door Haplo » 26 mei 2010, 23:10
Steven: Uit die informatie kun je maar 1 echte conclusie trekken: De startmotor draait niet rond..
Het kan dus zo simpel zijn dat de startmotor kapot is...
Ik weet dat het misschien wat raar klinkt, maar er worden HEEL vaak te snel conclusies getrokken. Misschien hadden die harde bonk geluiden wel helemaal niets te maken met de storing die je nu hebt.
De reden waarom er verschillende mensen (net als ik) redelijk kritisch tegen jouw conclusie 'overleden' kijken is dat alle andere symptomen alles behalve lijken op een overleden motor.
Olie goed, koelvloeistof goed, enz enz.. Koppakking is ook het laatste waar ik aan zou denken. Voor omdat een lekke koppakking meestal geen motor-schade tot gevolg heeft.. Hij doet 't gewoon niet meer. Geen compressie. Maar zeker geen overleden motor.
Als er al iets kapot is lijkt het 't meest op een kapotte distributie ketting. Kleppendeksel eraf, en je weet meer.
Verder hoor ik niemand over compressie meten. Dat is toch echt het eerste wat men doet om de conditie van de motor te bepalen. Dat zou dan ook het eerste zijn wat ik zou doen als 't de ketting niet is, en je kunt de krukas gewoon tornen. Dat sluit direct de koppakking uit, of geeft duidelijk aan dat het de koppakking wel is..
Kortom.. Actie.. Hou ons niet langer in spanning. Trek geen voorbarige conclusies, en haal dat kleppendeksel eraf. Dat is zo gebeurd, geen speciaal gereedschap, geen ketting verwijderen, geen kop lichten... Boutjes kleppendeksel los, klaar.... Dan heb je zekerheid.