, in ieder geval tot hoever de motor is overleden, een sloopmotor valt niet aan te bevelen tenzij je daarna de auto zou willen verkopen. ik zou er toch voor kiezen indien mogelijk het blokje te reviseren, qua onderdelen ben je geen 1500 euro kwijt als het meezit..
klaasqatar
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 22 mei 2010, 00:22

Tja wat wil je met de wagen.... idd een ruilmotor is ook al bejaard en je weet natuurlijk niet wat je terugkrijgt. Heb je de wagen als kilometervreter die je evt met een paar jaar wilt gaan verkopen of heb je hem (ook) als een troetelkind dat er altijd op en top bij moet staan?

Ik heb de wagen bijvoorbeeld als mooie oldtimer en zou altijd opteren voor een revisie van de motor, ten eerste weet je wat je hebt en bovendien heb je matching numbers denk aan chassis motor en evt versnellingsbaknummer die allemaal op de datenkarte staan
AdriaanVogelzang
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor Paul Snip » 22 mei 2010, 12:10

Van Lente in Nieuwleusen kun je ook nog ff proberen. Die heeft heel veel Mercedes uit dit tijdperk staan. Ik zou er gewoon een andere goedkope motor inbouwen. Marktplaats al geprobeerd?
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:280TE overleden

Berichtdoor Paul Snip » 22 mei 2010, 12:16

http://link.marktplaats.nl/328425554 van Lente, 450 euro

http://link.marktplaats.nl/334573314 particulier, 300 euro<br><br>Post edited by: paul snip, at: 2010/05/22 12:17
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:280TE overleden

Berichtdoor vlieger » 22 mei 2010, 18:17

Hallo Steven,
ik zie dat je een beetje over de eerste schrik heen bent.
Je schrijft dat vrienden verbaasd zijn, dat er een M110.988 motor in jouw 280TE van 1983 zit.

Dat heb ik even na gezocht maar deze motor hoort toch echt wel in jouw wagen thuis, kijk maar op:

http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... 0#M110.988.

Controleer eens de VIN code, daar staat precies hoe je wagen is opgebouwd inclusief alle accessoires:

http://old.mbclub.ru/mb/vin/view.html

Geef hier je volledige chassisnummer in.<br><br>Post edited by: vlieger, at: 2010/05/22 18:18
vlieger
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor JantjeV8 » 22 mei 2010, 19:11

Ik vraag me werkelijk af of hij wel vast zit. En de kop heb je er in een uur tijd af liggen, dan zie je al heel veel.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:280TE overleden

Berichtdoor Greccehus1 » 22 mei 2010, 20:50

Ik kan je helaas geen tips geven, daar zijn mijn voorgangers veel beter in. Wel schrik ik van zo'n verhaal en voel met je mee: ik rijd ook een 280 (e), dus met vergelijkbaar hartje en dat heeft ook een vergelijkbaar aantal kilometertjes geklopt (bijna 270.000). Veel sterkte dus en ik volg het verhaal zoals veel dames GTST volgen... (zou hij er de volgende aflevering weer gewoon inzitten?)
Greccehus1
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor MajikSimon » 22 mei 2010, 23:06

Tsja

ALs ik zou ook idd zoals meer mensenhierboven zeggen de kop lichten want zo weet je niks.
Daar leer je weer iets van en je hebt eigenljk niks te verliezen. Misschien valt het mee.

De kwaliteit van een motor die gebruikt is en vaak al lang op de plank
is niet te beoordelen naar de vermoedelijk gedraaide kilometers. Dat zegt natuurlijk helemaal niks.
Toch benadrukken verkopers vaak de kilometers, en zeggen dat een compressiemeting onzin is.
De conditie van een motor is niet goed uit te drukken in kilometers. Die zijn ook notoir onbetrouwbaar,
zeker bij Mercedes. Ook omdat alles al 25 35 jaar oud is.

Persoonlijk hoop ik dat op de een of andere manier de huidige motor nog te redden is.
Zoniet kijk dan naar een goed lopende , draaiend te zien motor,liefst met een compressiemeting.
Compressie onder de 10: lekker laten staan, ook met "70.000 km".
Tenzij ie geen bal kost, toch mooi loopt en inbuw ook geen drol kost

Alle succes gewenst.
MajikSimon
 


Re:280TE overleden/revisieadressen gezocht

Berichtdoor StevenS » 24 mei 2010, 18:06

Beste allen,

Dank voor al het medeleven en tips, ook in PB. Ik wil inmiddels verder kijken en pogen of een revisie van de huidige motot mogelijk is. Ga daarom ook de kop proberen te lichten (tips welkom). Weten jullie goede revisie adressen in of rondom Utrecht?

Alvast dank,

Steven
StevenS
 


Re:280TE overleden

Berichtdoor Toontje » 24 mei 2010, 18:52

hoi hoi
het toeval wil dat er een topic van is op het forum dus kijk en lees en ga beginnen

http://w123club.nl/component/option,com ... itstart,0/

groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:280TE overleden

Berichtdoor Limited 97 » 24 mei 2010, 21:49

www.desutter.nl, krimpen ad ijssel, half uurtje rijden...
Limited 97
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten