[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Aansluiten stroboscoop/toerenteller MB250 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:42

Aansluiten stroboscoop/toerenteller MB250

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Aansluiten stroboscoop/toerenteller MB250

Berichtdoor Herman250 » 08 jun 2010, 19:17

Hallo,

Om mijn ontsteking af te stellen heb ik een stroboscoop/toerenteller van Hella gekocht. Met dit apparaat kan ik het toerental uitlezen, bougiespanning bepalen, tijdstip afstellen en contacthoek afstellen. Apparaat moet aangesloten worden op de + en - pool van de accu (voeding), klem om de bougiekabel van cilinder 1 (bougiespanning) en een krokodillenbek op de bobine (toerental). Bij elektronische ontsteking moet deze krokodillenbek op de uitgaande kant van de ontstekingsmodule. En daar zit het probleem! Bij mijn auto zit om deze module een stekker die via een kabel aan de andere kant verbonden is met de verdeler. Hoe kan ik dit aansluiten? Heb ik bv iets aan de diagnosestekker?

Gr Herman
Herman250

Re:Aansluiten stroboscoop/toerenteller MB250

Berichtdoor JantjeV8 » 09 jun 2010, 07:30

Mijn stroboscoop heeft dat niet, enkel + en - op de accu en een pulstang om de kabel van cilinder 1. Daarmee meet hij ook het toerental.

Ik denk dat je die krokodillenbek niet nodig hebt om toerental te meten, maar mogelijk dat die voor de bougiespanning is. Bij het afstellen van een motor hoef je dat niet perse te weten.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Herman250 » 13 jun 2010, 20:10

Hoi,

Ik heb vandaag nog even gekeken, maar ik moet toch echt de krokodillenbek op de ontsteking aansluiten. De meter geeft geen toerental aan indien ik dat niet doe. Heeft de unit van de transistorontsteking hier misschien een klemmetje of zo voor?

Gr Herman
Herman250

Berichtdoor JantjeV8 » 14 jun 2010, 07:34

Het spijt me maar ik weet het niet.

Sowieso vind ikhet raar want volgens mij is bij iedere auto die ontstekingsgarnituur juist goed ingepakt en beschermd, daar zet je nergens zomaar een krokodillenbek bij...

Moet hij niet op de + van de bobine, dat is vaak een schroefdraad pinnetje.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Herman250 » 14 jun 2010, 08:54

Hoi,

Indien er geen elektronische ontsteking is, dan moet ie idd op de bobine worden geklemd. Maar mijn 250 heeft wel elektronische ontsteking, dus.... Ik zal eens een mailtje naar Hella sturen.

Bedankt voor je reaktie!

Gr Herman

Na wat spitwerk in de schema's en de werkplaats CD (in het duits, valt niet altijd mee...), heb ik het gevonden! De module van de elektronische ontsteking heeft een TD klem die via de stekker naar de diagnose aansluiting loopt. Onderweg loopt de kabel echter via een blokje waar je een krokodillenklem op kan zetten. En dat werkt!

Gr Herman<br><br>Post edited by: Herman250, at: 2010/06/14 16:42
Herman250

Keer terug naar Techniek