[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
krukasbout wil niet los van OM616 motor : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 09:54

krukasbout wil niet los van OM616 motor

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

krukasbout wil niet los van OM616 motor

Berichtdoor JaapW114 » 22 jun 2010, 07:24

Ik ben bezig om de krukaskeerringen te vervangen van een OM616 motor. Deze motor hangt al deels gedemonteerd aan een motorbok. Helaas is de bout waarmee de poulies vastzitten aan de krukas niet los te krijgen. Al meerdere keren ingespoten met kruipolie, met een slagmoersleutel, geen beweging in te krijgen. Met een wringijzer van 63cm is er ook geen beweging in te krijgen. Hoe kan ik de krukas het beste blokkeren en weet iemand nog een trucje om deze bout los te krijgen?

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:krukasbout wil niet los van OM616 motor

Berichtdoor Theredone51 » 22 jun 2010, 08:41

Jaap,

Van de WIS CD:

Zo te zien kun je hem blokkeren door een beugel met 2 pinnen door het carter en het vliegwiel te steken óf door hem tegen te houden met een verlengstuk van een dopsleutel. Bekijk de plaatjes maar even, het wijst zichzelf.

Groeten,

Sander

Theredone51
 


Re:krukasbout wil niet los van OM616 motor

Berichtdoor Hans230CE » 22 jun 2010, 12:02

Naar het juiste forum verplaatst
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:krukasbout wil niet los van OM616 motor

Berichtdoor JantjeV8 » 22 jun 2010, 12:34

Ha Jaap, soms lukt het om de auto in de versnelling te laten staan.

Maar onder bij je koppelingshuis zit een schroefdraad gat. Daarin kun je een bout draaien, ik geloof m12 maar weet het niet zeker. Die bout valt dan in een potgat wat in het vliegwiel al is voorbereid.

Wel een tip: Het onderste deel van de bout wat taps wegslijpen. Als het vliegwiel flink wringt en de schroefdraad van die bout beschadigd krijg je hem er later moeilijk uitgedraaid.

Er kan ook een hulpstukje geschroefd worden tegen de achterste flens van het motorblok. Dan moet je het beschermingsdekseltje onder het koppelingshuis wegnemen, met een hulpstukje kun je dan een blokkeerding in het vliegwiel uit laten komen. Zo'n hulpstukje kun jij zelf wel maken.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:krukasbout wil niet los van OM616 motor

Berichtdoor JantjeV8 » 22 jun 2010, 12:36

En als hij dan nog niet wil, dan doe ik wel eens met een extra dikke luchtslang de luchtsleutel aansluiten.
Voor die slang heb ik een grote snelkoppeling direct op de luchtketel van de compressor gemaakt. Dan gaat het niet door de reduceer, maar direct de keteldruk er op. Je beschikt dan over (misschien wel te veel maar goed) een hogere druk, maar ook lopen er meer liters lucht tegelijk door en dus meer slagvermogen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:krukasbout wil niet los van OM616 motor

Berichtdoor JaapW114 » 22 jun 2010, 13:12

Heren,

Bedankt voor het meedenken. Maar vanmorgen nog even met de buurman geprobeerd, de bout is los!
@Jan ik heb alleen een elektrische Hitachi slagsleutel 350NM, die deed helemaal niets. Vliegwiel had ik er ook al af. Ik hield hem met een forse waterpomptang tegen op de poulie en de buurman met een eind pijp en dop 27 op de bout. Waarschijnlijk heeft de kruipolie vannacht zijn werk gedaan of de lompe kracht van de buurman? Maar ik ben weer blij, kan nu de keerring vervangen.

Verder heb ik een compressor van 375 liter/minuut, die staat op 9 bar, ik weet niet of een luchtsleutel het dan nog zo leuk vindt?


@Sander,

Dat had ook een mogelijkheid geweest, maar vraag mij af of het zo gelukt zo zijn, bout zat heel erg vast.
PS de cruise control werkt goed, nogmaals bedankt voor je schema en uitleg.

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2010/06/22 13:16
JaapW114
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten