MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:50

En toen: kon ik niet meer remmen!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:En toen: kon ik niet meer remmen!!

Berichtdoor Greccehus1 » 22 mei 2010, 20:39

Hoi,

het klinkt als een probleem waarmee ik kamp, maar niet op mijn trouwe ouwe Benz (thank god...) Voor mijn dagelijkse ritten gebruikte ik bij voorkeur, vanwege de brandstofprijzen, mijn Clio uit 1993. Best karretje hoor, maar zeker geen Benz :)
Helaas zijn de remmetje van de Clio ook vervelend gaan doen; de ene keer remt ie goed, de andere keer zakt het pedaal ineens onder je voet weg, ook als je op een helling staat met de rem ingetrapt, je voelt hem dan langzaam maar zeker wegzakken en als je dan niets doet gaat de wagen gewoon rollen. Gewoon slechte remmen daar kan ik best mee overweg, dan neem je gewoon veel afstand en heb je een lange remweg (sommige oudjes hebben dat lijkt het van nature), maar de ene keer wel en de andere keer niet is levensgevaarlijk. Daarom heb ik hem begin winter in mijn carport geparkeerd (en ook omdat de verwarming zeer te wensen over liet -iets wat mijn beste Benz nog niet op haar geweten heeft), en ben dus maar gaan genieten van de 123. Dat is inmiddels vier maanden geleden en allerlei omstandigheden verhinderden steeds om nu eens echt goed te gaan zoeken wat er loos is, tot een week geleden toen ik de Clio uit mijn carport wilde halen... Helaas, accu deed niets meer -vergeten los te koppelen. Dan maar duwen? Vergeet het maar: alle vier de wieltjes zaten muurvast: remblokken op remschijven voor, achterin de trommeltjes vast. Alle vier de wieltjes er af en alles los en schoonmaken en testrijden. Helaas doet het euvel zich nog steeds voor en mag ik nog steeds met mijn Benz rijden. Ik heb de vacuumslangen nagelopen en ook het ventiel op de bekrachtiger, maar dat lijkt allemaal in orde. Om nu niet voor niets de hrc en de bekrachtiger los te werken en te vervangen ben ik op zoek naar alternatieve oorzaken. Remvloeistof is mooi op peil, maar de kwaliteit heb ik nog niet getest. Daar lees ik nu over dus denk ik daar maar mee te beginnen -tenzij iemand nu zegt dat het overduidelijk dit of dat is, maar niet de vloeistof. Tips en ideeen zijn uiteraard welkom.
Greccehus1
 


Re:En toen: kon ik niet meer remmen!!

Berichtdoor De Boskabouter » 22 mei 2010, 20:46

Ik heb begrepen dat langzaam wegvallen van de remdruk bij het intrappen van het rempedaal wél op een probleem met de hoofdremcilinder wijst.

Ik kon het rempedaal in één keer helemaal intrappen.

De Boskabouter
De Boskabouter
 


Re:En toen: kon ik niet meer remmen!!

Berichtdoor De Boskabouter » 22 mei 2010, 21:31

Ha, Wiebren is online, die weet het vast wel!

De Boskabouter
De Boskabouter
 


Re:En toen: kon ik niet meer remmen!!

Berichtdoor David » 22 mei 2010, 21:50

Ik zou zo`n probleem beetje bij beetje "uitpellen". Vaak heb je de neiging om meteen het ergste te vermoeden (bijvoorbeeld een defecte hoofdremcilinder), maar de oorzaak kan veel eenvoudiger zijn, zoals een remklauw die vastzit in combinatie met verouderde remolie. Nogal zuur wanneer je de hoofdremcilinder vervangt en dat vervolgens het probleem niet opgelost is. Je zou de eerste niet zijn die bijvoorbeeld een volledige motorrevisie laat uitvoeren wegens overdruk / olielekkage, terwijl de carterontluchting verstopt zit...

In dat kader misschien nog een suggestie: het zouden ook de remslangen kunnen zijn, zoals ik heb gehad bij mijn W114. Die rubber slangen verouderen en zwellen dan op (inwendig) onder onvloed van de agressieve remvloeistof. Dit is een proces en gaat heel geleidelijk, maar er komt een moment dat de vloeistof onvoldende kan terugstromen wanneer je de rem loslaat. Bij gevolg blijft de rem aanlopen, die langdurige hitte komt de remklauw niet ten goede, de voleistof wordt te heet etc etc: een sneeuwbaleffect.

Wanneer je de remmen aanpakt, schroef dan meteen de remslangen los en controleer of ze nog open zijn. Zoniet: vervangen!

Groeten David.
David
 


Re:En toen: kon ik niet meer remmen!!

Berichtdoor De Boskabouter » 22 mei 2010, 22:08

Gare remslangen in combinatie met verouderde remvloeistof lijkt me inderdaad een goede mogelijkheid. Dat zou ook de eerste keer de oorzaak kunnen zijn geweest. Door een paar keer extra op het rempedaal te trappen zou het slechts tijdelijk verdwenen kunnen zijn, terwijl de garagehouder (en ik) ten onrechte dacht het probleem te hebben opgelost door het plaatsen van een nieuwe remcilinder.

Dank voor de suggestie.

Boskabouter<br><br>Post edited by: de Boskabouter, at: 2010/05/22 22:09
De Boskabouter
 


Re:En toen: kon ik niet meer remmen!!

Berichtdoor bartolo66 » 23 mei 2010, 01:31

@Greccehus bij jouw zit het probleem volgens mij duidelijk in HRC daar zou ik snel een nieuwe in zetten.

@ Boskabouter, als eerste moet je zeker weten dat er geen rem aanloopt dus eerst remmen gangbaar maken en vervolgens zou ik alle remvloeistof vervangen.
bartolo66
 


Re:En toen: kon ik niet meer remmen!!

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 23 mei 2010, 23:18

Bij mij is het inmiddels opgelost. Heb de remvloeistof laten vervangen, ben niet zo bang aangelegd maar de remmen kom ik liever zelf niet aan bij een bandenboer die ook keurt(aan het hydrauliek systeem bedoel ik dat kon extra goedkoop met de APK mee).

Daar kunnen ze het kennelijk NIET Auto remde inderdaad anders maar weer viel de druk weg op de snelweg, weer geweldig geschrokken... Dus maar naar mijn sleutelgarage waar de garageman meteen zei dat hij "sponsde" voor de zekerheid een nieuwe HRC gehaald.

Een originele ATE kost meer dan 300 euro... eentje van een ander merk nog geen 100 euro. Heb voor de laatste gekozen, ga er vanuit dat ie goed is. Normaal ga ik altijd voor de optie origineel maar ik vond de prijzen te ver uiteen liggen. Spul gemonteerd er bleek ook nog eens dat de bandenAPK'er het reservoir niet had schoongemaakt met spiritus en dus nog vol bagger zat. Erg slordig vind ik zelf.

Uiteindelijk: auto remt weer prima maar dubbele kosten, achteraf was het waarschijnlijk in 1 keer goed geweest als ik toch zelfde gok had gewaagd en het zelf had gedaan.<br><br>Post edited by: adriaanvogelzang, at: 2010/05/23 23:19
AdriaanVogelzang
 


Re:En toen: kon ik niet meer remmen!!

Berichtdoor MajikSimon » 24 mei 2010, 00:00

Een originele is ook maar een relatief begrip.ATE is ook niet zaligmakend, op veel W123's zit ook bendix of lucas of girling of wat dan ook. Maar mooit dat ie het weer goed doet. 300 euro is gewoon...wel heel erg veel.
MajikSimon
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten

cron