[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Torenhoog verbuik : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:26

Torenhoog verbuik

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Torenhoog verbuik

Berichtdoor Jakob » 07 jul 2010, 18:22

Mijn 230E van 1983 met 156.000km (recent olie en filters vervangen) verbruikt veel te veel: zo'n 1/6.
Hij start en rijdt perfect vind ik, motor houdt wel soms wat in en durft wel eens te schokken. Ook ruik ik vaak (onverbrande) benzine bij het optrekken en stoppen.

Aan wat kan dit allemaal liggen? :)
Jakob
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor Theredone51 » 07 jul 2010, 18:42

Slecht afgesteld, ofwel slechte ontsteking. Beide zorgen voor inhouden én verminderen de efficiëntie waardoor het verbruik stijgt.

Keertje langs de garage brengen om af te laten stellen?
Theredone51
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor Trouwkoets » 08 jul 2010, 13:31

@ Jakob: Ik zou beginnen met het vervangen van alle benzineslangen rond de tank. De opkomer die naar de vulhals loopt moet je bij de benzdealert halen want die is 15 mm inwendig, en dat verkoopt de handel niet.

Caspar
Trouwkoets
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor vlieger » 08 jul 2010, 21:02

De afstelling van de motor, olie soort en luchtfilter is 1.
Daarnaast kan een te lage bandenspanning ook 10% meer brandstof verbruik veroorzaken evenals het merk en type band.
Zo is bijvoorbeeld de Michelin Energy Saver bewezen zuinig met brandstof dan andere merken.
Dan kan veel optrekken en stoppen het brandstof verbruik verhogen. Dus rijdt je veel in de stad of op snelwegen?

Maar de soort benzine kan ook al een rol spelen. Vast staat dat met een hoger octaan gehalte, het verbruik afneemt.
Dat wil dus zeggen, als je euro 95 tankt de besparing op de literprijs, niet evenredig is met het hogere verbruik, dan wanneer je euro 98 tankt.

Maar ik zou beginnen met de afstelling van je motor en de bandenspanning.
vlieger
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor Jakob » 09 jul 2010, 14:45

Bandenspanning was perfect, in dit warme weer na 10km gereden te hebben 2.8 bar achteraan en 2.6 bar vooraan. Net wel even de bougies er uit gedraaid, misschien dat dat het probleem kan zijn: 3 bougie's zijn perfect van kleur, een er van is zwart. Op wat kan dit wijzen? Ik denk en vermoed klepspeling of een verbrande klep.
Jakob
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor Semrick » 09 jul 2010, 19:46

Voor wat betreft de bougie´s is dit een leuke link. Kun je aan de kleur van de bougie een diagnose stellen. ;-)
http://www.xs4all.nl/~wktriker/bougies.htm
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor vlieger » 09 jul 2010, 19:47

Een zwarte bougie kan verbrande olie zijn, of teveel brandstof.
een teveel aan brandstof kan veroorzaakt worden door een verbrande klep.
Kleppen stellen kan nooit kwaad en is zelfs een noodzaak.
Daarna even compressie meten, dan weet je snel meer.


De fabrieks gegevens voor brandstof verbruik van jouw 230E is met octaan 98 en vijf versnellingen:
Stadsritten; 1 op 8
90 Km/u; 1 op 13,2
120 km/h; 1 op 10,4.

Succes met je onderzoek.
vlieger
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor Ruud Janssen » 09 jul 2010, 20:46

bij mijn Porsche was er ook 1 bougie nogal zwart na wat gesleuteld te hebben kwam er dit eruit

Post edited by: ruud janssen, at: 2010/07/09 20:54
Bijlagen
DSC00906.jpg
IMG_2396.jpg
IMG_2398.jpg
Ruud Janssen
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor Jakob » 09 jul 2010, 20:47

Zoals te zien is op de foto is de tweede bougie van boven gezien pikzwart. Leken mij ook al vrij oude te zijn dus er zitten nieuwe op nu. De connector van die zwarte bougie zat trouwens een beetje los, en dat 'geel' (isolatie?) was er uit.
Jakob
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor Jakob » 09 jul 2010, 20:48

Wagen rijdt voor de rest best goed vind ik. Heb er nu nieuwe bougies ingedraaid maar nog niet gestart/gereden. Mag ik hier nog een kleine 200km mee afleggen voor ik hem binnenbreng? :)<br><br>Post edited by: Jakob, at: 2010/07/09 20:55
Jakob
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor Jakob » 10 jul 2010, 03:25

hoe hij normaal loopt.


op 3 cylinders, bougiekabel uitgetrokken op de plaats van de zwarte bougie.


Nu ik dat hoor op het eerste filmpje loopt hij precies toch niet helemaal lekker.
Denk wel dat hij deze winter af en toe eens gestart heeft op drie cilinders ook.
Jakob
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor Roel280€ » 10 jul 2010, 14:47

Jakob, volgens mij loopt hij in het eerste filmpje ook niet helemaal top. Vrij rauw en hoor ik wat geklepper?
Ik zou beginnen met de compressiemeting, dan kun je misschien al wat vinden óf uitsluiten. Die ene zwarte bougie is namelijk niet goed.
Roel280€
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor MB280E » 10 jul 2010, 20:02

Dat klinkt niet goed

Die vierde bougie wijst volgens mij op olieverbruik.
Toch maar de klepspelling controleren en eens compressie meten.

gegroet jan
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor Jakob » 21 jul 2010, 12:17

rijdt al wat beter nu, verbruik niet kunnen meten gezien ik de dagteller vergat op 0 te zetten... heeft me in ieder geval proper gevoerd op vakantie :) binnenkort meer hier!
Jakob
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor Trifonius » 26 jul 2010, 20:48

Sowieso een goed idee om na een paar jaar de benzineslangen eens te vervangen. Kost een paar tientjes, en dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.
Trifonius
 


Re:Torenhoog verbuik

Berichtdoor Trifonius » 26 jul 2010, 20:49

Sowieso een goed idee om na een paar jaar de benzineslangen eens te vervangen. Kost een paar tientjes, en dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.
Trifonius
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten