[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Temperatuur motot : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:43

Temperatuur motot

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Temperatuur motot

Berichtdoor W123CE » 26 jun 2010, 18:25

Dag,

wat is de normale 'werktemperatuur' van een M110 in een 280CE?

Ik vraag het omdat ik laatst de auto ergens parkeerde, en ik achteraf hoorde dat ik vloeistof gelekt had, ter grootte van twee straatklinkers. Een klein plasje dus. Het is kennelijk geen vettige vloeistof, de persoon die het vond dacht aan koelvloeistof, vandaar mijn vraag.

Toen ik zelf bij het parkeren op die plek even onder de auto ging liggen, zag ik wel een paar druppels, maar ik dacht 'ach wat...'. Dat was ter hoogte van de achteras. Maar daar kan hij toch geen koelvloeistof lekken? Die leidingen lopen toch niet onder die auto door?

Groeten, Patrick
W123CE
 


Re:Temperatuur motot

Berichtdoor The White Rider » 26 jun 2010, 18:40

Mijn 280E automaat loopt bij dit weer op tot zo'n 90 - 95° max, met de airco op en rustige rijstijl. Ik heb er een nieuwe waterpomp, thermostaat + huis, radiator en slangen inzitten dus nieuwer kan het niet! ;-)

Ivm lekkage. Als je vooraan een lek hebt dan wordt die vloeistof door de rijwind tot vanachter onder de wagen geblazen. Mijn Benz lekt wat olie aan de kruk-as en die olie hangt tot bijna tegen m'n achterste uitlaatdemper!
The White Rider
 


Re:Temperatuur motot

Berichtdoor W123CE » 27 jun 2010, 00:58

tsja, dat is natuurlijk een goede mogelijkheid... (van die wind bedoel ik). Ik ga eens onder de motor kijken. kan er aan de achterzijde feitelijk wel iets lekken (behalve benzine)?

groeten, Patrick

ps: vanaf welke temperatuur mag je het gas stevig intrappen, is dat vanaf 80 graden?
W123CE
 


Re:Temperatuur motot

Berichtdoor JaapW114 » 27 jun 2010, 07:37

Patrick,

Als het werkelijk lekkage bij je achteras betreft zou het uit je differentieel kunnen komen.
Het differentieel is dat grote ding tussen je achterwielen waar de cardanas vanuit je automaat naar toe gaat en wat met steekassen naar je achterwielen toe gaat.


groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Temperatuur motot

Berichtdoor Luigi » 28 jun 2010, 08:35

Wil je echt kunnen gaan planken moet je wachten tot de motorolie op temp is.
Helaas hebben onze benzen geen olietemp. meter.
Meestal na een km of 10 (afhankelijk van het weer) is alles goed op temp.
Mijn 280 staat meestal net boven de 80 bij gewoon rijden, moet hij hard werken (met de caravan de berg op) gaat hij naar de 100 graden.
Als je de radiateur geheel vult gooit de auto de overtollige vloeistof eruit, dit komt dan onder de auto te liggen.
Als je de airco gebruikt dan zal hij bij het uitschakelen van de airco (auto)ook wat condens water lekken.
Dit valt dan onder de auto op straat.

Groet Luigi
Luigi
 


Re:Temperatuur motor

Berichtdoor W123CE » 30 jun 2010, 01:56

Dag,

na eerder gepost te hebben ga ik hier nu maar verder. De auto lekt nog steeds. Het lijkt geen motorolie te zijn (de olie is en blijft goed op peil). Wel viel me op dat de oliemeter op het dashboard bij bijvoorbeeld afremmen voor een stoplicht nogal op en neer gaat. Is dat normaal (blijft wel op drie staan bij het rijden, dus...)

Maar er lekt steeds behoorlijk wat zwarte dunne olie weg (die onder het rijden naar achter geblazen wordt, waardoor ik dacht dat er iets bij de achteras lekte, dat is niet zo). Er lekt iets uit/van onder het motorblok.

Iemand suggereerde dat het goed de versnellingsbak kan zijn. De auto heeft anderhalf jaar stil gestaan, en als je dan in een keer weer lekker gaat rijden...

- hoe kan ik er het beste achterkomen welk onderdeel olie lekt?
- hoe erg is het wanneer de versnellingsbak olie lekt (ik bedoel 'erg voor de onderdelen', want ik wil ook niet overal rotzooi achterlaten.
- hoe kan ik controleren wat het oliepeil is van de v-bak (een automaat)?
- als ik LEC WEC wil gebruiken, waar moet ik dat dan in kieperen?


Groeten, Patrick

Post edited by: W123CE, at: 2010/06/30 01:58<br><br>Post edited by: W123CE, at: 2010/06/30 02:00
W123CE
 


Re:Temperatuur motot

Berichtdoor JantjeV8 » 30 jun 2010, 07:44

Hoe je een lek kunt vinden???

Door te kijken waar het het natst is... Gewoon het spoor volgen, net als de padvinders.

Automaat peilen:
Na een rit van ongeveer 50km pas goed te doen.
Motor laten draaien, hendel een keer door alle standen heen halen, dan peilen en de stok aflezen.

Lec wec moet je bij mij niet mee aankomen. Hooguit als noodreparatie om toch de bewoonde wereld te kunnen halen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Temperatuur motot

Berichtdoor W123CE » 30 jun 2010, 09:44

Dag Jan,

dank voor je antwoord.

Waar zit de peilstok van het oliepeil van de versnellingsbak? Die van de motor kan ik wel vinden.

Groet, Patrick
W123CE
 


Re:Temperatuur motot

Berichtdoor drieske » 30 jun 2010, 10:15

Kan best door het stilstaan(die 1,5 jaar) komen, lecwec gewoon bij de moterolie gooien en een flink eind gaan rijden.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Temperatuur motot

Berichtdoor Luigi » 30 jun 2010, 20:31

Zou die lec wec of iets dergelijks ook niet gebruiken.
Als je hem wel wilt gebruiken moet je er eerst wel achter komen waar je auto lekt.
Veel suc6.

Luigi
Luigi
 


Re:Temperatuur motot

Berichtdoor henklith » 30 jun 2010, 21:08

Als het differentieel olie is, kan je dat ruiken, het stinkt als de hel,
(en dat kan ik weten :o)
Groet, Henk
henklith
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 101 gasten