MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 15:44

Electronische ontstekking W123

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Electronische ontstekking W123

Berichtdoor mdeijkers » 14 feb 2006, 01:17

Hallo

Wij hebben vandaag in mijn W123 200 benzine uit 1977 electronische ontstekking in gezet ipv de contact puntjes, en ik kan mededelen dat ik er geen SPIJT van heb tot op heden, ik merkte gelijk dat de auto mooi en rustiger liep dan van te voren en dat hij op gas beter starte!. In de loop van de week ga ik nog eens wat toeren en kijken wat hij dan doet. Mijn contact puntjes zater er +- 5000km in en waren OP! dus van dit probleem ben ik af.

Ik heb deze set in gebouwd :

1x bobine Flame-Thrower 40.000 Volt (zwart)
1x Pertronix Ignitor I

Totaal koste dit mijn INCL verzendkosten en BTW +- 165 euro

ik heb het besteld bij : http://www.edsclassic.nl/


ik moet erbij zeggen dat de service en levering snel en goed was, en via de mail wat support ontvangen!

het inbouwen is zelf goed te doen! er zitten 2 handleidingen bij, eentje engels en eentje nederlands. voor de meeste onder ons is dit in een middagje mooi te doen.

kortom tot op heden ben ik er zeer positief over, hebben meer mensen dit al ?

Mvg

Marcel
mdeijkers
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor Lode » 14 feb 2006, 20:00

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen op langere termijn. Ik heb ook al eens naar 123 ignition gekeken. Electronische ontsteking lijkt me wel wat. Rustiger loop en mogelijk ook nog minder verbruik. Jammer dat de catalogus voor de ontsteking niet wil openen.
gr. Lode
Lode
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor Evert » 14 feb 2006, 20:28

Hoi Marcel,
Mijn 230 van '78 rijdt inmiddels ook op LPG en ik zou graag een electronische ontsteking monteren. Nu heb ik goede evaringen met het Newtronic setje (waaiertje met lichtgevoelige diode), dat ik al sinds 1999 in gebruik heb op mijn DS21IE van 1970.
Heb jij bewust voor de Pertronix gekozen i.p.v. voor Newtronic en maakt dit systeem ook gebruik van een lichtgevoelige diode?
Groet,
Evert
Evert
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor mdeijkers » 14 feb 2006, 23:41

Hoi Evert

Ik was 2 weken terug op mijn bijbaantje tijdens mij pauze wat boekjes aan het lezen jaja oldtimer trader, altijd leuk om te vergelijken etc.
Toen zag ik opeens in de advertentie pagina die advertentie van Pertronix. Toen ik afgewerkt was ff op internet opgezocht en kwam zodoende bij de nederlandse importeur edsclassic terecht. Dus zodoende heb ik deze genomen. wat het verschil is met die newtronic weet ik dus zelf 1,2,3 niet sorry. Die electronische ontstekking zit in een zwart omhulsel, waar de roter opzit zeg maar heb ik er onder een soort magneet ring moeten zeggen en vervolgens de rotor er weer op. Het werkt volgens mij met magneet golven dan ???

De inbouw was vrij makelijk, je moet wel even de magneet ring goed erop zetten anders gaat hij niet ver genoeg naar beneden. Maar heb hem vanstraks even gestart op gas en sloeg de eerste keer aan. Maar moet nog even gewoon een goed stuk rijden ermee, maarja het weer he ;.

Wat ik hoop te bereiken is het volgende :

Fijner lopen op LPG/Benzine en zodoende de kans op problemen verkleinen.

En dat de auto iets minder gaat verbruiken, want zit nu met LPG op 1/5.5 en zou dit wel wat hoger willen hebben bv 1/6,5 als dat haalbaar is.

Je merkt ook dat de motor rustiger loopt wat wel in het begin even wennen was, want hij was al erg stil!:)


Mocht dit goed werken in mijn auto gaan we het ook in onze W107 350slc d-jetronic zetten :) deze loopt na reviseren injectors en een nieuwe drukcensor (nieuwprijs bosch 1160EX BTW !) 2de hands voor veel minde gelukkig :) ) rijdt nu op LPG 1/7 zo'n beetje.
mdeijkers
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor Desje » 15 feb 2006, 00:22

beste leden.
ik lees uit de reacties als je een elec.ontsteking hebt dan gaat de auto ook minder brandstof gebruiken.
Ik vraaag me af of dat ook echt zo is, ik zie de link niet van vebruik en elec.onsteking. kan iemand de link even uitleggen hoe dat werkt.
als het zo is dan wil ik ook een elec.onsteking in bouwen wandt, jij weet self als ik SOLEX 4A1 zeg wat het inhoudt.
graag een uit leg aub.
mvg
desje W123
Desje
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor mdeijkers » 15 feb 2006, 20:45

dit staat op hun site erover :

