MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 18:25

Kokerbalken behandelen

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Kokerbalken behandelen

Berichtdoor janbenz1 » 26 feb 2006, 22:57

Wat is verstandig, wel of niet behandelen met ml tectyl?
Wat is het beste product?
Wie heeft goede of slechte ervaring hiermee?
Wie weet goede links?

Zelf behandel ik mijn W123 met ml tectyl, en ga binnenkort hem behandelen met verwarmde rouwe lijnolie.
Dit maakt de oude tectyl die in de kokerbalken zit opnieuw weer vloeibaar, zodat het weeer in alle naden kan lopen.
Oude uitgedroogde tectyl begint te scheuren, waardoor water en zuurstof vat krijgt op het metaal wat daardoor gaat roesten.
Het voordeel is wanneer je rouwe lijnolie in de kokerbalken hebt gaat dit bij warm weer opnieuw werken en houd de tectyl soepel.
Lijnolie wordt ook toegepast in de verfsoorten van Koopmans, wat het breken van de laklaag tegen gaat door deze soepel te houden.
Deze fabrikant levert ook rouwe lijnolie aan de Welkoop winkels waar dit te koop is.
Gemakkelijk op te warmen en in spuitpistool in de kokerbalken te blazen.
Zet de auto wel even een paar nachtjes op oude kranten of iets dergelijks, dit zal wel even nalekken.
Dit is een tip die ik van een oude rot in het vak heb gekregen, en mijn eigen gedachte hierover.
Is er iemand van de collega benzfans die hier ervaring mee heeft?
Laat het horen.
:silly:
Ik ben benieuwd, want de tijd voor het tectyleren komt er weer aan.
Groetnis fan Jan.
janbenz1

Antwoord:Kokerbalken behandelen

Berichtdoor MajikSimon » 28 feb 2006, 00:52

Een tijdje terug was er een test, qua anti roest middelen ...hohlraumschutz middelen zeg maar.... staat ookop de oude W123 msn site

Opmerkelijk was voor zover je de test mag geloven...en ik geloof het wel in gorte lijnen:
het befaamde owatrol kwam niet zo goe duit de bus en Tectyl ML ook niet.

Nu he bik ook altijd Tectyl gebruikt en ik denk dat het idd wel goed werkt, alleen het enige probleem is dat de laag tectyl krimpt, loslaat met enkele scheurtjes en er onder vocht gaat zitten.
je moe thet dus vrij frequent herhalen

2 merken kwamen er als beste uit: mike sanders vet en nog aan ander vet dat je moest verhitten en dan erin doen...

Een andere 3e goede was Teroson, alleen in DLD
te koop helaas maa rin NL te koop via Rhiwa.nl onder een andere merknaam, Rhitex geloof ik dat het heette...

Succes
MajikSimon

Berichtdoor 300tdrider » 05 maart 2006, 23:33

Ik gebruik ook lijnolie voor de kokerbalken en holle ruimtes, alleen s'zomers als het lekker warm en droog is. Om nog beter te penetreren gebruik ik soms hydrauliekolie. Voor kale plekken onder het chassis gebruik ik ML als hechtlaag en een dag later Teroson steenslagbescherming erover heen, ook spuitbus.
gr Leen
300tdrider

Berichtdoor 300tdrider » 05 maart 2006, 23:34

Ik gebruik ook lijnolie voor de kokerbalken en holle ruimtes, alleen s'zomers als het lekker warm en droog is. Om nog beter te penetreren gebruik ik soms hydrauliekolie. Voor kale plekken onder het chassis gebruik ik ML als hechtlaag en een dag later Teroson steenslagbescherming erover heen, ook spuitbus.
gr Leen
300tdrider

gr Leen
300tdrider

gr Leen
300tdrider

Berichtdoor janbenz1 » 08 maart 2006, 23:22

Hallo Leen,
Ga ik proberen, ben benieuwd naar het resultaat.
Bedankt,
Groetnis fan Jan.:silly:
janbenz1

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto