[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motorcode van een OM615 : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:35

Motorcode van een OM615

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Motorcode van een OM615

Berichtdoor Antoontje » 27 mei 2010, 22:23

Goedendag,
Ik ben in het bezit van drie OM615 motoren.
Omdat ze allemaal in bedenkelijke staat verkeren ben ik ze aan het opknappen.
Het leek me handig om de motorcodes op orde te hebben.

Ik heb er nu twee. (de derde ligt niet hier)

615 917-10-017315
Deze ligt in mijn W123 en komt uit een Hanomag/hengsel busje.

maar nu stuitte ik op de motor die momenteel in mijn W115 ligt
615 13-10-081878

Over deze motor code kan ik niets vinden. De motor heeft de pijlstok aan de zijkant. Dus hij komt niet uit een busje. Hij heeft een W115 oliefilter zonder aansluiting voor olie koeling. Het lijkt een originele W115 motor te zijn. Maar deze hebben volgens mij andere motor code (Om615 912 voor 220D).
Ik heb deze motor gekocht als een 220D. maar ik wil dus zeker weten dat het een 2,2L is en geen 2,0L (ook OM615).
Kent iemand een plek waar in deze motorcode kan laten na trekken? Of kan iemand wel iets vinden met deze code?
Antoontje
 


Re:Motorcode van een OM615

Berichtdoor JantjeV8 » 28 mei 2010, 07:31

Misschien weet de dealer er iets over..

Staat zoiets niet op de wis-cd?

Die blokken hebben ook in Unimogs gelegen, volgens mij zat dan de peilstok ook naast het blok en kon je olie peilen door de deksel van de motortunnel op te lichten.

Nog een opmerkingetje: Hanomag Henschel, niet Hengsel, dat zit aan een emmer.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2010/05/28 07:32
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motorcode van een OM615

Berichtdoor Antoontje » 28 mei 2010, 09:12

op de wis CD worden alleen de volgende OM615 motoren vermeld:

615.912 (220D) (voor W115)
615.913 (200D) (voor W115)
615.940 (200D) (voor W123)
615.941 (220D) (voor W123)

geen motorcodes uit busjes
Nu denk ik dat ik misschien over de "9" heb gelezen. en dat het een 200D motor uit een W115 is. Maar die "913" staat er gewoon echt niet. Alleen 615 13-10-081878
Antoontje
 


Re:Motorcode van een OM615

Berichtdoor Antoontje » 28 mei 2010, 11:50

nu heb ik het gevonden;

Er is een "13" overheen geslagen. als ik goed kijk lijkt eronder te staan "917"

dit is vreemd. want 917 zou een 220D motor zijn, en 913 een 200D. De boring van deze blokken zijn het zelfde maar de slag is wel anders. Ik neem aan dat het onderblok van een 200D niet het zelfde is als van een 220D ondanks dezelfde boring. Omdat de slag anders is zijn de cilinders langer. en dus het onderblok anders.

kan iemand hier iets nuttigs over zeggen? Waarom zou iemand er een 13 overheen slaan?<br><br>Post edited by: Antoontje, at: 2010/05/28 11:57



Antoontje
 


Re:Motorcode van een OM615

Berichtdoor RoelH » 28 mei 2010, 12:37

Misschien dat het blok in een 200D gelegd is en de eigenaar geen zin had om de auto te laten keuren door de RDW? (Als je een ander type motor in je auto hangt moet je naar de keuring, als je er een ander blok van het zelfde type in legt hoeft dat niet)
RoelH
 


Re:Motorcode van een OM615

Berichtdoor JantjeV8 » 28 mei 2010, 13:20

Is een mogelijkheid, maar de 200 en 220D liggen qua vermogen e.d. zo dicht bij elkaar dat het niet op kenteken aangepast hoeft te worden.

Andere visie:
Een vorige eigenaar heeft een blokrevisie er op los gelaten, een 200 wat uitgehoond of opgeboord en denkt zo z'n eigen 22 te hebben geconstrueerd.

Correctie, dat zou andersom moeten zijn...hmmmm

Post edited by: JantjeV8, at: 2010/05/28 13:21

Is het trouwens niet andersom?? Een 220 heeft een grotere boring dan de 200 maar een gelijke slag???
Om daar speciaal een groter blok voor te gieten lijkt me nogal wat. Reken het op de boring maar eens uit. Zo'n onderblok hoeft dan maar net enkele millimeters hoger te zijn, de krukas dus ook.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2010/05/28 13:23
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motorcode van een OM615

Berichtdoor Antoontje » 28 mei 2010, 14:53

Ik denk dat je abuis bent.
De boring van de 220 en 200 zijn het zelfde (87mm)
het verschil zit in de slag (83,6mm en 92,4mm) resp. 200D en 220D, dus ook een lagere krukas voor de 220D (scheelt 4.4mm)

De 240D heeft weer de zelfde slag als de 220D,(misschien ben je daarmee in verwaaring) maar een andere boring (91mm).
De 5cylinder 300D heeft de zelfde boring en slag als de 240D.

Dus wat betreft het opvoeren van je diesel;
Dus, een 200D kun je opvoeren met een 220D kruk as, en een verlaging daarvan. (wat nogal wat voeten in de aarde heeft als je daaraan begint.
Een 220D kun je opvoeren tot 240 als je de cilinders opboort en 240D zuigers plaatst. Vergeet ook niet een andere brandstof pomp te plaatsen.

In alle gevallen is het makkelijker en goedkoper om een 300D blok te plaatsen. En alsnog niet snel te zijn.

maar mijn vraag blijft open, Het belangrijkste is voor mij de 220D kruk as, want deze wil ik gaan overplaatsen in een ander blok.
Antoontje
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast