Hallo Leden,
Misschien kan ik in dit topic nog wat meer helderheid verschaffen.
Ik heb het artikel gelezen en ik moet zeggen dat het op enkele kleine puntjes na toch wel redelijk juist is wat er wordt geschreven.
Echter in tegenstelling tot wat er in het artikel staat moeten we eigenlijk spreken over jonge schadeauto's en is het woord sloopauto in dit geval wat ongelukkig gekozen.
Omkatten loont namelijk alleen als de auto ook nog wat waard is en bij "sloopauto's" is dat meestal niet het geval.
Het gaat dus om relatief jonge auto's met meestal total loss schade.
Deze kunnen inderdaad door de nieuwe regelgeving inderdaad worden ingevoerd zonder dat ze rijklaar zijn.
Er wordt dan een kenteken en kentekenbewijs afgegeven voor de auto dat later met het chassisnummer wordt gebruikt om een gestolen auto om te katten.
Er zit hier echter een grote maar aan die niet in het krantenartikel wordt belicht.
Als een auto met een dergelijke schade wordt ingevoerd dan komt er wel een WOK-signaal (wachten op keuren) op. Hierover is al in een ander topic gesproken.
De auto mag met dit kenteken dus nog niet rijden en zal na herstel van de schade (lees omkatten) weer bij de RDW ter keuring moeten worden aangeboden.
Als de RDW de zaken dus goed op orde heeft (laten we zeggen foto's van de schade bij 1e aanbieding) dan kunnen ze lijkt mij vrij gemakkelijk vaststellen dat de opnieuw aangeboden auto is omgekat. (maar ik moet eerlijk toegeven dat ik wel het idee heb dat er dan wel eens auto's doorheen zullen glippen.)
Op zich zou het systeem nog steeds redelijk waterdicht kunnen en moeten zijn en is het zeker niet zo dat er sloopauto's (lees oud en roest) worden ingevoerd.
Op zich vind ik het zelf wel prettig dat wij met onze W123's alleen nog maar langs hoeven bij de RDW voor een kenteken en niet voor de technische en apk keuring.
Die laat ik gewoon door "mijn mannetje" doen.
Als de CO bijvoorbeeld dan (al dan niet terecht) te hoog is stelt hij hem direct even bij.
Mochten er nog vragen zijn over dit onderwerp dan hoor ik het graag.
Groeten,
Eric van de Rijnstadgroep.