[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vloeistoffen : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 19:10

Vloeistoffen

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Vloeistoffen

Berichtdoor oofies mirakel » 20 jun 2010, 11:48

Heren liefhebbers,
Wil binnenkort met hulp van anderen mijn vloeistoffen vervangen.
Kan iemand mij vertellen hoeveel ik van alles moet aanschaffen?
Dus van motorolie tot differentieelolie etc.Eehhh ruitenwisservloeistof hoeft niet hoor!!!!(stuurbekr..remvl...versnell...wel) Bvd oof.
oofies mirakel
 


Re:Vloeistoffen

Berichtdoor Benz300 » 20 jun 2010, 12:01

Hoi oof (?)

ligt er wel aan welke W123 je hebt.diesel,benzine,motorinhoud ?(200,240,300?)
laat het even weten.

groeten
john
Benz300
 


Re:Vloeistoffen

Berichtdoor 250petrolgrun » 20 jun 2010, 12:10

Beste Oofies Mirakel,

Om jou tot een antwoord te kunnen dienen, moeten wij de heren liefhebbers wel weten wat voor soort motor er voor in het chassic van jou Baureie W123 zit?

Cardan Olie: nodig 1 liter 80W/90 Hypoid olie.
Stuurpomp olie: ongeveer 1 1/2 liter ATF II A suffix A Shell plus een nieuw filter.
Motor olie afhaneklijk van type motor.
Koelvloeistof afhankelijk van type motor. Zal ongeveer 10 liter bedragen.
Versnellingsbak afhankelijk van type bak.
Rem olie Dot 4 van Bosch je zal niet meer dan 1 1/2 liter nodig hebben.

Voor het kleppenstellen heb je ook een nieuwe klepdeksel pakking nodig. Ga je de oude terug monteren heb je kans dat deze gaat lekken omdat oude pakkingen uitgehard kunnen zijn.

Hoeveelheid motorolie, koelvloeistof en versnellingsbakolie kan je ook terug vinden in het boekje wat bij de wagen zit. Als je dat hebt tenminste.

Ook staat alles in de werkplaats CD-Rom.


Groet, Arno en succes met de klus.
250petrolgrun
 


Re:Vloeistoffen

Berichtdoor Ruud Janssen » 20 jun 2010, 14:01

hallo
ik heb gisteren de motorolie met filter vervangen van de 280TE m110.
was even zoeken naar het filter,die vrij vies was.
ik heb het op straat gedaan.
volgende week wil ik de automaat verversen,denk erover om hem op steunen te rijden en de achterkant op te krikken en op assteunen te zetten.
weet iemand welke onderdelen ik nodig heb zodat ik die bij de autozaak kan halen?
en hoeveel olie?
groeten ruud
Ruud Janssen
 


Re:Vloeistoffen

Berichtdoor oofies mirakel » 20 jun 2010, 16:53

Stom van me,niet bij stilgestaan. sorry daarvoor!!
Het gaat om een benzine (nu op gas) type 230E uit 1983
en het gaat om een 5 versnellingsbak. Bvd oof
Motorblok M110.

Post edited by: oofies mirakel, at: 2010/06/20 16:56<br><br>Post edited by: oofies mirakel, at: 2010/06/20 16:57
oofies mirakel
 


Re:Vloeistoffen

Berichtdoor 250petrolgrun » 20 jun 2010, 17:28

@ Oofiesmirakel,

Voor een 230E is een 4 cilinder met M102 motor,heb je 4,5 liter motorolie nodig.
Een 280 is een 6 cilinder M110 en daar heb je 6 liter voor nodig.

Jij zegt een M110 te hebben, maar dat is dan geen 230E?

Geen vol syntheet gebruiken daar kunnen onze motoren niet tegen. Dus maximaal een Halfsyntheet Castrol Magnatec 10W/40 of Minerale olie Castrol High Milage 15W/40

De 5 bak gewoon afvullen tot hij overloopt! De vul opening zit aan de zijkant van de bak dus te vol kun je hem nooit afvullen. Draai wel eerst de vuldop los voordat je de aftapplug losdraaid! Als je de Vuldop niet loskrijgt sta je met een lege bak en kan je geen meter meer rijden!

@Ruud Janssen, Je hebt een automatenbakfilter nodig en een automaatbakcarter pakking.

De olie die er in moet is 6 1/2 liter ATF II A suffix A Shell Dit staat ook in het opic van mijn 250 wat ik hier boven heb gelinkt met foto's. Let wel op dat je ook de koppelomvormer leeg laat lopen! En de carter van de automaat moet je er niet strak tegen aandraaien anders gaat hij lekken. Gelijkmatig aandraaien en hij hoeft er alleen maar tegen aan te zitten! Dit is wel een klusje voor een ervaren iemand. omdat je anders de aansluiting van de carterpan stuk draaid!

Succes met het klussen, groet Arno

Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/06/20 17:31<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/06/20 17:33
250petrolgrun
 


Re:Vloeistoffen

Berichtdoor oofies mirakel » 20 jun 2010, 17:56

bedankt voor deze info, hier kan ik hééél veel mee doen.Mvg oof
oofies mirakel
 


Re:Vloeistoffen

Berichtdoor JaapW114 » 20 jun 2010, 20:03

Rene,

Hier nog een overzichtje van welke olie waarin gaat . Is al eens eerder geplaatst door Semrick.

groet,

Jaap

JaapW114
 


Re:Vloeistoffen

Berichtdoor oofies mirakel » 21 jun 2010, 06:13

bedankt voor deze info!!Mvg oof
oofies mirakel
 


Re:Vloeistoffen

Berichtdoor Peter » 04 aug 2010, 10:47

Beste forummers,

Volgens het (franse) boekje bij mijn 230E moet ik motorolie peilen bij warme motor. Er staat "na het tanken bijvoorbeeld". Dit deed ik en het oliepeil was gezakt tot precies tussen de twee streepjes. Het verschil tussen bovenste en onderste streepje is volgens het boekje 1,5 liter, dus ik zou 0,75 liter kunnen bijvullen.

Nu wilde ik gisteren even die 0,75 liter erbij gooien, maar koud was hij precies bij het bovenste streepje (doordat alle olie naar beneden gezakt is?)

Mijn garage had juist gezegd: met koude motor precies tussen de streepjes betekent dat hij warm bij het bovenste streepje staat (warme olie zet uit). Dit blijkt dus niet waar.

Zal ik nu wel gewoon bijvullen? T boekje zegt tenslotte dat ik warm moet controleren en dan zou er 0,75 liter bij kunnen. Wat zijn jullie theorieën hierover?

Thanks,
Peter
Peter
 


Re:Vloeistoffen

Berichtdoor MBvO » 05 aug 2010, 01:08

Als je met warme motor het juiste peil hebt is het toch prima, dan hoef je toch niet bij te vullen? Koud zal hij inderdaad dan nog iets hoger staan. Teveel olie is ook niet goed. Als je met warme motor richting het onderstreepje komt, zou ik er een halve liter bij gooien en dan na een stukje draaien weer eens kijken, en evt. nog een kwart liter bijvullen, maar nu dus niet als het peil al goed is.
MBvO
 


Re:Vloeistoffen

Berichtdoor Peter » 05 aug 2010, 10:24

Thanks! Als ik je goed begrijp heeft het dus geen zin om hem precies bij het bovenste streepje te willen hebben? Als ik dat nu met warme motor precies zou afvullen, dan zou hij koud boven t bovenste streepje uitkomen.

Als middelste streepje ook prima is, dan laat ik t inderdaad zo. Bedankt.
Peter
 


Re:Vloeistoffen

Berichtdoor Citrobenz » 05 aug 2010, 10:57

Hallo Peter,

Zoals hierboven al geschreven is staat je oliepeil nu netjes

Het bovenste streepje is het maximum!
Teveel olie is ook niet goed, zelf heb ik het oliepeil van mijn auto's ook altijd tussen minimum en maximum in staan, dan is het altijd goed.
Waar je nog wel even op moet letten is dat wanneer je de olie peilt dat de auto wel recht staat.
In de meeste straten staan de auto's wat schuin naar 1 kant, dat beïnvloed het pijlen erg.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Vloeistoffen

Berichtdoor Gerlof » 13 jun 2011, 21:17

Hallo, zou iemand mij kunnen zeggen tot hoever ik de stuurpompolie moet bijvullen?
Ik heb een 280CE uit 77 met m110 motor. De stuurpomp heeft een deksel met vleugelmoer. In de hayes workshopmanual heb ik het nav blz 218(als ik me juist herinner) een foto, bijgevuld.
In het stuurpomphuis stond het nivo tot een rechthoekig vlakje aan de binnenzijkant en ik heb er een half bekertje bijgedaan... Tot een ribbeltje. Volgens mij had het veertje om het asje nog een ringetje of 6 vrij.
Alvast bedankt!
Avatar gebruiker
Gerlof
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 15 mei 2011, 12:43
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Ja


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten