MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 22:35

verkeerde olie? gevolgen?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

verkeerde olie? gevolgen?

Berichtdoor Fritske » 21 jun 2010, 15:00

Hoi Benzers

Ik heb een vraagje betreffende olie. Ik heb er al heel veel over gevonden op het forum, maar niet wat ik wil weten.

Ik rijd nu zo'n 3 maanden met mijn 230 uit '78. Bij aanschaf heeft hij (volgens de handelaar) een beurtje gehad, incl. oliewissel. Ik weet niet of er mineraal of synthetisch ingegaan is. Ik heb er in totaal nu zo'n 1500 km mee gereden

Afgelopen weekend heb ik de olie vervangen door minerale high mileage olie, omdat ik betwijfel dat er mineraal in zat (en zelfs of er uberhoubt olie vervangen is)
Ik heb dus mogelijk 1500 km met verkeerde olie gereden, en weet natuurlijk niet wat er daarvoor is gebeurd, alleen dat de auto zo'n anderhalf jaar geschorst is geweest.

Sinds ik hem heb is hij langzaam aan steeds meer gaan roken, blauwe rook, vooral na stilstaan bij het stoplicht. Olieverbruik is beperkt, ik weet niet precies hoeveel, maar ik schat een halve liter per 1500km, op vooral korte stukjes tot 15 km (Ik heb afgelopen weekend de teller gerepareerd, dus ik kan nu pas echt het verbruik controleren)


Mijn vraag: Wat zijn de gevolgen van evt. rijden met synthetische olie, moet ik nu pakkingen gaan vervangen etc. of zal het allemaal wel loslopen.
Fritske
 


Re:verkeerde olie? gevolgen?

Berichtdoor MBvO » 21 jun 2010, 17:11

Tja, ik denk dat iedereen allerlei 'dit en dat zou kunnen gebeuren' verhalen zou kunnen typen hier (zoals synthetische olie schijnt door de additieven aangekoekte resten te kunnen losspoelen, die oliekanaaltjes kunnen verstoppen) maar eigenlijk kan je er niets anders aan te doen dan gewoon zo snel mogelijk de juiste olie erin en een nieuw filter. Oliedruk, verbruik en evt. lekkage in de gaten houden (beide zijden motor en onderzijde af en toe langskijken) en dan zie je wel hoe de boel erbij staat.

Blauwe rook duidt inderdaad op verbrande olie. Rook na het stationair draaien duidt volgens mij op slijtende klepsteelrubbers. Als je wel eens heuvel af rijdt (viaduct oid) rookt hij waarschijnlijk ook, of bij gas los op de snelweg?
Zolang het verbruik binnen de perken is en je het zelf niet makkelijk kan vervangen is het de kost van het laten repareren (nog) niet waard denk ik.

Die handelaar kan je toch wel vertellen wat voor olie erin is gegaan? Die hebben meestal vaten staan van een standaard merk. Zit er ook geen kaartje aan de stuurhendel, of aan de zijkant van het dashboard?
Ik neem aan dat zo'n handelaar echt geen 5W30 oid in zo'n oude auto gaat gooien, daar zal toch normaliter gewoon 10W40, 15W40 of 20W50 in gaan dacht ik zo.

Ik zou niet weten waarom je pakkingen moet gaan vervangen, tenzij hij ergens overdreven lekt of zo, maar dat zul je nu zelf de komende maand oid met de nieuwe olie moeten bekijken.
Zorg iig dat je altijd een liter olie bij je hebt van diegene die je erin gegooid hebt, zodat je op elk moment kunt bijvullen mocht het verbruik onverwacht hoog worden. Beter veel olie verbranden dan tekort komen. Trouwens, 1 liter op 3000 gaat nog wel. Kan beter, maar is wel ver binnen de marge.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/06/21 17:13
MBvO
 


Re:verkeerde olie? gevolgen?

Berichtdoor brianm » 21 jun 2010, 18:14

zolang die niet gaat lekken aan alle kanten is er niks aan de hand
gewone olie is goed genoeg, zelfs met een zware voet
10w40 of 15w40
olie was vroeger minder stabiel als nu
en je rijdt niet in een racewagen
brianm
 


Re:verkeerde olie? gevolgen?

Berichtdoor The White Rider » 21 jun 2010, 21:01

bij mijn 280E had ook één of andere snuggere synthetische olie erin gekiepert, en nu lekt ze als een fu?!ing zeef!
The White Rider
 


Re:verkeerde olie? gevolgen?

Berichtdoor MajikSimon » 21 jun 2010, 23:30

als de olie er 1500 km inzit moet ie nu nog als nieuw zijn zo helder...bij een benzine.
Zoals je zelf al zegt de kans is best groot dat er helemaal geen olie ververst is, zeker als je al dat gevoel hebt..dat doen handelaren en ook bedrijven wel vaker. Verkeerde olie erin voor 1500 km doet niet zoveel. 30 jaar korte ritjes en slijtage doen wel veel.Ik zou me niet teveel zorgen maken.
MajikSimon
 


Re:verkeerde olie? gevolgen?

Berichtdoor Fritske » 22 jun 2010, 07:56

Bedankt voor de reacties,

Ik kan het de handelaar vragen, maar ik weet het antwoord al, hij zal me wel doorverwijzen naar de werkplaats, en die komen met het antwoord wat ik wil horen.. "ja, netjes met de juiste olie ververst"

Als de olie nog zo helder moet zijn, dan weet ik al genoeg, hij was flink zwart.
Ik heb het idee dat hij nu al minder rookt, dus ik ga het even in de gaten houden.

Ik denk trouwens ook dat de klepsteelrubbers wel slecht zijn, aangezien de auto een tijd stilgestaan heeft, maar dat komt nog wel, eerst even bekijken hoe het nu gaat.
Fritske
 


Re:verkeerde olie? gevolgen?

Berichtdoor MajikSimon » 27 jun 2010, 13:23

Ja, nou ook klepsteelrubbers die "op" zijn, leiden niet tot meer dan 1 l/1000 km olieverbruik.

Klassieke idee is dat als je op de snelweg even flink gas geeft en dan gas loslaat...en je dan direkt achterom kijkt en dan een blauwe (olie) walm ziet, het goed kan passen bij de klepsteelrubbers omdat dan door de tijdelijk "onderdruk" olie via de lekke klepsteelrubbers aangezogen wordt en in de cilinders in ieder geval gedeeltelijk verbrand tot oliewalm.

Als je continu een blauwe walm ziet is het een ander verhaal eerder (ook) versleten zuigerveren dan.
Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken. Frequente oliewissels zijn beter dan 1 x per jaar.
Semi-synthetisch 10w-40 is ook prima. Hoewel bij bekend olieverbruik een 15w-40 geen kwaad kan zeker bij deze buitentemperaturen niet van 20-25 graden. Bij echte olieboten doet men er wel eens 20w50 in.
MajikSimon
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten