Hallo, ik heb even geen W123 meer, maar wel nog een overblijfsel; namelijk een om616 motor in een MB100 busje. De motor start goed en heeft voldoende vermogen maar draait met een (te) luide dieselklop. De kenmerkende dieselklop van alle 0m-motoren bij koude buitentemperaturen. Niets ergs, maar deze heeft het ook bij warme motor. Bovendien loopt hij stationair onregelmatig en schudt wild omdat er af en toe een cilinder niet meedoet. Als er zo'n cilinder niet meewerkt gaat dit samen met een klein pufje witte rook uit de uitlaat. Verder rookt hij zo goed als niet!
De verstuiver die zn inspuitmoment heeft samen met de dieselklop heb ik laten testen bij Bosch, en deze was perfect ok. Ik had een lange schroevendraaier tegen de verstuivers gehouden (het andere uiteinde tegen mijn oor) en dan kan je vrij duidelijk het 'gesprits' horen. Tenminste daar ga ik van uit... Als dit onzin is hoor ik het graag van jullie.
Zodra ik tijd heb zal ik de andere verstuivers nog wel laten testen, maar gesteld dat het de verstuivers niet zijn... heeft iemand dan nog een ideetje? Ik denk ook niet dat het valse lucht is omdat de 'klop' zeer regelmatig is, en er ook altijd is. Motor heeft 216000km, geen idee van de onderhoudsgeschiedenis.
We gaan met de bus naar Mauretanië en ik zou toch met een geruster hart willen vertrekken... dus alle ideetjes welkom.
Groet
Jim