[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Nokkenassen op tijd zetten : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:52

Nokkenassen op tijd zetten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor peterj » 24 jul 2010, 16:59

Hoi ik heb net mijn koppakking vervangen en de kleppen schoon gemaakt en de zuigers gecontroleerd nu heb ik de hele zaak weer in elkaar gezet maar krijg de nokkenassen niet meer op tijd gezet volgens de cd zet het vliegwiel op nul controleer dan of de merktekens op de nokkenassen gelijk staan aan de lagerschalen het enigste wat ik op de nokkenassen zie zijn de spieen die erin zitten en op de tandwielen ervoor staan net voor de spieen twee strepen zet ik deze nou gelijk en ik draai met de hand het vliegwiel rond dan kom ik met de klep tegen de zuiger aan kan iemand me hier bij helpen het is een W123 280E bwj 1977 en de motor die erin zit is volgens de Mercedes garage een m110 ce bwj 1985 met dubbele nokkenassen (of kan het vliegwiel er verkeerd op zitten )of zit deze op een spie gemonteerd en moet ik ergens anders op letten

Post edited by: peterj, at: 2010/07/24 17:00<br><br>Post edited by: peterj, at: 2010/07/24 17:04



peterj
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor peterj » 24 jul 2010, 17:05

hier nog een foto van het vliegwiel <br><br>Post edited by: peterj, at: 2010/07/24 17:05

peterj
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor MB280E » 24 jul 2010, 17:47

het bouwjaar van de motor zou niet zoveel mogen uitmaken. (Misschien dat de kopbouten anders zijn in '79 en '85)
Heeft u voor het openen van het blok de rek van de ketting gecontroleerd?
Indien deze te lang is dan is de kans reeël dat je de nokkenassen niet op tijd krijgt.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor peterj » 24 jul 2010, 19:00

de ketting is niet te lang of uitgerekt ik heb het probleem dat als ik bv de klep van de uitlaat van de eerste cylinder met de tuimelaar uitrust deze te vroeg open gaat en dus tegen de zuiger aankomt hij moet een stuk later bediend worden welk merkteken moet ik gebruiken op het vliegwiel of welke andere tijd optie kan ik gebruiken bv een zuiger die boven in staat en dan de strepen op de tandwielen op deze tijd zetten
peterj
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor Ruud Janssen » 24 jul 2010, 22:34

de nokkenassen 360 graden draaien?
als het vliegwiel 1 omwenteling maakt hebben de nokkenassen er 2 gemaakt.
ik kan het mis hebben.
Ruud Janssen
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor peterj » 25 jul 2010, 00:05

hoi wat bedoel je hier nu mee het enige wat ik wil weten is waar moet het vliegwiel opstaan en waar moeten de nokkenassen op staan
peterj
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor Toontje » 25 jul 2010, 06:34

hoi hoi
kijk eens in dit topic daar heb je mischien wat aan

viewtopic.php?f=10&t=8591&start=0

groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor jan280CE » 25 jul 2010, 11:24

Lastig verhaal op afstand, maar volgens de wis (of de engelse versie hiervan die jij aanhoudt) zou de krukas op 0 moeten staan (Bovenste Dode Punt) terwijl op dat moment de inlaatklep zich opent terwijl de uitlaatklep zich sluit.

De 4takt-moter kent 4 slagen.
1 Neerwaartse zuiger: inlaatklep open en uitlaatklep dicht: de inlaatslag, aanzuigen mengsel.
2 Opwaartse zuiger : Inlaatklep dicht en uitlaatklep open: de compressieslag, ontsteking voor
BDP
3 Neerwaartse zuiger: inlaatklep dicht en uitlaatklep dicht: de arbeidsslag, verbranding.
4 Opwaartse zuiger : inlaatklep dicht en uitlaatklep open: de uitlaatslag.

De foto uit de WIS (en dus niet een foto van jouw feitelijke situatie) toont het moment (BDP) tussen 4 en 1. Het is gebruikelijk dat kleppen elkaar overlappen en er dus zowel een inlaatklep begint te openen en de uitlaatklep zich begint te sluiten.

Ergo, je zult je ervan moeten overtuigen dat de eerste cilinder op BDP (0) niet op ontsteken staat. Daarna de nokkenassen globaal in de beschreven stand stellen en dan zou je merktekens die corresponderen moeten ontdekken. Als dat het geval is kun je fijn gaan stellen/draaien.

Groet,
Jan
jan280CE
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor peterj » 25 jul 2010, 11:52

dan zou bij mij deu het vliegwiel verkeerd gemonteerd moeten zijn hanteer ik de nulstand van het vliegwiel en zet de merktekens gelijk dan komt bij het rond draaien de uitlaatklep tegen de zuiger aan van cylinder 1 wat is zie bij een forum met foto's kan de vliegwiel er op twee manieren op maar aan mijn bouten te zien van het vliegwiel is deze nog nooit los geweest wel weet ik dat me motor al een jaar loopt met de huidige ketting ect ect het onstekingstijdstip vind ik nu nog niet zo van belang deze kan ik altijd achterhalen met een potlood op de zuiger en zo vastellen wanneer de zou moeten onsteken op zuiger 1
peterj
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor peterj » 25 jul 2010, 13:51

als ik mijn vliegwiel op TDC zet volgens de cd 0 dan zou de eerste zuiger op het bovenste dode punt moeten staan dit is bij mij echter niet het geval
er moet dan dus gerommeld zijn met het vliegwiel wat ik nu kan doen is de as met de hand draaien en zorgen dat de eerste zuiger bovin staat en dan de tekens op de nokkesassen op het juiste tijdstip zetten wel moet ik dan weten in welke slag ik zit in de eerste slag of de laatste slag

peterj
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor peterj » 25 jul 2010, 13:54

nog een tekening van het internet

peterj
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor bartolo66 » 25 jul 2010, 15:26

Vreemd, ik ken het 110 blok niet maar als je vliegwiel op tdc staat dan moet de zuiger van de eerste cilinder (het dichtst bij je krukaspoelie) bovenin staan.

Je kunt aan de stand van de nokken op je nokkenas zien welke slag de motor gaat maken, aan de hand van de draairichting kun je dus bepalen of de inlaat of de uitlaatklep open zal gaan, in jouw geval moeten de kleppen op tuimelen staan, de uitlaatklep is net dicht en de inlaatklep gaat bijna open! Uiteraard van de eerste cilinder.

Ps De krukas draait twee keer zo snel als de nokkenassen, dat staat hierboven verkeerd :-(, dus als je ergens aan moet draaien is het aan de krukas. Het zou dus kunnen zijn dat je krukas nog een volledige omwenteling moet maken tov je nokkenassen.

Succes!

...een volledige omwenteling verkeerd verklaart trouwens nog steeds niet dat je klep op de zuige loopt...

Post edited by: bartolo66, at: 2010/07/25 15:36

Tekst aangepast.Er stond vliegwiel, maar dat moet idd krukaspoelie zijn.<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2010/07/25 22:31
bartolo66
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor jan280CE » 25 jul 2010, 16:47

"de nokkesassen op het juiste tijdstip zetten wel moet ik dan weten in welke slag ik zit in de eerste slag of de laatste slag"

Dat zie je dus aan je ontsteking die vonkt aan het eind van de compressieslag.

Groet,
Jan
jan280CE
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor peterj » 25 jul 2010, 18:57

bedankt voor jullie info het enige wat dus mogelijk is dat het vliegwiel bij mij verkeerd gemonteerd zit (de huidige motor is ook niet de orginele) ik zal deze toch maar eens los halen en hem een halve slag laten draaien als het goed is zitten er twee spiebanen op dit wiel ik kan wel op de hand gaan draaien en dan bij het bdp punt van zuiger 1 de kleppen stellen maar dan heb ik kans dat de kleppen toech nog iets te vroeg of te laat staan het merkteken 0 zou toch moeten kloppen met de zuigerstand maar dit is bij mij dus niet het geval vreemd maar ja
peterj
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor peterj » 25 jul 2010, 19:07

heb maar even een foto gemaakt van de merktekens ze staan nog los maar het gaat om het iedee zoals op de foto als deze zouden kloppen dan zou de inlaat klep nok anders moeten staan deze staat nu al helemaal verkeerd als de merktekens bij het 0 punt van het vliegwiel boven zouden moeten staan en dan het tuimelmoment van cylinder een aangaven dan staat de uitlaatnok helemaal verkeerd <br><br>Post edited by: peterj, at: 2010/07/25 19:07

peterj
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor JantjeV8 » 25 jul 2010, 19:59

Hoewel ik wel de indruk heb dat je weet waar je mee bezig bent, mis ik 1 ding:
Heb je voor demontage de zaak niet op 0 gezet???

In elk geval klopt er iets niet, maar dat was al geconstateerd. Kan het vliegwiel er op 2 manieren op??

Wat ik ook raar vindt is dat de uitlaatnokkenas nog voor het merkteken staat, terwijl de inlaat er een tand of 2 voorbij zit, dat verloopt toch niet ten opzichte van elkaar? Zit de spanner wel goed? '
Zijn de nokkenassen niet verwisseld?

Oh ja, denk er om dat je ook zo met de hand een klep zomaar krom kunt duwen!!!<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2010/07/25 20:02
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor jan280CE » 25 jul 2010, 20:22

De draairichting van de motor krukas is als je ervoor staat met de klok mee. De inlaatnokkenas draait tegengesteld dus tegen de klok in. Daaruit zou ik concluderen dat de inlaatslag geweest is en de compressieslag begonnen is of bijna op zijn eind is. De uitlaatklep behoort op dat moment ook dicht te zijn. De ontstekingsvinger staat nu dicht bij zijn merkteken. Wellicht staat toch de inlaatnokkenas een tandje verkeerd zoals jantje V8 oppert?

Groet,
Jan

jan280CE
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor peterj » 25 jul 2010, 20:25

de tijd staat nu in ieder geval niet goed dat klopt maar ja zoals ik al zei de tijd klopt niet met de cd waarden en met de waarden 1ste zuiger en tuimelmoment
en de zaak op 0 zetten is leuk maar ja de nokkenassen moeten er beide uit wil je de cylinderkop goed demonteren en schoon maken nu wil ik deze dus gewoon weer op tijd terug zetten en hier zoek ik iemand voor met de gouden tip of die weet wat er mis is met de huidige merktekens en vliegwiel dat de tekens nu niet precies gelijk staan is niet terzake het gaat erom dat er geen tuimelmoment is tussen de twee nokkeassen met de eerste zuiger in de bovenste positie
peterj
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor peterj » 25 jul 2010, 20:25

een tandje verkeerd klopt maar dan zou de nok van de uitlaatklep anders moeten staan het tuimelmoment is al lang geweest deze staat nu bijna boven zie foto

Post edited by: peterj, at: 2010/07/25 20:28<br><br>Post edited by: peterj, at: 2010/07/25 20:29
peterj
 


Re:Nokkenassen op tijd zetten

Berichtdoor jan280CE » 25 jul 2010, 20:39

1 krukasomwenteling is ½ nokkenasomwenteling. Zuiger nu (bijna) BDP aan het eind van de compressieslag. Uitlaatklepnok staat omhoog (dicht) en inlaatklep dicht.
1 omwenteling verder is (bijna) eind uitlaatslag. De uitlaatklep staat open en inlaatklep nog steeds dicht. Het lijkt me theoretisch geredeneerd dus in grote lijnen Oké. Hooguit een tandje mis.

Groet,
Jan<br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2010/07/25 20:42
jan280CE
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 116 gasten