[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
ontluchten : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 19:35

ontluchten

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

ontluchten

Berichtdoor Niek » 28 feb 2006, 15:35

Hoi,

Ga binnenkort een stukje brandstofslang vernieuwen omdat hij een beetje lekt/zweet.

Ik neem aan dat ik dan ook de boel weer moet onluchten (heet dat eigenlijk zo?). Iig heb ik dit nog nooit gedaan; ik geloof dat je moet pompen met die rode knop op de brandstofpomp!!?? Maar hoe, wanneer en waarom?

Hoe moet dit?

bvd
Niek
 


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor janbenz1 » 28 feb 2006, 20:44

Wanneer je voor de brandstofpomp iets vervangt zodat er lucht in het systeem komt moet je inderdaad eerst het systeem tot en met de pomp weer vol brandstof hebben.
|Dit doe je door inderdaad met de handpomp het systeem vol te pompen, op de brandstofpomp moet een boutje zitten die je los kunt draaien, dan pompen tot er brandstof uitloopt.
Als dit zo is boutje vastdraaien.
Dan branstofleidingen bij verstuivers losdraaien.
Starten tot er brandstof uit komt, vastdraaien en starten.
Dan kun je nog tijdens het lopen van de motor een voor een de leidingen bij de verstuivers even losdraaien, en er brandstof uit laten lopen.
Op deze mannier haal je de eventuele laatste lucht er nog uit.
Wanneer je allen voorbij de brandstofpomp een leiding vervangt kun je het systeen omtluchten door de aansluitingen bij de verstuivers los te draaien, starten tot overal brandstof uit komt.Dan weer vastdraaien en starten.
Veel succes.
Groetnis fan Jan:cheer:
janbenz1
 


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor Brammix » 28 feb 2006, 21:20

Volgens mij hoef je alleen maar tot aan de pomp te ontluchten, omdat de pomp geen lucht kan verpompen.

Ontluchten ná de brandstofpomp is onzin. Zo wordt het een makkelijk klusje.

vr gr br
Brammix
 


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor Niek » 01 maart 2006, 10:40

Ok dank voor de reacties.

Ik neem aan dat als er nog wel ergens lucht zit dat hij niet start of afslaat?

groet
Niek
 


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor mdeijkers » 01 maart 2006, 13:42

Hoi

Ontluchten hoeft toch alleen maar bij diesels ?
Wij hebben op onze 6.9 alles eruit gehaald achter incl tank etc, naderhand gewoon weer teruggezet beetje benzine in doorstarten en auto sloeg gelijk aan.
mdeijkers
 


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor Niek » 02 maart 2006, 10:11

Tis gelukt. Nieuw stukje brandstofleiding en zo'n filtertje gemonteerd.
Ik zag geen speciale ontluchtingsnippel/bout oid. Heb toen maar de hoogste bout op het brandstoffilter een beetje losgedraaid; na een beetje pielen met het pompje lukte het om te onluchten. In eertse instantie kreeg ik de diesel niet opgepomd; heb toen heel langzaam gepompt en ineens wou het; geprobeerd te starten en jawel hij sloeh gelijk aan.

Nog een vraagje: Waaar is de grote rode draaiknop bovenop de brandstofpomp voor? Soort overdruk ding ofzo?

groet
Niek
 


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor Topasbrauner » 02 maart 2006, 13:09

Dat is de olievuldop van de pomp. Gaat motorolie in. Niet te veel bijvullen hoor. Draai de overloop een beetje los en dan vullen tot de olie eruit komt. Voldoende olie in de pomp is heel belangrijk hoor!
Topasbrauner
 


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor Robert » 02 maart 2006, 16:53

Hallo, ja het ontluchten geld alleen voor een diesel, maar je moet er ook niet te dramatisch over doen hoor. Het is nl. zo dat de pomp geen lucht aanzuigt, maar een beetje lucht gaat gewoon mee als er maar “vloeistof�� in de pomp zit! Zelf heb ik het voorfilter en het stukje slang ook vervangen, maar niets ontlucht, zit nl. nog genoeg diesel in de pomp. En als je je brandstoffilter wisselt is het meestal voldoende om het filter te vullen voor het monteren. Als de motor niet aanslaat (even doorstarten) dan kan je altijd nog ontluchten. Groet Robert ;)
Robert
 


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor janbenz1 » 02 maart 2006, 21:27

Ja daar ben ik ook van uit gegaan dat het om een diesel ging.
:pinch:
groetnis fan Jan.
janbenz1
 


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor Niek » 03 maart 2006, 14:13

Topbrauner, wat vertel je me nou; moet daar motorolie in!!??
Waar zit die overloop die je los moet draaien.
Is dit iets wat je regelmatig moet contoleren en wat is waarom zit die olie daar?
Niek
 


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor Topasbrauner » 03 maart 2006, 17:00

Hoi Niek, ja er moet zeker olie in. Maar wees gerust, in goede niet lekkende staat heb ik nog geen verbruik kunnen ontdekken bij mijn 200D. De overloop is het boutje dat tussen de regelaar (die je met de trekstarter bedient) en het handpompje in zit. Je kunt hem niet missen, er ziet niets aan bevestird en je ziet duidelijk de alu afdichtingsring zitten. Draai hem een paar slagen los of helemaal eruit en vul olie bij.
Waarom het nodig is? Je pomp heeft een eigen smeercircuit, en smeert zichzelf dus ipv met diesel.
Topasbrauner
 


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor Brijn » 03 maart 2006, 17:23

Is het zo dat "vroege" pompen, van 1976 tot 1979 o.i.d. die olievuldop niet hebben, zogenaamde ongemoduleerde pompen zonder vacuum. Ik heb zo'n pomp en zoek me het schompes naar een vuldop.....

Bert
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor Topasbrauner » 04 maart 2006, 14:31

de vroege M pompen met pneumatiek hebben hem wel.
Topasbrauner
 


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor Weizengelb » 06 maart 2006, 11:23

De latere pompen, en de 300D altijd, zijn gewoon door het motorolie circuit gesmeerd en hoeven niet gevuld te worden. Dit is dus de 300D en de 200D met 60PK en de 240D met 72PK.

Er zit als het goed is een gebogen overloopleidinkje tussen de motor en de pomp waar een teveel aan olie vanzelf uitloopt.
Het olierpeil is altijd goed omdat lekkende diesel in de pomp de olie vervangt. Diesel smeert ook best goed dus dit is meestal niet zo dramatisch. Het is niet verkeerd toch af en toe olie bij te vullen onder de rode plastic dop.

Groetjes,
Mathieu
PS hier een foto van een 240D pomp van 1981 zonder olievuldop <br><br>Bericht gewijzigd door: weizengelb, op: 2006/03/06 10:27

Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:ontluchten

Berichtdoor Brijn » 06 maart 2006, 12:39

Dank! ik heb inderdaad een 300D, dus geen dop.

Bert
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten