[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
M110 motor op 4 pitten? : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:37

M110 motor op 4 pitten?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:M110 motor op 4 pitten?

Berichtdoor Fernando280TE » 18 jun 2010, 08:49

Ik vond het ook erg weinig, maar heb de compressiemeter er weer afgehaald en nog een keer gemeten. Resultaat bleef nul.
Fernando280TE
 


Re:M110 motor op 4 pitten?

Berichtdoor JantjeV8 » 18 jun 2010, 10:04

Schroef nu eerst eens het uitlaatspruitstuk er af.

Je kunt aan de zwarte roetafzetting zien welke cilinder niet goed mee heeft gelopen, dat zal dan #6 zijn.
Maar ik geloof er helemaal niks van dat de oorzaak in een versleten zuiger/veren/cilinder te zoeken is. Mijns inziens zit het in de kop, ik denk dat de kleppen van cilinder 6 iets mankeren.

Kop er af schroeven is zo gebeurd. In hoeverre dat je hem reviseert kun je dan alsnog bekijken. Of alleen die kleppen en zittingen van cilinder 6 of allemaal. Dat hangt van je portemonnee af.

Andere motor kan altijd nog.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:M110 motor op 4 pitten?

Berichtdoor De Boskabouter » 18 jun 2010, 11:10

Indien juist gemeten betekent een compressie van 0 een gigantisch lekverlies. Bij versleten of gebroken zuigerveren of een verbrande klep hou je altijd wel wat compressie over.

Zonder compressie heb je ook geen brandbaar mengsel en doet je 6e cilinder helemaal niet meer mee. Zo'n groot compressieverlies kan alleen ontstaan bij een gat in je zuiger (als het gasmengsel niet meer ontsteekt, hoeft dat ook geen overdruk in je carter te geven) of een klep die helemaal niet meer sluit. De laatste optie is het meest waarschijnlijk. Zeker omdat, zoals eerder gemeld, het M110-blok bekend staat als erg sterk.

Het hoge olieverbruik kan ook veroorzaakt worden door lekkage langs de klepstelen. Dat kan bij koprevisie gelijk worden meegenomen.

Er zit weinig anders op dan de tips van JantjeV8 op te volgen. Succes en laat het vervolg nog weten.

De Boskabouter
De Boskabouter
 


Re:M110 motor op 4 pitten?

Berichtdoor jan280CE » 18 jun 2010, 11:20

Misschien is dit een goedkope optie om wat meer duidelijkheid te krijgen.
http://shop.conrad.nl/gereedschap/meett ... 23006.html

Staat in elk geval nog wel op mijn verlanglijstje.

Succes,
Jan
jan280CE
 


Re:M110 motor op 4 pitten?

Berichtdoor MajikSimon » 18 jun 2010, 13:03

leuk..maar diameter 14 mm en heb je de kop vandat dinge gezien? Hoe moet die door een bougiegat passen?
Misschien net wel als het gedeelte aan het uiteinde eraf kan schroeven.
MajikSimon
 


Re:M110 motor op 4 pitten?

Berichtdoor jan280CE » 18 jun 2010, 13:24

Tja Mijak,
je hebt ze in verschillende prijsklassen variëren van deze (de goedkoopste) tot een kleine duizend euro. Met deze kun je in elk geval door het bougiegat de zuiger inspecteren en via het gedemonteerde uitlaatspruitstuk (zie bijdrage jantjev8) de uitlaatklep bekijken. Hetzelfde met de inlaatklep. Voordeel is dat je in elk geval de kop niet hoeft te lichten om te weten waar je aan toe bent.
jan280CE
 


Re:M110 motor op 4 pitten?

Berichtdoor Fernando280TE » 27 jun 2010, 10:46

De afgelopen week is mijn motor vervangen door een ander goed werkend exemplaar. Van mijn oude motor waren 2 kleppen niet meer te stellen en die stonde zo krap dat ze bij een warme motor continue open stonden. Waarschijnlijk waren verbrande kleppen de oorzaak van het slechte draaien van de motor. Ik heb nu in Enschede een andere motor laten plaatsen en daar gisteren 250 km mee gereden. De motor loopt prima en het tikkende ratelende geluid ben ik kwijt evenals de kleine koelvloeistoflekkage.
Er zaten ook twee gaten in de voorste uitlaatpijpen en die zijn gelast. Tevens heb ik de transmissievloeistof inclusief filter laten vervangen.

De nieuwe motor voelt goed aan en ik denk dat ik er weer een flink aantal km's mee kan rijden.

groet,
Fernando
Fernando280TE
 


Re:M110 motor op 4 pitten?

Berichtdoor MajikSimon » 27 jun 2010, 13:29

ok, mooi dat je weer rijdt alleen het onderblok was toch nog prima?
ik vond de overige compressiewaarden best netjes.

Weet je de compressie van de motor die erin gegaan is?
MajikSimon
 


Re:M110 motor op 4 pitten?

Berichtdoor Fernando280TE » 27 jun 2010, 21:59

Ja, de compressie van de nieuwe motor ligt tussen 14,5 en 15,5 op alle cilinders.

Natuurlijk had ik nog allerlei andere zaken kunnen controleren en mogelijk reviseren. Een koprevisie had het probleem mogelijk deels opgelost, hoewel mijn olieverbruik aangaf dat de afsluiting tussen zuiger en cilinderwand niet helemaal 100% meer was.

Het bijkomende probleem is dat dit mijn enige auto is. Ik heb er geen andere auto bij zodat ik met de auto-onderdelen op pad kan of zo. Ik heb nog wel een motorfiets (ook een oldtimer) maar om met m'n M110 motorblok achterop over Nederlands wegen te toeren zag ik niet zo zitten :-)
Ik ben dus redelijk afhankelijk van mijn auto en kan 'm niet al te lang missen.

Maar goed, zoals gezegd, ben ik erg blij en tevreden met mijn nieuwe motor en de kosten liggen een stuk lager dan een complete revisie. Ik hoop er nog veel mee te rijden. Momenteel zo'n 25.000 km per jaar

groet,
Fernando
Fernando280TE
 


Re:M110 motor op 4 pitten?

Berichtdoor JantjeV8 » 30 jun 2010, 07:34

Als je zelf tevreden bent is het altijd goed.

Anderzijds heb je een mooi hobbyproject er bij nu... Tot in de late avonduurtjes een m110 reviseren, leuk en leerzaam en een reserveblok is nooit weg zie je wel.

Overigens had je dat van die uitgestelde kleppen wel eerder mogen melden, tenminste als je het zelf wist natuurlijk. Ik weet niet of je dat zelf doet of laat doen.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2010/06/30 07:35
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 87 gasten