[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Wie ervaring inbouwen van een originele tempomat ? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:23

Wie ervaring inbouwen van een originele tempomat ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Wie ervaring inbouwen van een originele tempomat ?

Berichtdoor Maikel » 16 jul 2010, 22:08

hoi

ik zit me langzamerhand een beetje te verkneukelen om een originele tempomat te bemachtigen, is er iemand die daar ervaring mee heeft ?
Heeft dat zin of kun je beter zo'n Waeco kopen. Een origineel ding lijkt mij veel gaver, wel moeilijk te vinden !
Waar moet de hele set uit bestaan ?( ik weet pulsgever, hendel, regelunit ,onderdrukslang, gaskabel, gasstangen, , stelapparaat ?)
Prijs ? waar moet ik aan denken?

gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:Wie ervaring inbouwen van een originele tempomat ?

Berichtdoor alex240diesel » 16 jul 2010, 22:29

origineel systeem is makkelijker in te bouwen. Werking is echter in mijn geval toch minder als dat van de aftermarket systemen. kosten, zijn hoog, veel hoger dan het weaco spul, reken snel op 200 euro voor een compleet systeem, en die ga je niet snel vinden. Wat ook kan is een systeem van de W124, W126, W201 inbouwen. sensor en hendel kan je dan ook van de W123 gebruiken.

Dit wordt veel gedaan en inmiddels heb ik mijn systeem ook grotendeels hiervoor uitgewisseld.
alex240diesel

Berichtdoor JaapW114 » 17 jul 2010, 15:15

Maikel,

Ik heb onlangs een Waeco ingebouwd bij Peter200 in een 200 benzine, bij Mercedes Only een originele hendel gekocht en deze ook aangesloten in plaats van het door Waeco meegeleverde toetsenbordje.
Beschrijving van Waeco is erg beknopt maar na het een keer gedaan te hebben, is het vrij simpel. Werkt ook goed.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor peter200 » 17 jul 2010, 17:39

Maikel,Jaap

Wat Jaap zegt kan ik beamen, setje van Waeco werkt perfect
en redelijk makkelijk in te bouwen.
Zit nu in Italie maar heeft mij geen moment in de steek gelaten.

Groet Peter
peter200

Berichtdoor 76RXVD » 18 jul 2010, 09:20

Ik heb mijn Weaco zo'n drie jaar geleden ingebouwd. Doet het feilloos en heeft me nooit in de steek gelaten.
Een originele is minimaal 25 jaar oud, wat zelfs met een ster op de motorkap de betrouwbaarheid kan beïnvloeden
76RXVD

Berichtdoor Mark760 » 02 sep 2010, 14:48

Heeft er iemand het orginele schema liggen van de cruise control? Bij mij zit deze geintalleerd maar werkt niet.

Wil hem eerst eens doormeten alvorens te verbouwen.

Wie o wie helpt mij.

Mark
Mark760

Berichtdoor MB280E » 02 sep 2010, 21:52

Waarschijnlijk zijn de elco's in de stuurdoos uitgedroogt/ defect.
Met deze te vervangen zou ie terug moeten werken.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E

Berichtdoor alex240diesel » 03 sep 2010, 12:04

hier sluit ik mij bij aan Jan. Ik heb ook een defect stuurdoosje thuis liggen dat ik nog moet repareren, had al een reserve liggen.
alex240diesel

Berichtdoor Mark760 » 04 sep 2010, 14:03

Ok klinkt goed,

Heeft iemand al een bestel lijstje liggen met partummers van deze elco's?

Scheelt weer zoek werk.

Mark
Mark760

Berichtdoor Trifonius » 04 okt 2010, 21:05

Tekeningetje erbij voor de liefhebber... Snap m zelf niet helemaal, maar ok. <br><br>Post edited by: Trifonius, at: 2010/10/04 21:06

Trifonius

Berichtdoor Trifonius » 04 okt 2010, 21:08

weet iemand hoe je een post verwijderd?<br><br>Post edited by: Trifonius, at: 2010/10/04 21:26
Laatst bijgewerkt door Trifonius op 19 dec 2010, 15:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Trifonius

Berichtdoor Trifonius » 04 okt 2010, 21:24

en nog 1 voor de electrofielen onder ons... Bij mij deed het pookje het niet meer. Die heb ik stiekem doorverbonden en nu doettie het weer. Moet m alleen uitzetten met de rem, via het pookje kan nu niet meer

Trifonius

Berichtdoor joris » 01 nov 2010, 19:25

Beste Maikel,

Zelf ben ik ook van plan om een originele tempomat in te bouwen in mijn 230E, de pulsgever is in bestelling bij de dealer. De rest van de onderdelen heb ik inmiddels binnen. Voor mij begint nu het avontuur van installeren.

En wordt gesproken over een vacuumslang? Mijn unit ,die daadwerkelijk de kabel bediend is elektrisch. Er nergens een aansluiting te vinden waarop een onderdruk aangesloten kan worden.

Op het type plaatje staat: VDO tempostat 83601 en er staat op dat deze elektronisch is.

Wie heeft er ervaring met deze variant van cruise control?

Dus maikel, in mijn ogen is er ook een originele variant van cruise control die elktronisch is.

Groeten joris
joris

Berichtdoor Maikel » 01 nov 2010, 19:41

hoi Joris,

welkom hier op het forum,
het zoeken naar een origineel exemplaar is moeilijk, dus ik ben zo langzamerhand wel aan het kijken naar zo'n waeco ms 50. En dan net zo als Peter een originele hendel er aan knopen. Gaaf hoor.
Wat jij noemt is volgens mij alleen de regelunit, het Zundgeraet. Die is naar mijn idee altijd elektronisch.
succes, laat even zien met foto's. Klein uploaden,

gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T

Berichtdoor joris » 01 nov 2010, 20:01

Maikel,

Hen het komplete systeem besteld bij: ECU repair centre en alles wat er nodig is zit erbij. Die eigenaar zei wel tegen mij dat ik zelf de cruise control moest inbouwen.

Zal foto`s maken dan kan je het zelf zien. Deze kan je vinden bij mijn nieuwe topic.

joris
joris

Re: Wie ervaring inbouwen van een originele tempomat ?

Berichtdoor hankjay » 09 dec 2010, 11:09

Ik heb een 280E ('85) staan voor onderdelen en daar zit een originele tempomat in, maar ik mkan de teller met zender niet in mijn 300D overzetten. In mijn geval is dat omdat de teller van de 280 niet past. En ik zie niet hoe ik de zender van de 280 op de teller van de 300 kan monteren.

Dus het moeilijkste :sick: lijkt my de zender die achterop de kilometer teller zit. Ik zie twee mogelijkheden, of je gebruikt de kilometer teller van de 'gast'auto of je probeert je eigen kilometer teller met zender te herenigen. (Beetje problemen met de juiste woorden, we spreken al jaren geen Nederlands meer).

In het eerste geval moet je een teller uit een zelfde gastauto halen en in het tweed geval is het niet zeker of de zender ook op een ander teller werkt.

Hank met groetjes uit het Australiese overstromings gebied.
hankjay

Keer terug naar Techniek