[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Slippende handbak : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:30

Slippende handbak

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Slippende handbak

Berichtdoor JaapW114 » 30 jun 2010, 13:20

Heren,

Mijn W115 / 200D met een 4 bak hand heeft en probleem. Bij heel langzaam optrekken niets aan de hand, bij optrekken met wat meer gas of al rijdend in een bepaalde versnelling (des te hoger de versnelling, des te erger de kwaal) merk ik dat de motor meer toeren maakt zonder dat de snelheid toeneemt, maar ik merk wel dat er iets slipt. Lijkt ook wel in koude toestand heviger te zijn dan bij warme motor. Als ik met het speciale Mercedes hulpstukje de koppeling opmeet (onder in de gleuf steken) geeft deze aan goed. Zou dit probleem in de versnellingsbak zitten? Maar zou het ook een lekkende achterste krukaskeerring kunnen zijn, zodat er in het koppelingshuis en laag olie staat waar de koppelingsplaten door heen lopen en zodoende slippen? Ik hoor geen bijgeluiden en ruik ook niets bijzonders.

Wie weet dit?

Jaap
JaapW114

Re:Slippende handbak

Berichtdoor wwwW123 » 30 jun 2010, 14:45

of lekke koppelingscilinder. platen in de olie, gaat ie ook slippen bij gas geven.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JantjeV8 » 30 jun 2010, 17:28

Koppelingscilinder heeft daar geen invloed op, alleen als je bedoeld dat die olie het huis in lekt en tussen de platen terecht komt, dan wel maar dat zal niet meevallen. Dan erbij, als je koppelingscilinder zoveel lekt dat dat invloed heeft op de platen en slip veroorzaakt, krijg jij hem niet meer in z'n vrijloop getrapt met de pedaal, laat staan vanuit stilstand in z'n 1 gezet. Eigenlijk zo goed als uitgesloten.

Het is wat je zegt Jaap, Of olie (achterste krukaskeerring), Of versleten platen. De drukgroep kan ook versleten zijn, maar dat is niet erg gebruikelijk. Ook merk je dat al als je hem niet zo comfortabel kunt bedienen, dus het opkomen van de koppeling gaat dan schoksgewijser.

In je bak KAN zoiets niet zitten, als tandwielen of de vorken in elkaar grijpen heb je een mechanische verbinding, daar kan geen slip tussen zitten. Wel speling, maar geen slip. Ook in de cardan niet.

Wat het ook zij, je moet je bak er toch voor onder vandaan halen. Voor alle opties moet je de koppeling in beeld hebben.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Toontje » 30 jun 2010, 18:59

hoi hoi
yep enigste wat het kan zijn is in het platen/drukgroep gebeuren ff bakje ervan onder en een wissel doen .
is toch gewoon de auto waar je altijd mee rijd is dus niet zo dat er wat roest of zo op de priceas kan zitten.
je kan dat nog ff proberen door als je rijd de koppeling in te trappen en dan je voet van pedaal te laten schieten zodat de koppeling met een wat versnelde beweging gemaakt word doe je normaal met optrekken niet.
als er dan wat op de as zit wat iets van belemmering zou geven dan schiet dat wel weg
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor JaapW114 » 30 jun 2010, 20:15

@wwww123,
de kopplingscilinder is het denk ik niet, geen lekkages bij de pedalen of bij de versnellingsbak, koppeling werkt zelf goed, voelt ook altijd goed aan

@toon & Jan,
deze auto rijdt dagelijks dus roest is nagenoeg onmogelijk. Ik zal zaterdag de koppeling en bak er eens onder vandaan halen en kijken wat er zou kunnen zijn. Koppeling zit er al ruim 3 ton onder dus wie weet. Ik heb nog een redelijke set liggen, die er maar eens onder knutselen. Ben bezig met de revisie van een 240D motor, die krijgt meteen een verse koppeling, cilinders en drukgroep, tot die tijd moet de gebruikte koppeling het maar even uithouden.

Ik meld mij zaterdag weer met hopelijk een positief resultaat.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 03 jul 2010, 19:05

Eind goed, al goed. Vandaag kwamen de mannen Nieuwenhuis een dagje naar Waarland. Altijd handig, dus meteen mijn Benz maar binnen klaar gezet. Eerst een bak koffie en een korte tijd later lagen het koppelingshuis en de versnellingsbak er al naast. Koppelingsplaat was volledig versleten. Zoals vaak paste het reserve setje koppelingsplaten niet, te groot. Aangezien mijn Benz zeer binnenkort een gereviseerde 240D motor krijgt met een nieuwe koppeling, drukgroep en toplager, heb ik voor deze motor de koppelingsplaat maar bij de Mercedes sloop gehaald. Knappe plaat voor een mooi prijsje. Alles weer gemonteerd en het slippen is verleden tijd.

Kan ook de aanhanger er weer achter, op het werk ligt nog een stapel oud ijzer en een grote dikke bos koperdraad op mij te wachten!

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Wiebren240D » 04 jul 2010, 11:38

Hallo Allemaal

was gisteren echt weer een nuttig dagje daar in Waarland.

koppelingsplaat vervangen in een dik uurtje uitelkaar en in een kleine 2 uurtjes de boel weer in elkaar en toen een blokje om ging toch niet zo het hoorde de eerste versneling zat op het plekje waar de 3de versnellng hoort te zitten.
en de de 2 schaakel stokjes om gedraait en het probleem was op gelost nu kan Jaap weer vele kms rijden met zijn ouwe W114/115 diesel.

met de groeten van Wiebren en Sander ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja

Keer terug naar Techniek