[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Diesel toerenteller werkt niet : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 15:12

Diesel toerenteller werkt niet

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Diesel toerenteller werkt niet

Berichtdoor Gieuw » 19 mei 2010, 22:38

Goede avond,

ik heb voor mijn 300D een toerenteller gekocht die je op de W aansluiting van je dynamo aan kan sluiten.
Het klokje werkte niet maar die heb ik met behulp van het forum gemaakt door nieuwe condensatoren erop te solderen.
Nu had mijn dynamo geen W aansluiting dus had ik die er zelf aangesoldeerd en heb met draaiende motor 7v wisselspanning op die aansluiting.
Toch doet de toerenteller niks, heeft iemand dit al een keer meegemaakt en opgelost?
Ik heb de condensator die erop zit al getest en een van de diodes ook.

BVD
Gieuw

Re:Diesel toerenteller werkt niet

Berichtdoor MB280E » 19 mei 2010, 22:56

IS het geen toerenteller voor met een krukassensor?
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JantjeV8 » 20 mei 2010, 07:31

Is ie niet 12Volt ipv 7???
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Gieuw » 20 mei 2010, 18:33

Het is geen krukas toerenteller want hij heeft een W achterop staan en 14000Hz.
Er staat 12V voedingsspanning op maar op de W aansluiting hoort de helft van de boordspanning (ong. 7V wisselspanning) te staan.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gieuw

Berichtdoor henklith » 20 mei 2010, 19:43

Volgens mij kan je zelf niet zo maar iets op de dynamo aansluiten, en dan hopen dat het werkt :o))
De W staat fur welle, oftewel golf.
je moet dus een speciale dynamo hebben, begin die eerst te zoeken.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Gieuw » 21 mei 2010, 18:54

Ik dacht altijd dat W voor winding stond omdat het ook een aansluiting is op een van de 3 wikkelingen ( U, V en W).
Ik zal hem eens aansluiten op een andere auto van mij die heeft wel een originele W aansluiting.
Gieuw

Berichtdoor henklith » 21 mei 2010, 22:12

Klopt dat ie op een winding aangesloten is, maar daar staat een toerental representatieve golf op.
Als je die golf meet, meet je een voor mij onbekende spanning, mooier is het om daar een scoop op te hangen, dan zie de sinus van de opgewekte spanning, omdat je meet voor de gelijkrichting door de diodes.
verder vraag ik me af wat de toeren teller dan doet met die golf.
vermoedelijk zit er een triggerschakeling achter die een puls maakt van een exacte breedte, en hoe vaker die komt hoe hoger een gelijkspanning die opwekt na bepaling van de gemiddelde waarde van die pulsen.
of je dan nog wat af moet regelen is mij niet bekend, zo mij voor een goede nauwkeurigheid ook niet verbazen.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Bob » 31 mei 2010, 14:15

Hallo Henk. Die toerentellers meten de frequentie van de (wisselstroom)dynamo. Deze is natuurlijk lineair proportioneel met het toerental v/d motor.
De hoogte van de spanning is niet zo belangrijk anders dat hij natuurlijk een minimale waarde moet hebben (3 of 4 volt).
In de electronica wordt van de wissel spanning een blokspanning gemaakt door het geheel sterk te oversturen en daarna flanken meten.
Uiteindelijk komt er een PWM waarde uit die omgezet wordt in een stroompje voor de draaispoelmeter die je met een potentiometer kan ijken op de goede waarde.
Kan je eventueel wel een schema met beschrijving opsturen.

Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1973

Berichtdoor henklith » 07 jun 2010, 00:06

Werkt dus net zo als een ouderwetse toerenteller werkt Bob, kan ook niet anders he.
Als je iets van een schema hebt, waar je iets in terug vindt van componenten wil ik er wel eentje bouwen, maar dan voor gebruik aan de bobyne.
Groet, henk.

NB: ik hoef alleen maar een uitgangs spanning te hebben die evenredig is met het toerental, want ik hang er toch een digitale volt meter aan.
henklith

Berichtdoor Bob » 07 jun 2010, 20:56

Klopt werkt als de het oude principe. Je zou een frequentiemeter moeten hebben die als functie een proportionele gelijkspanning afgeeft. Zit op dit moment op mijn bootje aan de middellandse zee (met OM 617 motor, die het ook heerlijk vind). maar kom rond de 21 jullie even naar huis. Heb nog een ontwerp van Electuur wat ik vele malen gebouwd hebt voor jan en alle man.
Even geduld dan zal ik het posten, of anders kan ik je ook een kopie sturen, maar dan moet je je adres even op een PM zetten.
Hoor het wel, doei, Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor henklith » 08 jun 2010, 11:48

Bob tijd speelt geen rol, komt goed.
eventueel zie ik je wel weer bij de onderdelendag in Utrecht?
5 september staat in de planning!
Groet, Henk

NB: ik had wat met een 555 timer gemaakt, ik herinner me nog dat de liniairiteiet (wat een klote woord :o)) een probleempje bleek.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2010/06/08 11:50
henklith

Berichtdoor Bob » 08 jun 2010, 12:08

Klopt die van elektuur die ik vele malen gebouwd heb werkt ook met een 555, met hele goede resultaten. Heb dit ook met succes gebruikt voor mijn diesel.Gebruikte toen met succes een instrument gesloopt uit een benzine golf.
Overigens, dit soort exercities laten zich ook heel goed combineren met een instrument uit een ander type Mercedes welke wat makkelijker te verkrijgen dan eentje perse een W123 diesel.
Mogelijk ook een idee voor andere W123 diesellaars ??
Eventueel wil ik wel helpen als men hiermee problemen heeft.

Bob.
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor henklith » 08 jun 2010, 19:30

Bob, ik ben niet zo weg van het gebruik maken van de dynamo als puls gever, inverband met slip en dergelijke, maar ik snap, je moet wat natuurlijk.
zo maar een pickup spoeltje ergens op de motor pully maken is ook nog al wat .
Misschien dat ik de volgen de wel maak met een microcontroler als basis :o))
Heb ik al 10 jaar niks meer mee gedaan.
Ik heb pas een proef abonnementje bij electuur genomen voor drie nummers, incl. het dikke zomer nummer.
Nou vacantie ganger, geniet ze nog he!

Groet, henk
henklith

Berichtdoor Bob » 09 jun 2010, 11:20

Klopt Henk mbv de W aansluiting meet je ook de slip, maar compenseer je weer met de afstelling. Maar je hebt gelijk in de prof wereld wordt dat gemeten middels een magneet of hallsensor pick-up op het vliegwiel. Mijn 230TE heeft dit standaard voor de diagnose stekker, meen ik.
Op mijn boot heb ik het dashboard zelf gemaakt mbv VDO instrumenten.
En je raad het al de toerenteller is gebaseerd op een micro processor. afstelbaar mbv duimwiel schakelaartjes en gebruikt niet een draaispoel instrument als aanwijzer maar een stappenmotor. Slim natuurlijk want dan hoef je niet meer van digitaal naar analoog. Wel leuk effect is nu, dat als je de spanning ineen keer eraf haalt de meter op de laatst gemeten stand blijft staan !
Je zult ondertussen begrijpen dat het Zuid Franse weer ook in de crisis zit en dan ga je wat meer computeren.
Mocht ik een leuk ontwerp tegen (toerenteller met micro) dan meld ik me wel.

Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor henklith » 09 jun 2010, 14:54

Ok Bob,, wij zijn dan net op tijd terug van de Alpe d'Huez begrijp ik.
wij hadden daar op een fikse regenbui na (avond nacht en volgende morgen) prima weer.
Groet, henk
henklith

Keer terug naar Diesel Specifiek