De vele voordelen op een rijtje:

Altijd op het juiste moment een accurate en betrouwbare vonk aan uw bougie.
Veel regelmatigere loop van uw motor, ook bij hogere toerentalen tot 15.000 toeren.
Sneller aanslaan van uw motor tijdens de start.
Minder brandstofgebruik en meer power door en krachtigere vonk aan de bougie.
Schonere motor door veel betere verbranding.
Geen vervanging meer van uw contactpunten.
Een nagenoeg storing vrij systeem, geen ingebrande punten meer, geen verloop meer van de contacthoek, stellen van contactpunten behoord nu tot het verleden.
Onderhoudsvrij systeem.
Zeer éénvoudige montage met slechts twee elektra aansluiting op min en plus van de bobine.
Ook met hoge toerentallen zéér accuraat tot max. 15.000 rpm.
Voor bijna elk type auto, vrachtwagen, in-board motoren en tractors leverbaar.
12volt, 6volt, negatief en positief geaarde systemen leverbaar.
Aantrekkelijke prijs!
Garantie is 2 jaar of 100.000km en met X-tra Pertronix fabrieks garantie tot 30 maanden na aankoop is bereikt.
U profiteert direct van Pertronix 30 Jaar opgebouwde ervaring in race- en rally auto’s, transport auto’s en dat het één van werelds grootste producent in contactpunt vervangers is.
mdeijkers
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor zilver » 20 feb 2006, 19:42

Desje, over minder verbruik weet ik niets wel dat mijn 250 van '78 op LPG 1op7,5 verbruikt met dezelfde carburateur. Zilver
zilver
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor Desje » 21 feb 2006, 00:33

hij zilver hoe heb je dat gedaabn eibenlijk??? hoe hardt rij je dan gemiddeld???
heb je ook een elec.onsteking?????
vertel eens meer aub.
desje
mvg
Desje
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor peterw123 » 21 feb 2006, 00:49

Vraagje aan Marcel Deijkers:

Dat inbouwen van die ontstekingsonderdelen, hoe makkelijk was dat? Ik begrijp dat de oude puntjes eruit moeten en dat de magneetcontacten ervoor in de plaats gezet worden?
Was het tijdstip na deze 'omwisseling' nog correct of heb je dat daarna opnieuw moeten afstellen (met stroboskoop-lamp oid?)En was het starten en lopen, na de ingreep?

Ik overweeg zeker om deze ontsteking aan te schaffen, maar ik ben een klein beetje huiverig, want mijn moter (230 carburateur) loopt (net als die van jou, begrijp ik) perfect, met de originele ontsteking. Altijd gevaarlijk om iets te slopen wat het goed doet. Maar ik zie het ook niet zo zitten om die puntjes steeds te moeten stellen/vervangen.

Ik heb die mensen gebeld, en het lijkt erop dat de nog oudere auto's beter af zijn met die optische ontsteking, want die geeft een nog grotere vonk, ook bij het starten. Ik heb ook een Citroen Traction uit 1954, en die wil ik met die ontsteking voorzien.
peterw123
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor peterw123 » 21 feb 2006, 00:50

Vraagje aan Marcel Deijkers:

Dat inbouwen van die ontstekingsonderdelen, hoe makkelijk was dat? Ik begrijp dat de oude puntjes eruit moeten en dat de magneetcontacten ervoor in de plaats gezet worden?
Was het tijdstip na deze 'omwisseling' nog correct of heb je dat daarna opnieuw moeten afstellen (met stroboskoop-lamp oid?)En was het starten en lopen, na de ingreep?

Ik overweeg zeker om deze ontsteking aan te schaffen, maar ik ben een klein beetje huiverig, want mijn moter (230 carburateur) loopt (net als die van jou, begrijp ik) perfect, met de originele ontsteking. Altijd gevaarlijk om iets te slopen wat het goed doet. Maar ik zie het ook niet zo zitten om die puntjes steeds te moeten stellen/vervangen.

Ik heb die mensen gebeld, en het lijkt erop dat de nog oudere auto's beter af zijn met die optische ontsteking, want die geeft een nog grotere vonk, ook bij het starten. Ik heb ook een Citroen Traction uit 1954, en die wil ik met die ontsteking voorzien.
peterw123
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor janbenz1 » 21 feb 2006, 23:12

Hallo heren,
Ook ik heb op mijn Benz 200 op LPG uit 1977 electronische onsteking geplaatst, zelfde systeem als Marcel.
Dit zit er sind mei 2005 op en werkt perfect.
Montage is eenvoudig, volgens de bijgeleverde instructie.
De motor loopt regelmatiger, de lezer, zo noem ik dit ondereel wat op de onstekingsplaat wordt geschroefd i.p.v. de kontactpunten heb ik zo dicht mogelijk tegen de roterende magneet gedeelte gezet.
Er kan geen haar meer tussen, maar geeft daardoor een sterkere magnetisch veld af wat de onsteking ten goede komt.
Dit advies kreeg ik van een persoon van het oldtimerforum ;) .
Zo steek je overal weer wat op.:)
Het verbruik zal ik binnenkort weer eens gaan opnemen, aangezien ik afgelopen week de kop heb laten reviseren, en net heb gemonteerd.
Ik heb een nieuwe kettinggeleider besteld daar is het wachten op, hopelijk morgen en dan maar eens proberen.:P
Mannen succes.
janbenz1
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor janbenz1 » 21 feb 2006, 23:14

Hallo heren,
Ook ik heb op mijn Benz 200 op LPG uit 1977 electronische onsteking geplaatst, zelfde systeem als Marcel.
Dit zit er sind mei 2005 op en werkt perfect.
Montage is eenvoudig, volgens de bijgeleverde instructie.
De motor loopt regelmatiger, de lezer, zo noem ik dit ondereel wat op de onstekingsplaat wordt geschroefd i.p.v. de kontactpunten heb ik zo dicht mogelijk tegen de roterende magneet gedeelte gezet.
Er kan geen haar meer tussen, maar geeft daardoor een sterkere magnetisch veld af wat de onsteking ten goede komt.
Dit advies kreeg ik van een persoon van het oldtimerforum ;) .
Zo steek je overal weer wat op.:)
Het verbruik zal ik binnenkort weer eens gaan opnemen, aangezien ik afgelopen week de kop heb laten reviseren, en net heb gemonteerd.
Ik heb een nieuwe kettinggeleider besteld daar is het wachten op, hopelijk morgen en dan maar eens proberen.:P
Mannen succes.
janbenz1
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor mdeijkers » 21 feb 2006, 23:22

Hoi peterw123

Ja klopt ik heb ook die stromberg carburateur erop zitten. het is presies zoals je al zegt, kwestie van het demonteren, inbouwen volgens nederlands en engels handleiding!, je moet wel ruimte tussen zetten zeggen ze ! zit lijkt me niet voor niks zo'n afstandshouder bij lijkt me. Dus dat heb ik ook gewoon gedaan. Daarna alles weer dichtschroeven en hij start meteen niks opnieuw afstellen :). Wat ik nu al merk ik dat hij met dit koud vochtig weer op LPG beter aanslaat en blijft lopen na een 1ste en altijd na een 2de start! Nu laat ik hem op LPG van de zomer weer even goed afstellen na de APK want anders gaan ze daar weer zeuren over die CO² uitstoot...

Wij gaan zo'n set nu ook bestellen voor onzer w107 350slc maar dan heb je daar versie 2 voor nodig :) verwacht dat de imbouw van die een stuk lastig is aangezien er in mijn 200 een zee van ruimte is :)
mdeijkers
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor mdeijkers » 01 maart 2006, 13:47

Vandaag hebben wij onze set voor op onze W107 350slc binnen gekregen. Hopelijk hebben wij deze week tijd om hem in te bouwen, aangezien een w107 minder ruimte heeft dan een W123 ;) Ik heb afgelopen week steeds stukjes gereden en moet zeggen tot nu toe geen problemen ondervonden, start beter en blijft op GAS ook lopen nu in de winter als ik hem start ! eerst moest ik altijd een beetje met het gas pedaal spelen maar nu niet meer :)
mdeijkers
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor janbenz1 » 01 maart 2006, 20:02

Leuk, hopelijk wil het een beetje lukken, laat ons het even meemeken met een paar foto's van dit alles.
Ben benieuwd.
Succes ,
Groetnis fan Jan.:woohoo:
janbenz1
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor zilver » 05 maart 2006, 21:55

Ik rij dagelijks snelweg ong 100-120 km/uur en heb standaard een electrische ontsteking in mijn 250 van 1978. Zilver
zilver
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor peterw123 » 20 maart 2006, 00:47

