Beste Pietjo,
Wegenbelasting:
Een auto word belastingvrij waarna hij 25 jaar na dat hij op kenteken is gezet. Hier is wel weer een restrictie aan verbonden dat de auto dan wel van voor 01-01-1987 moet zijn, alle modellen daar na zal belasting over worden geheven gedurende dat de auto op de openbare weg blijft rijden en niet is geschorst.
BPM:
De BPM word totaal afgeschreven over 19 jaar en 6 maanden! Dus als je een auto koopt die ouder is dan 19 jaar en 6 maanden is deze niet meer BPM plichtig.
Ik heb zelf al een aantal auto's ingevoerd van uit Zwitserland en Duitsland.
Het is raad zaam om alle info van te voren te checken op de site van de Rijks Dienst Wegverkeer RDW
www.rdw.nl en van de Belastingdienst / Douane.
www.douane.nl
Formulieren downloaden en invullen van te voren, scheelt je een hoop tijd en stress bij de RDW, Belasting en Douane.
Al is je auto BPM en Belasting vrij, je zult nadat hij is ingevoerd bij de RDW ook een aangifte moeten doen bij de Belasting en de Douane. Je moet dan een NUL aangifte doen. Dit kan je allemaal regelen bij de invoer van de auto. Bij de RDW is namelijk ook de Belasting en Douane met een kantoor gevestigd.
Je moet voor de Belasting en Douane wel een afspraak maken. Voor de RDW hoeft dat niet.
Als je van plan bent te gaan bel dan het RDW kantoor bij jou in de regio op, meld dat wil komen voor invoer personenwagen, beantwoord de vragen van de RDW en ze sturen je een 1 dags kenteken op. De datum kan je zelf bepalen.
Let wel je bent dan niet verzekerd! Dat moet je zelf even regelen met je verzekering! Maar je mag dan wel met die auto de dag waarop het kenteken geldig is van en naar de RDW rijden.
Succes met het zoeken van de juiste wagen! We kunnen je van alles vertellen maar leer 1 ding van een ervaren iemand! Op foto's is bijna alles mooi. Je kunt linken naar advertenties wat wil maar een echt beeld van een wagen krijg je pas als je 'm in het echt ziet! Is het een eind rijden bijvoorbeeld naar het buitenland, zoek er dan een aantal op die bij elkaar in de buurt staan. Dan heb je altijd meer kans van slagen. En blijf het als een avontuur zien. Soms is het ook verstandig om je verlies te nemen en met niets naar huit te gaan. Heb ik ook al een paar keer gehad.
Op de foto mijn W201 190E 2.6 Lorinser bij de RDW te Waddinxveen op 28-05-2009
Groet, Arno
<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/06/19 14:00