door MBvO » 02 jul 2010, 09:04
Hoi Jochem,
Als de achterplaat ook is aangetast, dikke kans dat het water langs de lampen naar binnen komt (was bij mij ook zo), en dan ook nog de bevestiging van de sier/stootstrip. Die zit met van die rode rubberen dopjes in de carrosserie, behalve (!) de laatste bevestiging op het hoekje, die zit met een schroefje! Dat schroefje zit door stopverf die met de jaren compleet uidroogt en gaat lekken. Die stopverf vervangen is 1.
Ik kreeg een sliert van dat spul van 3M van een schadehersteller bij mij om de hoek, maar bij Brezan zullen ze het ook wel hebben (maar dan vermoedelijk alleen per doos).
2 is dan de achterlichten: zijn alle plastic bevestigingsoogjes aan de binnenzijde nog heel? Zo niet, grote kans dat daar het probleem zit, bovenkant of onderkant maakt niet uit. Als de oogjes nog heel zijn: zitten alle schroefjes erin? Goed aangedraaid? (moet niet op knappen staan!)
De achterlichten hebben een rubber rand, die rubbers kun je nieuw bij de dealer bestellen, zijn niet geweldig duur.
Als er bevestigingsoogjes van de lampen zijn afgebroken en ze zijn niet meer te lijmen, raad ik je aan om 2e hands achterlichten te zoeken, bijv. bij Mercedes-only.nl. Dat, nieuwe rubbers en nieuwe stopverf verhielp bij mij de lekkage.
Daarnaast nog al die andere dingen die al genoemd zijn. Succes.
Ik heb helaas zelf ook niet de middelen, noch de kennis om plaatwerk te vervangen/ lassen etc.
Persoonlijk zou ik pas aan lassen beginnen als de gaten erin vallen. Niet als het om carrosserie of dragende delen gaat, maar roest verspreid zich niet door de lucht dus zolang het alleen in die bak zit is het ook weer niet zo'n ramp om het zo goed mogelijk te behandelen.
Daarvoor de staalborstel erop (liefst op boormachine of slijpmachine, anders ben je er gauw zat van), zoveel mogelijk roest wegkrabben, dan behandelen met een anti-roestmiddel, evt. zinkspray of menie, (roestwerende) primer, grondverf, aflakken.