[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
280TE overleden : Techniek - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:46

280TE overleden

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:280TE overleden

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 28 mei 2010, 22:45

de snaren hoeven er niet af... dat zou me wat zijn bij iedere keer kleppenstellen, Juist met de bougies er uit zou dit makkelijk moeten gaan omdat je dan niet meer door de compressie hoeft te drukken.

Je hebt de wagen toch niet op de handrem staan en in de versnelling ofzo? dan is er idd geen beweging in te krijgen. versnelling in zijn vrij zetten of bij een automaat ik denk in de Neutraal, dan moet het makkelijk lukken. Wil het dan nog niet.... tja dan is er iets anders aan de hand.

Zo te zien is je ketting heel, daar ligt het niet aan en volgens mij zie ik ook niets vreemds bij je ventielen. Maar daar laat ik me niet verder over uit, ik ken het m110blok namelijk verder niet.
AdriaanVogelzang

Berichtdoor The White Rider » 29 mei 2010, 08:24

Heel erg moeilijk mag dat niet gaan, ik neem m'n vliegwiel vast met 2 handen en draai die zo rond met bougies en riemen er nog op, en ik heb goede compressie op m'n 280E.

Let er idd maar op dat je in neutraal staat en als ze dan niet rondgaat is het tijd om de kop te lichten denk ik zo.
The White Rider

Berichtdoor JantjeV8 » 29 mei 2010, 08:41

Volgens mij heb je bij wat jij bougie 1 noemt, (eigenlijk cilinder 6) een draadbus er mee uit gedraaid.

Kijk nog even na dat je automaat niet in de P staat, dan draait ie nie.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor jan280CE » 29 mei 2010, 08:45

Hoewel ik de kennis en kunde van de gemiddelde wegenwachter hoog inschat zou ik daar nog niet geheel blind op varen. Waarom niet? Ooit in een grijs verleden belde mij een familielid op die met zijn Datsun Cherry in limburg was gestrand met de anwb-conclusie vastloper.
We hebben een andere motor geregeld en de auto met een sleepkabel naar huis gehaald wat een ritje van meer als 100 kilometer betekende. Voortvarend aan de slag gegaan om de motor te wisselen en bij het loshalen van de startermotor bleek deze na het demonteren van de bouten maar niet los te willen. Na veel gewrik uiteindelijk die stater los gekregen. Bleek dat (Joost mag het weten hoe) dat de starter was vastgelagen op de krans. Na montage van een andere startermotor heeft het autootje nog jaren gelopen.

Ik zou in elk geval eerst eens de snaren losgooien en de starter demonteren voordat ik de kop zou lichten. Misschien heb je geluk en zit het in de aanbouwcomponenten.

Succes,
Jan
jan280CE

Berichtdoor wimada » 29 mei 2010, 10:05

Bougie 1 lijkt op een helicoil.
en zou ook eerst de starter loshalen voor
je de rest gaat demonteren

suc6 met de Benz

gr Wim
wimada

Berichtdoor JantjeV8 » 29 mei 2010, 21:01

Inderdaad, al zou de motor vast zitten, dan moet je de bendix van de starter wel in moeten horen slaan.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:280TE overleden- vervolg

Berichtdoor StevenS » 15 jul 2010, 14:07

Beste Allemaal,

Allereerst allen bedankt voor de tips en het medeleven. De diagnose is uiteindelijk een gebroken drijfstang in cylinder 2. De kosten van maken en reviseren (blok heeft 280.000 gelopen) waren te groot. Dus ik heb gekozen voor vervangen. Naar aanleiding van het topic van Toontje over Vandevelde in Lokeren (Toontje: ze konden je bezoek nog heugen!) heb ik contact met hen opgenomen. Kreeg de vraag of ik een "nieuwe of een occasie" wilde. Dus ik vraag, enigzins verbaasd "Hoe bedoelt u, nieuw, hoe nieuw is nieuw?". Waarop ik prompt het antwoord krijg: "ach, u bent 'Ollander zeker, nieuw is iets maar één keer he meneer, daarna houdt dat op!". Blijkt dat ze dus nieuwe motoren (in kado verpakking) hebben liggen. koste wel wat te duur voor mij, dus "doet u mij maar een occasie". Maandag opgehaald, gelijk een werkende airco compressor erbij genomen voor weinig en ik had nog wel meer uit die snoepwinkel willen meenemen, maar dat is voor als mij bankrekening weer positief staat.

Evengoed motor bij mijn garagist gebracht en die waren erg tevreden over me. Mooi blok, schoon, weinig kilometers (68.000), goede prijs, dus daar was ik ook wel blij mee. Misschien issie morgen klaar!

Heb ik nog wel een (kapot) motortje (M110.988) over. Daar zal ik eens wat aan wijden in de te koop sectie.

groeten weer,

Steven
StevenS

Berichtdoor StevenS » 16 jul 2010, 23:06

Klaaarrrrr. En wat rijd dat weer heerlijk! Ben erg tevreden over het resultaat. Het vermogen lijkt iets toegenomen, motor loopt iig rustiger.

Moeten er nog twee dingen gebeuren:

-Het plastic omhulsel van de fan van de oude motor was onder kapot. Dus had ik een ander meegenomen bij Vandevelde. deze is erop gezet, maar werd acuut kapotgeslagen door de nieuwe motor omdat ie blijkbaar andere maat had dan de stalen fan die er nu op zit. Ben dus nog op zoek naar het juiste plastic omhulsel.
-Airco: Ik heb er voor weinig ook de airco compressor bijgekocht. Nu blijkt dat de nieuwe motor uit een SL komt en dat dan de nippels aan de bovenkant om een hoek lopen, terwijl de slangen bij mij gewoon recht in de compressor gaan. Ik vermoed omdat er in de SL minder ruimte onder de motorkap zit. Bovenkap moet dus nog even worden omgezet en dan airco vullen en proberen. Gaan we van de week mee aan de slag.

gr
Steven
StevenS

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 16 jul 2010, 23:33

Hoi,

je schreef dat je ook een nieuwe motor kon krijgen? Zijn die nieuw en fris gemaakt? of oude voorraad? En ik ben toch even nieuwsgierig wat een splinternieuw hart voor onze dames kost??
AdriaanVogelzang

Berichtdoor StevenS » 18 jul 2010, 14:42

Hij had iig een nieuwe(!) M110.988 liggen. Reken op een bedrag van een W123 in aardige staat. Het preciese bedrag kun je bij Vandevelde navragen.

gr
Steven
StevenS

Re:280TE overleden/revisieadressen gezocht

Berichtdoor RenK » 18 jul 2010, 18:51

Hoi Steven,

Hier te Soesterberg zit een revisie bedrijf, staat heel goed bekend.

Mannessen Engines
Sterrenbergweg 27
3769 BS Soesterberg

Tel: (0346) 33 04 53
Fax: (0346) 55 44 15
E-mail: info@mannessen.nl
http://www.mannessen.nl

Zitten hier luchtbreed op 250mtr vandaan. Industrieterrein Soesterberg oprijden, kom je voor mijn deur langs, en dan 2x einde weg links. Dan halverwege die straat rechterkant.
Dus ca 13km vanuit Utrecht :-)

Vr.groet
Kees<br><br>Post edited by: RenK, at: 2010/07/18 18:53
RenK

Re:280TE overleden/revisieadressen gezocht

Berichtdoor MajikSimon » 18 jul 2010, 19:56

Het maakt wel uit idd of ze al 20 jaar zo staan, of dat het recent in elkaar gedraaide exemplaren betreft.
Bij veel modellen zijn de kettinggeleiders van plastic...als dat 23-35 jaar oud is, maakt het niet uit dat het
0 km heeft, het is nog altijd veroudert..
MajikSimon

Berichtdoor Luigi » 18 jul 2010, 20:05

Hoi Steven.

Even over je airco pomp.
Bij mijn W123 280 lopen de leidingen net zoals jij beschreven hebt.
Ik weet dat mijn systeem in aangepast op R134a.
Misschien heb jij ook wel een aangepaste pomp.

Griet Luigi
Luigi

Re: 280TE overleden

Berichtdoor Frankie68 » 29 jan 2011, 12:55

Frankie68

Re: 280TE overleden

Berichtdoor FrankG » 31 jan 2011, 14:11

Hoi, ik kom nu pas bij dit topic. Mooi dat alles weer in orde is.
Tijdens het lezen kwam ik tot de suggestie om (als het blok echt helemaal kapot is) op zoek te gaan naar een goedkoop 2e hands blok, en dit dan te (laten) reviseren. Als de rest van je auto het waard is natuurlijk.

veel rijplezier!
PS ook mooi een Saab. De mijne heb ik destijds weggedaan met een vastgelopen automaatbak. Geeeeen idee hoe vast "vast" was... Ik zat ook niet op zo'n mooi forum als dit.
FrankG

Vorige

Keer terug naar Techniek