[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Achteruit doet KGGG en wil er niet in : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:28

Achteruit doet KGGG en wil er niet in

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Achteruit doet KGGG en wil er niet in

Berichtdoor Tanneke » 21 mei 2010, 17:02

Hallo allemaal,

Ik heb geprobeerd via de zoekfunctie te kijken of dit probleem bekend is, maar zag er niks staan. Ik heb sinds 2 weken een handgeschakelde 230CE.
Niks aan de hand, tot ik m vandaag in zijn achteruit wilde zetten. Vanuit zijn vrij pookje opgetild, richting linksachter bewogen, maar ipv in de achteruit te gaan doet ie "KGGGGGGGGGG" en voel je weerstand dat t niet kan. (Bij gebrek aan een beter omschrijving.) Pook losgelaten en weer opnieuw ingedrukt. Zelfde verhaal. Vanuit zijn vrij een paar keer geprobeerd soms wil ie wel in zijn achteruit bij heel zachtzinnig schakelen.

Ik ben heel blij met de auto, maar heb er echt nul verstand van. (Ja ik weet het, niet handig om zoiets te kopen, maar het was liefde op het eerste gezicht)

Kan iemand een voorzichtige inschatting maken van wat er aan de hand is obv deze beschrijving? Sta ik na 2 weken al voor een reparatie van honderden euro's?

Hoor graag!!
Tanneke

Re:Achteruit doet KGGG en wil er niet in

Berichtdoor Luigi » 21 mei 2010, 19:16

Hoi Tanneke

Kun je de eerste versnelling wel inschakelen als de motor loopt?
Kun je hem in zijn achteruit zeten als de motor uit is?

Groet luigi.
Luigi

Berichtdoor JaapW114 » 21 mei 2010, 19:34

Mijn 200D heeft soms hetzelfde, (voor zover je bij KGGGGGGGGGG van hetzelfde kan spreken) koppeling een beetje op laten komen dan glijdt de pook zo in z'n achteruit. Misschien je auto eens op een brug zetten en kijken of er iets tussen of fout zit bij het schakelmechanisme op de versnellingsbak.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor bartolo66 » 21 mei 2010, 20:00

Als je eerst een keer of 5 pompt met de koppeling, helemaal intrappen en weer laten opkomen, en het dan weer probeert, lukt het dan wel?
bartolo66

Berichtdoor Tanneke » 21 mei 2010, 21:17

Hij doet het soms wel en soms niet lijkt het. De koppeling opnieuw intrappen helpt soms, maar had vanmiddag 5 keer achter elkaar dat dat niet werkte..
Het lijkt niet enorm dramatisch, was heel erg geschrokken net. Net dus weer geprobeerd en toen voelde ik weerstand, maar schoot uiteindelijk wel in de versnelling. Misschien met iets meer beleid schakelen? Kan het een groot probleem zijn/worden zo voor jullie lezend op het eerste gezicht?
Tanneke

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 21 mei 2010, 23:58

zou best eens kunnen dat de rubbers van de schakelstangen aan het overlijden zijn na 25+ jaren van trouwe dienst. dat schijnt vrij eenvoudig te zijn om te vervangen. versleten rubbers kunnen voor dergelijke problemen zorgen, de kosten zijn een paar euro.

je zegt naar beneden en dan linksachter in de achteruit. ik begrijp hieruit dat je een 5 bak hebt? Ik weet wel dat 5 bakken minder goed bekend zijn.

Ook lees ik dat je de wagen nog maar net hebt? Ik zou dan de olie van de versnellingsbak eens gaan vervangen, dat is waarschijnlijk nooit gebeurd en ondanks de berichten dat "dat nooit hoeft" zou ik het toch maar eens gaan doen. Immers de wagens zijn er niet voor gemaakt om na 25 jaar nog te rijden. Oliewissel is raadzaam m.i. de smerende werking wordt er echt niet beter van na jaaaaaren lang gebruik<br><br>Post edited by: adriaanvogelzang, at: 2010/05/22 00:02
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Tanneke » 23 mei 2010, 14:02

Hartelijk dank voor de adviezen. Ik hem de auto idd pas net. Hij is 28 jaar oud.
Gisteren gereden en door met beleid achteruit te schakelen lijkt het goed te gaan. Misschien ben ik mijn eerste voorzichtigheid kwijt en ongewild lomp gaan schakelen o.i.d. Hij heeft overigens vier versnellingen en geen vijf. Het is vast niet de slimste koop als je helemaal geen verstand hebt van zo'n auto, maar hij is wel heeeeeeel gaaf :-)
Ik zal hem toch eens laten nalopen op zaken als rubbers en olie e.d!
Tanneke

Berichtdoor Trouwkoets » 23 mei 2010, 15:33

Hier de leek,

Bij mijn 230E (met Getrag 4-bak) zit de achteruit linksvoor, dus naast de 1.
:-)

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor JantjeV8 » 24 mei 2010, 08:25

Volgens mij bij alle 4-bakken, ook de ZF bakken.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor jan280CE » 24 mei 2010, 08:30

Kijk maar eens kritisch naar je koppelingscilinder. Het lijkt me dat de koppeling niet voldoende vrij komt door een defect in een van beide cilinders. Kijk ook eens naar je remoliepeil.

Succes,
Jan
jan280CE

Berichtdoor JantjeV8 » 25 mei 2010, 07:36

Sluit me aan bij jan280ce, en in 2e instantie kan de drukgroep naar z'n grootje zijn, maar dat is niet erg waarschijnlijk.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Tanneke » 01 jun 2010, 20:50

Iedereen veel dank voor het meednken en de suggesties. Ik heb de auto nu bij een garage staan omdat iker nog een probleem bij heb. Ga dit ook laten checken en zal even melden wat het geweeest is..
Tanneke

Keer terug naar Techniek