Het was vandaag goed weer, dus heb ik besloten de eerder genoemde elektronische ontsteking te gaan monteren. Ik heb hetzelfde set gekocht als Marcel.
Eerst heb ik de motor (230) warm laten draaien, de vacuum losgenomen en het tijdstip gekontroleerd. Het moet (volgens het boekje) 14 graden voor bovenste dooie punt zijn. Het was rond de 10 graden en beslist niet constant (varierend van 5 naar 15, elke slag anders) hoewel de motor voor mijn gevoel best goed liep.
De montage was inderdaad niet moeilijk. Wel moet de voorschakelweerstand afgekoppeld worden. De kontaktpuntjes bleken behoorlijk ingebrand.
Na montage de motor gestart en hij sprong direkt aan. Maar het tijdstip (bij stationair draaien) bleek wel 40 graden te zijn, dus de ontsteking moest wel behoorlijk verdraaid, naar de voorgeschreven 14 gaden. Wat erg opvalt is de constantheid van deze nieuwe ontsteking, want er was geen sprake meer van verschillende waardes! Zeer precies bij elke slag de zelfde waarde! Ik zal nu nog het brandstofverbruik kontroleren. <br><br>Bericht gewijzigd door: peterw123, op: 2006/03/19 23:51

peterw123
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor mdeijkers » 20 maart 2006, 12:15

Hoi Peterw123

Fijn dat het gelukt is ! van dat afstellen was bij mij niet nodig want starte weer goed, echter hoe heb jij dit gedaan en gecontrolleerd ? want dan kan ik kijken of die van mij mischien ook iets gesteld moet worden.
Heb jij ook die spacer gebruikt om de ruimte tussen de 2 onderdelen goed in te schatten ?
mdeijkers
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor janbenz1 » 20 maart 2006, 20:28

Hallo,
Goed gelukt dus.
Nu afwachten wat het verbruik is.
Het afstellen van de vooronsteking doe je met een strobscoop lamp, wanneer ik dan de toeren teller aansluit dan wil de motor afslaan.
Ik heb dus een losse toerentalmeter die ik aan moet sluiten.
Hebben jullie een idee hoe dit kan?
groetnis fan Jan
janbenz1
 


Antwoord:Electronische ontstekking W123

Berichtdoor peterw123 » 21 maart 2006, 01:54

Hallo Marcel,

Ik heb inderdaad de bijgeleverde kunststof strip gebruikt om de juiste afstand in te stellen.

Zoals JanBenz al schrijft: het tijdstip afstellen gaat met een stroboscooplamp. Dat is een soort pistool wat aan de accu en de kabel van de eerste bougie verbonden wordt. Het geeft een lichtflits op het moment dat die eerste cilinder vonkt. Je richt die lichtflits op het wiel met gradenverdeling, voor op de motor, onder de waterpomp. Die graden geven aan hoe vroeg de vonk komt voor het bovenste dode punt van de zuiger. Volgens het boekje moet mijn motor (230), bij stationair toerental en losgenomen vacuum, op 14 graden voor bovenste dode punt staan. Hij bleek op ca 10 graden te staan. Maar dit was moeilijk te beoordelen, want vrijwel elke slag van de zuiger gaf een iets andere waarde (met de oude contactpunten dus) Het varieerde wel van 5 graden naar 15.
Na de montage van de nieuwe ontsteking starte mijn motor ook gewoon goed, maar het tijdstip bleek wel ca 40 graden (voor BDP) te zijn. Dat is veel te vroeg en moest dus bijgesteld. Dat bijstellen gaat door het hele huis van de ontsteking iets los te schroeven, zodat je het kunt verdraaien. Dan laat je de motor lopen, richt je de stroboscoopklamp op het bewuste wiel en draai je de ontsteking tot de boel op de juiste waarde staat. 't is een klusje van niks, maar als ik jou was zou ik het wel even (laten) kontroleren. Want te lang rijden met een verkeerd tijdstip is niet goed. En op het gehoor kun je dit niet echt goed krijgen.
Elke garage heeft zo'n lamp.
Als je wilt help ik je wel, ik woon in de achterhoek, 20 km ten zuiden van Doetinchem.

Aan Janbenz: Veel stroboscooplampen hebben een toerenteller achterop zitten, maar die van mij heeft dat niet. De auto zelf heeft ook geen toerenteller. Dus ik doe de afstellig op de gegevens van het stationaire toerental.

Vandaag heb ik een paar km gereden en ik heb toch wel de indruk dat de nieuwe ontsteking merkbaar is in het rijgedrag van de auto. Iets regelmatiger en iets meer trekkracht, voor mijn gevoel. Maar het is niet zo dat het een hele andere wagen lijkt.

Bericht gewijzigd door: peterw123, op: 2006/03/21 00:56<br><br>Bericht gewijzigd door: peterw123, op: 2006/03/21 00:58
peterw123
 

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten