[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
schakelmechanisme eenvoudig te vervangen?? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:57

schakelmechanisme eenvoudig te vervangen??

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

schakelmechanisme eenvoudig te vervangen??

Berichtdoor Guzziman » 28 jun 2010, 14:59

Ik heb een irritante hapering in het schakelmecnanisme.
De vrijstand wordt niet makkelijk "gevonden", de pook moet je met enige kracht naar rechts duwen.
M.i. ligt het aan het mechanisme waar de pook aan bevestigd is. Onder de auto zie ik niets bijzonders aan de schakelarmen.

Is het mechanisme eenvoudig te demonteren om te te vervangen of te reviseren?
Of komt een leek als ik in de problemen omdat e.e.a. dan opnieuw moet worden afgesteld.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,

Jan
Guzziman

Re:schakelmechanisme eenvoudig te vervangen??

Berichtdoor Wiebren240D » 28 jun 2010, 16:59

Hallo Jan

is het in eens gekomen?
zo ja kijk dan eerst maar eens onder de auto daar zitten 3 schaakel stangen die naar de versnellings bak gaan daar komen ze in rubbers te zitten.
als die rubbers vesleten zijn dan heb je dit probleem.
gewoon die 3 rubbers vervangen en dan is het denk ik opgelost.
en anders even naar de afstelling van die schaakel stangen kijken die horen bij de schaakel hendel onder de auto in 1 lijn te staan als daar eentje verkeert staat heb je dit probleem ook.
even met een dun boortje in het kleine gaatje dat in alle 3 de hendels zit erdoor heen prikken dan staan ze goed en dan naar de schaakel stangen kijken en afstellen tot zo goed passen.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Guzziman » 28 jun 2010, 19:06

Wiebren,

De rubbers zijn al een keer vervangen, dat verhielp alleen de vrije slag, dus de speling. Wat nu nog speelt is een hapering, net alsof het asje in het middenconsole niet mooi glad meer is.
Kan deze niet beschadigd of versleten zijn?
Guzziman

Berichtdoor MBvO » 28 jun 2010, 19:18

Ik had hetzelfde, na het asje ingespoten te hebben met WD40 was het al veel beter. Ik had het een tijd geleden al eens geprobeerd te smeren met vaseline-olie, maar dat ging weer plakken. WD40 lost het oude vet op, dus ik zou zeggen probeer dat eens.
Rubber mof van de schakelpook omhog, pook naar rechts drukken en links inspuiten, pook naar links drukken en rechts inspuiten, beetje heen en weer wapperen en dan na een ritje eens kijken hoe het is. Dat asje kan moeilijk beschadigen tenzij je het al langer geforceerd hebt, dan is het misschien gekrast oid.
MBvO

Berichtdoor MB280E » 28 jun 2010, 22:28

Het is te reviseren indien de schade niet te groot is.
Het uit elkaar halen is simpel, maar om het in elkaar te steken hou je best je hoofd erbij.
Het wijst uiteindelijk zijn eigen wel uit.
En het afstellen is zoals Wiebren het beschrijft een eitje.
Wel fijn vet gebruiken bij montage.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Guzziman » 29 jun 2010, 12:48

Oke, ik zal eerst met mijn kleine boortje onder de auto kruipen en kijken of daar wat mis is.
Guzziman

Keer terug naar Techniek