[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
280CE zingend geluid rechtsachter : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:31

280CE zingend geluid rechtsachter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

280CE zingend geluid rechtsachter

Berichtdoor W123CE » 25 jun 2010, 09:14

Dag,

in m'n 280CE heb ik rechtsachter een wat zingend geluid. Het valt niet direct heel erg op, maar als je het eenmaal hoort dan blijft het rond je hoofd zoemen.

- een probleem met de cardanas/-olie? Dan zou ik het links toch ook moeten horen (nb achter me, als ik rijd)
- iets met de rem (trommel, schijf (zit alleen voor toch?), tang)
- iets anders met het wiel?

De auto is verder normaal bestuurbaar en rijdt goed. Hij is net door de apk en kreeg een fikse beurt. Dus ik neem toch aan dat een echt groot gebrek zou zijn opgevallen?

Verder nog een waarneming die hier misschien wel, misschien helemaal niet mee te maken heeft: na een rit van 45 minuten/70 kilometer (bij veelal 120 km u als we reden) viel me op dat de auto ook achter best warm was. Gister was het 's avonds een graad of 18? Voelend langs haar coupe-kont kon ik niet precies bepalen waar de warmte zat, maar het viel een ander ook op. Het was niet de kant van de uitlaat, die zit links. En ook weer niet alleen achter, maar rondom is de auto warmig.

En is het normaal dat de banden lauw-warm zijn na zo'n rit?

Nog een laatste punt in deze waslijst: ik ben op de terugweg halverwege even bij het rechterachterwiel gaan voelen, toen merkte ik niks abnormaals. Er zitten wel twee zilverkleurige cilinders die geluid maakten. Wat zijn dat??

Je hoort het, ik ben een kenner met jarenlange benz-ervaring!

Bij voorbaat dank voor het meedenken,

groeten, Patrick

Post edited by: W123CE, at: 2010/06/25 09:15<br><br>Post edited by: W123CE, at: 2010/06/25 09:18
W123CE

Re:280CE zingend geluid rechtsachter

Berichtdoor JaapW114 » 25 jun 2010, 10:12

Patrick,

Allereerst je hebt achter ook schijfremmen. Differentieel kan zingen, maar een achterwiellager kan dat ook. Zelfs als het tussenlager van de cardanas minder wordt kan het een zingend geluid geven. Twee cilinders die geluid maken? Bedoel je niet je remklauwen? Als je het opgekrikte wiel langzaam ronddraait kun je wel eens een zacht slepend geluid horen, dit is normaal. Wat gebeurt er als je de bovenkant van je wiel vastpakt en naar voor of achter probeert te bewegen? Speling, dan zijn je achterwiellagers aan vervanging toe. Pak ook eens een steekas vast, zit tussen je differentieel en het linker- en rechter ahterwiel, deze kun je iets in de richting van het differentieel en wiel bewegen, maar je mag geen bewegen in de voor en achteruit richting voelen. Zijn je ashoezen nog heel, geen (haar)scheuren?

Veel succes,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor cruizz » 25 jun 2010, 10:49

2 zilverkleurige cilinders?
Ik denk dat die je brandstoftoevoer van je tank naar je motor verzorgen.
cruizz
Gold Boarder
Gold Boarder

Berichtdoor W123CE » 25 jun 2010, 11:19

Dank jaap, cruizz.

Jaap, ik ga eens even kijken naar je tips. Ik ken een hoop termen niet, maar dat wiel bewegen moet toch eenvoudig zijn.

Twee vragen:

-is het niet gek dat dit probleem zich voordoet nèt na de apk en grote beurt?
-is het gevaarlijk of dom om hiermee nog een tijdje rond te blijven rijden? Klinkt misschien als een rare vraag, maar ik bedoel: misschien hoef je niet te schrikken van elk geluid dat je niet kent

cruizz, je hebt ook een coupe zag ik. een 280? is ie bij jou ook warm na zo'n klein afstandje?

groet! Patrick
W123CE

Berichtdoor JaapW114 » 25 jun 2010, 14:44

Patrick,

Volgens mij is het volkomen normaal dat je banden niet meer koud aanvoelen na zo'n rit. Ga maar na, wrijving en wat denk je wat er gebeurt als je remt!
Het is moeilijk te beoordelen op afstand of het geluid kwaad kan, maar zelf zou ik eerst precies willen weten wat en waarom het geluid er is. zodra je dat weet kun je beoordelen of je er wel of niet mee door kan rijden. Ik denk dat de APK er niets mee te maken heeft, het zijn natuurlijk geen nieuwe wagens, dus af en toe een mankement(je) hoort erbij.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor cruizz » 25 jun 2010, 15:17

geen dank Patrick,

Ik ben zelf ook een relatieve leek vergeleken met de andere forummers hoor.
Om terug te komen op je vraag, is die van mij ook zo warm?

.. nou met dit weer ;-)

Maar ehh, nee niet bijzonder warm, nee.
Anders zou je eens kunnen kijken of de warmte bij je wielen vandaan komt?
Misschien lopen de remmen iets teveel aan? Misschien staat hij niet goed uitgelijnd?
Rolt hij goed uit in zijn vrij/neutraal? Of sta je snel stil?

Dat geluid is denk ik gewoon je brandstofpomp, maar het kan, zoals eerder gezegd, ook wat anders zijn.

Verder is er niets bijzonders/anders aan de coupe waar hij warmer dan een sedan/T van zou kunnen worden geloof ik.
cruizz
Gold Boarder
Gold Boarder

Berichtdoor MBvO » 25 jun 2010, 19:11

Als je remmen echt sterker aanlopen aan de ene kant dan kun je dat makkelijk voelen na een rit. Trek de wieldop eraf (beetje bij beetje langs de rand lostrekken, net als een fietsband die je loshaalt en na de helft trek je hem er zo af) en voel aan het wiel. Zo'n wiel moet niet echt warm/heet worden, een beetje lauwig/handwarm zoals de banden is wel OK.
Mocht je daar geen verschil voelen tussen het ene wiel en het andere, dan kun je je hand eens aan de binnenkant van het wiel leggen, of tegen de plaat die achter het wiel zit, dan zou je wel een temperatuurverschil moeten voelen als een rem aanloopt. Als er echt iets mis is moet je na 70 km oppassen dat je je handen niet brandt.
Om een voorbeeld te geven: een vriend van me heeft een C-klasse Mercedes uit de 90er jaren waarvan 1 achterrem aanliep. Na een snelwegrit van een uur was die schijf zo heet dat je hem (door de lichtmetalen velgen) niet eens met je vinger kon aanraken (siste als je erop spuugde), terwijl de andere zijde warm was, maar wel normaal aan te raken. Dan weet je zeker dat er iets mis zit.
Toch zou ik aanlopende remmen niet echt als zingend geluid omschrijven, meer als slijpen, schrapen.
Zoals eerder gezegd mogen de remmen best ietsie aanlopen. Ik duw mijn auto regelmatig met de hand voor en achteruit (met de motor uit) om plaats te maken en dan hoor je ook wel (in een stille omgeving) dat alle remmen ietsie aanlopen (vooral als hij lang heeft stilgestaan) maar ik hoor bij mij geen groot verschil tussen het ene wiel en het andere.
Ik zou zelf ook denken aan het achterwiel lager of die as die van het wiel naar het midden onder de auto loopt (zo'n metalen blok = het differentieel). Die assen hebben zo'n rubber, daar zit een soort kniegewricht in (homokineten genaamd) en dat rubber moet volzitten met een speciaal vet anders gaan die gewrichten kapot.
Succes met zoek en laat vooral horen wat je gecheckt hebt en wat je bevindingen zijn.
MBvO

Berichtdoor JaapW114 » 25 jun 2010, 19:54

Wat ook nog een zingend geluid kan geven zijn de Hardy schijven.
Hier een foto van een "dode" Hardy schijf.

Jaap

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 25 jun 2010, 19:55

En zo zien we ze graag.

JaapW114

Berichtdoor MB280E » 25 jun 2010, 23:02

Wanneer heeft u dat zoemend geluid.
Indien u het zoemend geluid ook heb bij stilstand en het komt vanuit de cilinder rechtsachter onder de wagen nabij het rechterachterwiel, dan heeft u de brandstofpomp gevonden.
De ene zoemt al wat meer dan andere. Bij die van mij zit er een nieuwe en die zoemt ook.
Veel succes.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: