[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
M110 motor op 4 pitten? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 22:30

M110 motor op 4 pitten?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

M110 motor op 4 pitten?

Berichtdoor Fernando280TE » 07 jun 2010, 09:28

Afgelopen week heb ik weer een stukje op benzine gereden met een goed warme motor. Na het terugschakelen naar gas leek de motor niet meer op alle cylinders te lopen en dit is niet meer over gegaan. Ik heb, thuis gekomen, de bougies vervangen omdat er een paar bij waren die een beetje ingebrand waren en waarvan de elektrode afstand niet meer klopte (te klein). Vervolgens heb ik de kleppen gecontroleerd en bijgesteld, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Heeft iemand enig idee of suggestie?

groet,
Fernando

ps. vorig jaar zijn de volgende items vernieuwd, bougiekabels, verdelerkap, rotor, bobinekabel, bobine dus ik denk dat het niet aan het hoogspanningsdeel ligt.
Fernando280TE

Re:M110 motor op 4 pitten?

Berichtdoor jan280CE » 07 jun 2010, 09:39

Hallo Fernando,

Toch denk ik dat je het in je ontsteking moet zoeken. Bij gebruik op benzine wordt elke cilinder apart gevoed door de verschillende injecteurs en zouden jou klachten verklaarbaar zijn. Evenwel op gas (met een venturisysteem) is de brandstofvoorziening centraal voor alle cilinders en zouden alle cilinders het moeten doen als ze een vonk krijgen. Je kunt makkelijk controleren welke cilinders niet werken door even (wel met een koude motor uiteraard) aan je uitlaatspruitstuk te voelen welke delen verhoudingsgewijs kouder blijven omdat er geen verbrande en dus warme uitlaatgassen doorkomen.

Succes,
Jan
jan280CE

Berichtdoor Fernando280TE » 07 jun 2010, 10:11

Ok ga ik proberen... probleem is natuurlijk wel dat de motor moeilijk aan te houden is op minder dan 6 pitten. Ik weet dat de voorontsteking ook nog bijgesteld moet worden. Ergens heeft het te maken met het omschakelen van gas naar benzine en weer terug naar gas en dat alles met een goed warme motor (na 150 km snelweg)
Fernando280TE

Berichtdoor JantjeV8 » 07 jun 2010, 12:38

Het eerste wat je dan toch doet is kijken of alle 6 de kaarsen een vonk geven??
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Fernando280TE » 07 jun 2010, 12:57

Bougies zijn nieuw, alle kabels zijn 1,5 jaar geleden vervangen. Bobine, bobinekabel, verdelerkap en rotor 8 maanden geleden vervangen... Dus dat lijkt me niet het probleem. Maar misschien zou het kunnen. Het is overigens wel lastig om het zaakje in m'n eentje te controleren.
Fernando280TE

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2010, 15:18

Motor starten, en per cylinder een bougie eruit trekken. Aan d eklank hoor je of die betreffende cilinder wel/niet meedeed in het draaien van de motor. Als je maa rop 4 loopt en je trekt van een goede de kabel eraf, slaat de motor waarschijnlijk af, maar dan weet je dat die goed is, dus..

Zo analyseer je welke 2 niet kloppen. Dana kan ej vandaar verder gaan, eventueel injector reinige/vervangen, kan ook zijn dat een (brandstof)filter verstopt is.. Eerst uitzoeken welke cylinders raar doen, meten is weten.

Succes,
Remy
Remigius

Berichtdoor Roel280€ » 07 jun 2010, 15:21

Mijn M110 heeft even op 5 poten gelopen, ook al geen feest voor het oor maar hij blijft dan nog lopen. In mijn geval was ineens een vuiltje in de injector gekomen. Dat kon getest worden door de benzinetoevoer af te sluiten bij de betreffende cilinder (nummer 5).
Ik zou beginnen met bougies omwisselen + kabels (wel goed markeren allemaal!). Blijven dan dezelfde cilinders in staking, dan is het geen vonkprobleem. Dan de benzinetoevoer bekijken / dichtdraaien. Misschien injectoren goed (laten) reinigen met ultrasoon o.i.d., dat scheelde bij mij ook heel veel (zat veel vuil in, ondanks de injectorcleaner die er geregeld bij het tanken bij gaat).
Roel280€

Berichtdoor JantjeV8 » 07 jun 2010, 16:22

Wat is er moeilijk aan om in je 1tje de bougies er uit te draaien, ergens tegen de massa te leggen, kunt er zelfs een startrkabel bij gebruiken waarin je de bougies inklemt zodat je hem kunt zien als je de contactsleutel omdraait. Binnen 2 minuten weet je of er 1 of meer verstek laten gaan...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Fernando280TE » 07 jun 2010, 23:10

Bougies testen is niet zo'n probleem. Het gaat om het testen van de hele lijn. Bougie eruit en in de kabel stoppen.. Tegen massa houden en dan kijken of de bougie vonkt als je start. Da's lastig in je eentje. Overigens zijn het nieuwe bougies, net uit de doos.
Fernando280TE

Berichtdoor bartolo66 » 08 jun 2010, 00:02

De bougiedop er af trekken met draaiende motor is geen aanrader, mijn haren zijn er al eens behoorlijk van overeind gaan staan.
Ook nieuwe bougies gaan kaputt. Heel soms komen ze kapot uit de doos dus ik zou ze ook (zoals velen adviseren) ff testen.
Als je een beetje creatief bent kun je ze echt wel alleen testen: bougie vast tapen zodat je hem vanuit de bestuurdersstoel kunt zien en testen in het donker, bougiekabel verlengen met een startkabel en een boutje (kijk uit voor kortsluiting), sleutel vastzetten en starten door accupool(-) op de accu te drukken... Niet allemaal volgens het boekje maar soms moet je wat
bartolo66

Berichtdoor JantjeV8 » 08 jun 2010, 11:25

Juist, en dat werkt prima en dan weet je binnen een paar minuten waar je aan toe bent, hoef je er geen dagen mee rond te lopen. Testen en uitsluiten, dan pas verder denken.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Fernando280TE » 08 jun 2010, 15:37

Heb zojuist alle bougiekabels los getrokken van verdeler en bougie en ohms doorgemeten. Kwam op waarden van 0,9 tot 1,1 (de hogere waarden voor de langere kabels) Er zit dus geen draadbreuk in. Toen heb ik de motor gestart en aan het uitlaatspruitstuk gevoeld of één van de uitlaten achterbleef qua temp, maar dat bleek niet het geval. Overigens leek de motor wel wat minder onregelmatig te lopen dan vorige week. Maar de temp geeft aan dat alle cylinders mee doen, dat alle bougies in basis werken en dat de brandstoftoevoer in principe ook werkt.

De voorontsteking staat nog niet goed, dus die moet nog worden bijgesteld. Misschien dat dat ook nog helpt.

groet,
Fernando
Fernando280TE

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 08 jun 2010, 15:52

ontsteking is o zo belangrijk en vooral op gas
Adrieaantjuhh

Berichtdoor jan280CE » 08 jun 2010, 15:59

Fernando,

kijk eens naar je vacuumslangen. er zit er een onder aan je inlaatspruitstuk die je normaal niet zit. met je hoofd bijna naast de motor moet je dat gedeelte kunnen inspecteren. bekijk ook eens de vacuumslangen en aansluitingen van je vervroeging. Zijn deze slangen niet al te vers/fris dan rigoreus vervangen. dat spul koop je per meter en kost je kop eigenlijk niet.

succes,
Jan
jan280CE

Berichtdoor JantjeV8 » 09 jun 2010, 07:32

Voelen aan de uitlaat is voor mij geen alles bepalende methode, daarmee krijg je geen zekerheid. Ik wil de vonk gewoon zien. Dan zie je ook zo of er 1 achterblijft of niet.

En 'nieuw' zegt ook niets. Een nieuwe accu kan kapot zijn, een nieuwe bougie kan kapot zijn, Paar weken geleden heb ik een nieuwe rotor en verdeelkap op mijn 230 gezet, niet starten. Bleek het sleepconact van de rotor niet goed te zitten. Jaja, het was nog gewoon Beru ook via de professionele groothandel aangeschaft.

Meten is weten en zien is overtuigd.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2010/06/09 07:34
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor bluemoon me » 10 jun 2010, 18:03

kijk ook eventjes naar de funktie van je gasschakelaar.Deze was bij mij kapot zodat er vanaf de onstekinging op een verkeerd tijdstip er een induktiestroom liep waardoor de ontsteking opzich niet meer goed funtioneerde en dus ook mijn motor op vier pitten liep. Nadat dit euvel hersteld was deed hij het weer. wellicht heb je hier iets aan.

gr Bram ut limburg,
bluemoon me

Berichtdoor Fernando280TE » 17 jun 2010, 12:12

Ik heb een compressiemeter gekocht om de motor maar eens door te meten. Een van de problemen is dat de uitlaatklep van de 6de cylinder niet verder open te stellen is dan 0,13 mm. Dit moet 0,25 zijn en misschien bij gas zelfs op 0,3 mm. Hierdoor zal bij een warme motor de uitlaatklep niet goed meer sluiten wat een compressieverlies en wellicht verbrande klepzetels tot gevolg kan hebben. Daarnaast heeft de auto ook last olieverbruik, alleen weet ik niet precies hoeveel liter per 1000 km, maar gevoelsmatig is dit verhoogd. Dat zou duiden op een lekkage langs de zuigerveren.
Als er inderdaad een groot compressieverschil is tussen de cylinders, rest er slechts de keuze tussen een andere motor plaatsen of de huidige (laten) reviseren. Dit laatste is in ieder geval een dure grap.

Ik ga straks de compressie meten van de 6 cylinders.
Weet iemand waar de zekering zit van de brandstofpomp? Die wil ik eruit trekken bij de test.

groet,
Fernando
Fernando280TE

Berichtdoor Fernando280TE » 17 jun 2010, 13:16

Nou de meting is gedaan hoor, pffff

Hier is de uitslag van de meting
Cylinder 1: 12
cylinder 2: 12,5
cylinder 3: 12,5
cylinder 4: 12
cylinder 5: 11
cylinder 6: 0 !!!

Uitslag lijkt me duidelijk. Geen compressie op de 6 de cylinder en nr 5 zit op het randje van de tolerantie. Het zal een andere motor worden..

groet,
Fernando
Fernando280TE

Berichtdoor Herman250 » 17 jun 2010, 19:55

Hoi Fernando,

Weet je zeker dat je goed gemeten hebt bij de 6e cilinder? 0 bar is wel heel weinig! Mijn 250 heeft een tijdje geleden verbrande kleppen gehad en bij die cilinders had ik toch nog zo'n 5 bar (ook veel te weinig...). Je zou eens bij draaiende motor de olievuldop eraf moeten draaien. Als daar flink wat olie uit spettert kunnen je zuigerveren versleten zijn. Maar dat denkt ik niet bij een M110 blok, die staan bekend om hun degelijkheid. Waarschijnlijk een verbrande klep gezien de klepspeling van 0,13. Dan kun je de kop laten reviseren. En dat is interessanter dan een nieuwe motor!

Succes!

Gr Herman
Herman250

Berichtdoor drieske » 17 jun 2010, 22:50

drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Volgende

Keer terug naar Techniek