[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bout steekas W114. M12 x ? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:21

Bout steekas W114. M12 x ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bout steekas W114. M12 x ?

Berichtdoor Camiel300TDT » 20 jun 2010, 20:33

Beste W123 rijders,

Gisteren mijn steekas links vervangen. De oude W123 as eruit en een W114 as erin. Ging zeer voorspoedig met name door tips uit dit forum.

Maar. De W114 steekas gaat vast met een M12 bout, de oude as met M8. Daar had ik niet op gerekend. Dus ik een bout M12 x 1,75 gevonden van de goede lengte. Bleek de spoed niet goed te zijn. Het zal waarschijnlijk metrisch fijn zijn maar in de maat M12 bestaan hiervoor vier verschillende spoeds:
0,75
1,0
1,25
1,5

Een) Weet iemand wat de juiste spoed is voor deze steekas bout?

Twee) Kent iemand het artikelnummer van de steekas bout uit de W114 serie. Dan kan ik er een bij de dealer halen. Ik heb zelf de W123 Wis cd en daar staat dit niet in.

Bedankt voor de nuttige reacties.

Camiel<br><br>Post edited by: Camiel300TDT, at: 2010/06/20 20:35
Camiel300TDT
 


Re:Bout steekas W114. M12 x ?

Berichtdoor Wiebren240D » 20 jun 2010, 21:16

Hallo Camiel

volgens mij is het gewoon metrische draad hoor.
maar ik heb nog wel eentje over die mag je voor 1 euro plus de opzend kosten hebben

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Bout steekas W114. M12 x ?

Berichtdoor Leon » 20 jun 2010, 21:37

Hoi Camiel,

Uit mijn hoofd is het M12x1.5. Enneh... weet je nog dat ik zei "ik heb een 114 steekas, maar de bout is anders" :)

Nummertje even opgezocht:
N 308765 5012005<br><br>Post edited by: leon, at: 2010/06/20 21:41
Leon
 


Re:Bout steekas W114. M12 x ?

Berichtdoor Camiel300TDT » 20 jun 2010, 22:11

Ja, nu je het zegt. Nu snap ik ook welke bout je bedoelde! Bedankt voor het artikelnummer. Ga morgen even naar de dealert bellen, als zij hem niet hebben liggen maak ik graag gebruik van je aanbod Wiebren. Lekker mengsel trouwens: ATF met Molikoot, net Erwtesoep.


Wiebren, kun jij mij een PM sturen met je mobiele nummer? Bedankt.

Ik kijk nu in de auto van mijn vader, een citroen, das echt niks.


C.<br><br>Post edited by: Camiel300TDT, at: 2010/06/20 22:12
Camiel300TDT
 


Re:Bout steekas W114. M12 x ?

Berichtdoor Camiel300TDT » 21 jun 2010, 22:27

Beste medebenzers,

Hier volgend een korte beschrijving van wat ik gedaan heb, misschien heeft iemand er wat aan bent.

Doen voor de klus:
lezen: http://www.peachparts.com/Wikka/W123RearAxles
1 liter differentieel olie ( autohandel) kopen
sluitring steekas (Mercedes dealer) kopen
een nieuwe steekas kopen of een gebruikte maar dan wel twee tubes van 90 ml homokineten vet kopen en 200 ml ATF automatische transmissie olie kopen om in ieder geval de olie in de gebruikte steekas te verversen
Onderkant van de auto achter met hogedrukspuit schoonmaken ( een schoon differentieel werkt lekkerder)
Als het water opgedroogd is de betreffende bouten in de WD40 zetten, doe dit minimaal een dag van tevoren

Nodig:
brug
twee korte krikken
een grote hoge krik (minimaal 1,5 meter)
momentsleutel
tangetje ( voor de borgring van de steekas)
dopsleutelset
hamer
koperen stift
vloeibare pakking
1/2 liter yoghurt drank
Radio
drie houten blokken (een om het differentieel te ondersteunen, een voor het voorwiel, een achter het voorwiel)

demonteren:
zet de radio aan
Zet de auto op een brug
Olie bak onder differentieel zetten
Bovenste vuldop differentieel weghalen
Onderste vuldop differentieel weghalen, olie stroomt in de bak.
Differentieelhuis ondersteunen met een krik op de grond
Wiel bouten links beetje los doen
Brug laten zakken tot de achter wielen los van de brug zijn
een blok voor het voorwiel en een blok achter het voorwiel doen
flink aan de auto schudden om te kijken of hij stabiel op de ondersteuning van het differentieel staat
linker achter wiel helemaal verwijderen
de twee grote bouten van de remklauw loshalen
de remklauw met een ijzerdraadje hoog vastbinden aan de veerpoot
het differentieel lager zit met vier bouten van onderaf in de kofferbak geschroefd, schroef deze vier bouten los
zet links- en rechtsachter onder de kriksteunen een krik. De krik staat dus op de bruggen en ondersteunt de auto
Breng de brug omhoog. De auto, gedragen door twee krikken en de twee voorwielen, beweegt nu omhoog terwijl het differentieel op de midden krik blijft rusten. Controleer nu ( van onderaf) of er ruimte ontstaat tussen de kofferbak en het differentieel als de brug omhoog beweegt. Bewegen de brug nu net zo lang omhoog tot je de grote achterste differentieellagerbouten kunt loshalen met een dopsleutel. Haal die twee bouten dan ons.
Drink de yoghurt drank
Verwijder het differentieel lager
Verwijder het differentieeldeksel, je kijkt nu in het differentieel en ziet de differentieel tandwielen
Maak een foto van je zelf met het differentieel op de achtergrond en laat dit zien aan je partner
In het differentieel zit een maanvormige borgring met een oogje ( goed zoeken!). Steek hier een ijzerdraadje in en trek de borgring met kracht uit de steekas weg.
In de linker achter as is precies in het midden de bout bereikbaar waar de steekas mee vastzit aan de wiel zijde. Haal deze bout ons.
Controleer of de bout die je er uithaalt in de nieuwe steekas past ( sommige steekassen hebben M8, anderen M12)
Laat de brug zakken zodat de afstand tussen het differentieel en de wielflens zo groot mogelijk wordt. Pas op voor beschadiging van de uitlaat. Haal de uitlaat demper desnoods helemaal weg als het de linker steekas betreft.
Klop met een koperen stift vanaf de buiten kant de steekas uit de wielflens
Als de steekas alleen nog aan het differentieel hangt: maak de twee foto met de bundelende steekas ( niet lachen, stoer kijken)
Houdt de steekas goed vast en trek hem voorzichtig uit het differentieel
Op de steekas die nu uit het differentieel komt zit een ring, haal deze ring van de as af
Leg deze ring over de nieuwe as (je moet dezelfde ring gebruiken. Gebruik geen nieuwe of andere ring. Deze ring hoort specifiek bij jou unieke differentieel)

Mocht je een tweedehands ter vervanging van de oude steekas gebruiken, ververs dan de olie in de twee hoezen, doe dit als volgt
Schroef de grote leiding beugels aan beide kanten los. Houdt de steekas boven een lekbak en trek de hoezen naar achteren. De oude olie stroomt er nu uit.
Stop per kant 90 ml homokineten vet in de hoes
Doe daar 100 ml ATF automatische transmissie olie bij per kant ( ja, dat is de rode olie)
Sluit de hoezen weer

Monteren:
Zie boven, maar dan andersom en
Gebruik voor de montage van de steekas in het differentieel een nieuwe sluit ring
Controleerde visueel de binnenkant van het differentieel op ( overmatige) slijtage en mogelijke verontreinigingen
gebruik vloeibare pakking voor het vastzetten van het differentieel deksel. Maak het deksel en het differentieel eerst schoon op de raakvlakken voor montage.
Maak de derde en laatste foto als je helemaal klaar bent
Rijdt de eerste kilometers rustig zodat de nieuwe steekas kan wennen aan zijn wedergeboorte

Garantie totdat je van de brug af bent

Gr.

Camiel<br><br>Post edited by: Camiel300TDT, at: 2010/06/22 09:29
Camiel300TDT
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron