[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79 : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 05:35

verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Berichtdoor Richard Zwakke » 17 jun 2010, 20:05

ca week terug motor(ruimte) schoongespoten en weer weggezet in stalling. Wilde van weekeinde weer mee gaan rijden dus vandaag wat zaken nagelopen alvast, echter geen enkel controlelampje brand nog, start wel. Lijkt massa- probleem.

ff voor de techneuten: zit er in de motorruimte ergens een centrale massa vanuit dashboard. Denk nl dat het daarin zit. Meet spanning tot achter zekering met massa op accu.

Wie helpt me ff snel op weg zodat ik za uit rijden kan?

Richard Zwakke
 


Re:verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Berichtdoor Richard Zwakke » 17 jun 2010, 20:42

zit schema is door te kijken. Iemand iets vergelijkbaar gehad (start wel, geen controlelampjes/instrumenten die werken (tank/temp etc) wat uiteindelijk in contactslot bleek te zitten?
Richard Zwakke
 


Re:verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Berichtdoor Ronald300D » 17 jun 2010, 23:17

Hoi Richard,

Heb wel eens iets dergelijks gehad. Bij mij begon het met het remmen of claxoneren waarna alle controlelampen uitvielen. Op een willekeurig moment gingen ze weer aan?
Het lag uiteindelijk aan sluiting in de kabelboom die vanaf het contactslot naar de zekeringkast loopt.
Er was ooit een draad afgetapt voor radio ofzo.
Verder merkte ik ook dat op de relais van de electrische voorramen altijd spanning stond. Één van de 2 was erg heet en heb deze anders geschakeld.
Succes,
Ronald
Avatar gebruiker
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 603
Geregistreerd: 25 aug 2007, 23:39
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Berichtdoor Hans230CE » 18 jun 2010, 00:01

Richard,

Ff op de goede plek gezet.

Ik denk dat het probleem hem zit bij het afspuiten, voor zover ik weet zit de massa van het klokkenspel en dergelijke binnen onder het dashbord.

Motorkap open gehad na het spuiten voor het uitdrogen?? bij hogedruk kruipt het vocht overal in en tussen.


Kijk eens in het zekeringbakske of er daar geen vocht is achtergebleven.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Berichtdoor Hemmod » 18 jun 2010, 12:00

Heb er zelf ook last van gehad
Na een tijdje was ik er achter dat je heeeel voorzichtig aan het knopje moet draaien na een 15 min pielen deed hij het weer na dat hij het weer deed druk ik heel voorzichtig de dagteller knop in als ik getankt heb gr Hemmo
Hemmod
 


Re:verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Berichtdoor Trouwkoets » 18 jun 2010, 13:53

De situatie die Hemmod noemt heeft betrekking op een defecte dimmer. Deze heeft alleen gevolgen voor de dashboardverlichting, en niet op het functioneren van controlelampjes.

Caspar
Trouwkoets
 


Re:verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Berichtdoor Richard Zwakke » 18 jun 2010, 18:23

helemaal gehad nu met dat ding. Kost me ongemerkt meer en meer tijd terwijl ik m op wil doeken./

Startslot eruit, schakelaar checken en doormeten, blijkt vet uit te lopen, openen (feitelijk niet voor gemaakt, ok. Contacten vet en schoongemaakt. Tot zover no problem....

Nu terugzetten het geheel:
ok loopt wel tot startslot terugzetten. stand heugel in startslothuis juiste p[ositie, slot erin...past niet x proberenb, kan sleutel niet draaien.

Frobel even door en wil huis weer even losnemen om ff op werkbank aandachtiger te aanschouwen ..... krijg ik dat verdomde huis er toch niet meer af met geen mogelijkheid...........

Pennetje niet in te drukken en ook GrpffFFT..zucht.. onnozele slot inwendig ook niet meer gedraaid........<br><br>Post edited by: Richard Zwakke, at: 2010/07/03 11:32
Richard Zwakke
 


Re:verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Berichtdoor MajikSimon » 18 jun 2010, 22:23

Ten eerste; maak je niet al te druk druk, je krijgt hem wel weer ok.
Ik neem aan dat je de alle zekeringen al bent nagelopen?
Zoals hierboven al door anderen geopperd...

ik verwacht eigenlijk niet dat het in je contactslot zit.
succes...en blijf rustig. inderdaad zal het door vocht komen.

Over de ondertoon: Denk dat de hele automarkt op zijn gat zit,
en vrijwel alle W123's zijn een stuk minder waard dan een tijd terug van duur tot goedkoop.
Beste voor jezelf en de wagens is zo vaak mogelijk ermee rijden.
Succes...<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/06/18 22:25
MajikSimon
 


Re:verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Berichtdoor Richard Zwakke » 19 jun 2010, 09:16

Thx voor hart onder de riem Simon. Ben(inmiddels)/ was wat laatste zaken aan het afwerken voor verkoop. Ben erg druk met eigen bedrijf en heb er eigenlijk geheel geen tijd voor. Kn mezelf wat resulteert dat wanneer ik me ergens in vastbijt het dan ook niet meer loslaat totdat het is ingevuld/opgelost/afgewerkt or whatever.

Loop ik tegen zoiets onnozels als instrumenten verlichting aan wat - nu ik er meer en meer over denk - niet in relatie staat/kan staan met schoonspuiten motor.

Gisteren trits van offertes af te werken en laat dat maffe stuurslot me maar niet los. Ben wel beetje technisch al zeg ik het zelf dus zekeringen gechecked en dubbelchecked, zijn ok. Lijkt een of ander maf contactprobleem, geen massa want die heb ik tijdelijk direct van accu naar instrumentenpaneel omgelegd. Volgende stap na slot is ff kijken naar voorgloeischakeling.

Vlg mij ben jij aardig ingevoerd op de W123 club. Kun jij me helpen aan een stuurslothuis? Moet drukstiftje wegslijpen om geheel uit stuurkolom te halen en dan is tie niet meer bruikbaar denk ik zo. Slot zelf (cilinder) is ok.
Richard Zwakke
 


Re:verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Berichtdoor MajikSimon » 19 jun 2010, 12:53

Tot nu toe heb ik het geluk gehad geen pech te hebben gehad met contactsloten. Ik heb geen stuurslothuis liggen sorry. Ik zou sloperijen etc gaan proberen.
Ik neem aan dat je al in de weer bent geweest met contactspray etc
want je zegt ook alle contacten te hebben schoongemaakt.
Maar je hebt ook al een ander los contactslot zelf geprobeerd blijkbaar.

Maar je zoekt de aansluitingen daarachter?
Het moet allemaal wel te vinden zijn, ik zou toch geen haast maken, dat werkt alleen tegen je bij zoiets want de onderdelen en de diagnose heb je niet heel snel rond als je niet snel dingen kunt vervangen omdat je ze niet hebt.

Edit:
Harrie (KK) heeft soortgelijke problemen ook gehad. Kerstboom fenomeen met alle lampjes en dashboard die aan en uit flikkerden. Was kabelboom naar zekeringskast. Kun je matig bij...succes.

Post edited by: majiksimon, at: 2010/06/19 15:00
MajikSimon
 


Re:verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Berichtdoor Richard Zwakke » 19 jun 2010, 17:22

Ben der uit.....

Allereerst contactslot. Probleem in instrumentvoeding leidde naar contactslot. Demonteren kwam ik erachter dat de schakelaar op de a-zijde van slotgedeelte olie/vet uit liep. 3 Schroeven los en kijken wat oorzaak is. Vet wat schakelmechanisme smeerde was verouderd (MAG NA BIJNA 31 JAAR) en verzeept, olie kwam daardoor los uit vet en liep eruit. Vetvrij gemaakt, nieuw vet in draaimechnisme en weer dichtgemaakt (is eigenlijk niet om open te maken, maar ja..... ben techneut).

Tot zover geen probleem.

Terug plaatsen: geheel van stuurslot terug in stuurkolom, cilonder er weer in. Niet te verdraaien, met geen mogelijkheid. Cilinder er weer uit, met de hand proberen, geen result, demonteren van geheel niet meer te doen. Drukstift blokkert en slot is niet te verwijderen.
Was toe even depri...... wat was er fout? of wat deed ik fout, drama dit zo, kost alleen maar tijd.?

Vanmorgen, na nachtje slapen en overdenken wat ik fout deed met nieuwe energie naar sloop voor compleet huis v/h stuurslot. Niet te krijgen natuurlijk. Ok, what else....: dan nog eens proberen te demonteren.

Dashboard los bij deur, stuurkolom twee boutjes los bovenop, geheel met kolom en al naar beneden wringen, slot vrij door daschboard naar voren trekken. Zo kwam eea stuurkolom en slot net vrij om bij het blokkerstiftje te komen wat niet meer in te drukken was. Deze met Dremel afgeslepen, stuurslot eruit en geheel nakijken.......

Wat bleek: slotmechanisme verdaaid bij plaatsen cilinder, daardoor eea vast. Geheel op werkbank opnieuw uit en in elkaar, vervolgens gechecked en werkend gekregen, terugmonteren en voila.... deed het dus weer.

Nu rare storing elektrisch:
Geef nooit op is mijn motto......Was dus erg optimistisch over slot succes en niet uit veld te slaan. Dus geheel nieuwe start met meten om storing te lokaliseren. Vanaf instrument tot batterij en terug. Zekering 14 (dacht ik of 8) meet ik spanning. meters en lampjes werken niet...... contactslot kon het niet zijn want was vetvrij en doorgemeten voor montage, voorgloeiautomaat ook niet want ook dooorgemeten.

Terug naar af, nog x meten. draaien aan zekeringen om oxidatie evt uit te sluiten, geen result. Kom uiteindelijk toch terug bij zekeringhouder. Zekeringen allen ok, niets aan te zien......

Zekering (14) instrumentarium toch eens eruit halen....!!!!!!

Wat blijkt! kopje van metalen smeltstrip valt eraf. Gebroken net onder afschuining/top van zekering wat niet zichtbaar was.

Het was dus inderdaad spanningsprobleem, waarbij ik telkens wel spanning heb gemeten op de zekering en dus dacht dat probleem na zek box zat. Breuk zat dus slechts 5 mm verder.....!


OPGELOST EN LEUKE LEERSCHOOL WEER..........


nU NOG EEN KOPER...... WEG IS WEG..... 0630381715<br><br>Post edited by: Richard Zwakke, at: 2010/06/19 17:34
Richard Zwakke
 


Re:verlichting dashboard, instrumenten raw 300TD 79

Berichtdoor Hans230CE » 19 jun 2010, 19:39

Richard, als je de zoekfunctie gebruikte, zal je vele malen zien dat het raadzaam ik om zo nu en dan eens de "plongsjes" te veranderen.

Het kan soms heel simpeltjes zijn!

_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten