[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Richting aanwijzer probleem... help needed!!! : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 01:46

Richting aanwijzer probleem... help needed!!!

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Richting aanwijzer probleem... help needed!!!

Berichtdoor dion101 » 25 jun 2010, 12:06

Hallo,

Mijn knipperlicht/richting aanwijzer gaat niet aan als ik de schakelaar naar links of rechts zet. De waarschuwingsschakelaar werkt nog wel (de rode knop in het midden van de console). Ook de lampjes zelf gaan dan wel aan. Het licht dus niet aan de lampjes maar iets in het circuit.

Ik heb wat op internet gelezen over relais (??) maar weet niet goed wat daar mee wordt bedoeld. Zou het gewoon de schakelaar zijn die aan het stuur zit? Verder werken alle andere functies nog wel die via die schakelaar bediend worden.

Ik heb totaal geen idee waar ik moet kijken, maar heb ook geen zin om naar een garage te gaan en daar weer 100 euro lichter te zijn. Op de sloop heb ik een schakelaar voor 50 tientjes dus als ik die nu zelf kan inbouwen ben ik helemaal blij!

Weet iemand mij te vertellen wat ik moet doen? Is het inderdaad de schakelaar? Ik heb een Mercedes workshop boek maar daar zie ik niets in staan hierover.

Alvast bedankt!

-Dion-

PS: Er zit in Haarlem toch een Mercedes sloop? Heeft iemand daar het nummer van (op internet kan ik hem niet vinden)?
dion101

Re:Richting aanwijzer probleem... help needed!!!

Berichtdoor Hans230CE » 25 jun 2010, 15:46

Dion,

Eerst heb ik je vraag in het goede kader gezet.

Probeer eens de zoekfunctie op "richtingaanwijzer", je krijgt 10 pag met mogelijke antwoorden.

Vanaf type 2 is de drukschakelaar van de alarmlichten vervangen door een wipschakelaar, het wil wel eens dat deze de richtingaanwijzers blokkeert. Kijk eens of deze goed in zijn 0-stand komt??<br><br>Post edited by: Hans230ce, at: 2010/06/25 16:03
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor drieske » 25 jun 2010, 19:06

Begin eerst eens met de zekeringen te controleren.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor MBvO » 25 jun 2010, 19:16

En druk de alarmverlichtingsknop eens een paar keer stevig aan en uit. Bij de serie III auto's van na september 1982 werken de richtingaanwijzers niet als de alarmverlichtingsknop niet helemaal goed uit staat. Door het weinige gebruik van de alarmverlichting kunnen die contactjes wel wat matig worden, was bij mij ook zo. Beetje steviger doordrukken op de knop was voldoende.
MBvO

Berichtdoor Jinx » 27 jun 2010, 21:23

Ik heb eens hetzelfde probleem gehad. Na vervanging van het relais was dit probleem over. Het relais zit tussen je schakelpook en je asbak onder de plastic afdekking. Waarschijnlijk zit hier het probleem in.
Jinx
Expert Boarder
Expert Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Gerrie Diesel » 29 jun 2010, 09:22

Hallo Dion,
De bedrading van en naar je knipperlichtschakelaar komt van het relais/alarmverl.schakelaar in het console bij je pook.
Probeer kn.l.scha. te overbruggen door bij het relais de contacten 49 met L, of 49 met R kort te sluiten met een draadje, zie schema

Maar misschien is een snufje contactspray op de aansluitingen van het relais ook al voldoende.
Gerrie Diesel

Berichtdoor Gerrie Diesel » 29 jun 2010, 09:25

En dan nu met schema, ondertussen op postzegelformaat.

Gerrie Diesel

Berichtdoor Hunter » 01 jul 2010, 10:11

Herkenbaar probleem. Ik heb sinds gisteren een 240D uit '82 en die heeft hetzelfde.
Op de alarmknop drukken/rommelen helpt niets. In het dashboard ligt echter een nieuw knipperlichtrelais van Hella...
Vraag: waar zit dat relais en hoe kom ik er bij? Ik heb al achter de asbak gekeken, maar daar zit-ie niet.
Moet het hele paneel rond de automaatpook eruit? Graag advies zodat ik 't nieuwe relais er snel in kan drukken!

Groet,

Joost
Hunter

Berichtdoor MBvO » 01 jul 2010, 16:34

Als je de asbak eruit haalt en het metalen klemmetje wat daarachter zit, kun je de kuntstof plaat rond de pook , dus die waar ook de alarmverlichting knop op zit, horizontaal naar achter schuiven (wel even rommelbakje leeg maken...). Hij moet een centimeter of 7 naar achter en dan komt hij los, aan het verticale stukje aan de achterkant zit nl. een redelijk lang staafje wat je uit een gat schuift.
Daaronder zit het relais, naast de pook.
Dat geldt iig bij mijn auto ('83), ik geloof dat het bij oudere types achter de tellerbak zit. Hiervoor moet je de plastic plaat onder het stuur loshalen, en misschien de tellerbak er naar voren uit drukken om erbij te kunnen.
MBvO

Berichtdoor Hunter » 01 jul 2010, 21:31

Da's mooi omschreven, MBvO!
Zojuist snel even gekeken en aandrukken hielp niet.
Het bijgeleverde relais past niet... Hopelijk zit er iets in een sloper bij Klasse Klassiek ;-)

Dank, Joost
Hunter

Berichtdoor hans230c » 01 jul 2010, 23:28

Die heet.jan huisman in haarlem
hans230c

Berichtdoor Hunter » 02 jul 2010, 09:13

Weten we dat ook weer.
Sorry Jan bedankt Hans groet Joost
Hunter

Berichtdoor Hunter » 03 jul 2010, 19:26

Bij KlasseKlassiek een gebruikt relais gescoord en nu is het weer netjes van tik-tak enz. ;-)
Hunter

Berichtdoor mathijs84 » 20 jul 2010, 14:42

Heb eens hetzelfde gehad bij mijn 200D. Het relais zit daar direct bevestigd aan de alarmknop, dus inderdaad onder het paneel rond de pook. Overigens past het bij mij niet precies helaas, waardoor het relais af en toe los laat en ik dus opeens geen richting meer kan aangeven..... tape helpt, maar is met dat warme weer niet erg bevorderlijk...
succes!

Grt Mathijs
mathijs84

Keer terug naar Interieur