[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
niet starten bij warme motor..... "vapour lock" : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:51

niet starten bij warme motor..... "vapour lock"

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

niet starten bij warme motor..... "vapour lock"

Berichtdoor Steven 200T » 26 jul 2010, 22:57

Even een vraag.

M'n 200T (carburateur)(benzine en LPG) start als ie koud is netjes en hij loopt keurig zowel op gas als op benzine. (dit heeft me al wat afstel uurtjes gekost voor ie echt netjes liep)

maar loop nu tegen een fenomeen aan dat ik echt niet snap.
Als de motor goed warm is en zet h'm af en start hem weer loopt ie gewoon, als je hem afzet en 5 minuten wacht start ie voor geen meter ook niet met een paar keer 30 seconden doorstarten. pas na 40 minuten wachten (als de motor weer wat is afgekoeld) start ie weer zonder problemen. Dit doet ie zowel op gas als benzine.

eerst dacht ik dat omdat ie wat aan de rijke kant staat dat ik hem verzoop. Maar net de een bougie er uitgedraaid en niet aan de hand, niet nat niet versleten, niets.

Een vriend van mij kwam met het fenomeen vapour lock aan... Als je motor warm is zou zich in je carburateur of in je inlaatspruitstuk een rijk mengsel/warme gasbel opbouwen die voorkomt dat de motor voldoende lucht zou kunnen aanzuigen en daarom pas weer start als ie afgekoeld is en de gasbel is verdwenen.... ik kan dit verhaal niet helemaal plaatsen maar ik kan ook niet bedenken wat het anders kan zijn. Ben ik wel benieuwd of iemand dit probleem herkend en een oplossing weet.

Alvast bedankt, Steven
Steven 200T
 


Re:niet starten bij warme motor..... "vapour lock"

Berichtdoor 300TD W123 » 26 jul 2010, 23:21

Hallo

Ik heb dezelfde ervaring gehad met een Frot sierra op gas. Koud altijd starten, contact uit en weer starten geen probleem. Maar na tanken of een andere langere stop niet meer starten, soms op de laatste slag van de accu wel. Aanduwen, in de twee, meteen starten.
Alles van de ontsteking twee keer vervangen en laten afstellen, hetzelfde verhaal. Auto aan mijn zus gegeven,(met bus startpilot en omschrijving van de kwaal) Twee weken later startmotor kapot. vervangen en probleem opgelost.
Volgens een monteur van mijn werk trekt de startmotor als hij versleten is veel stroom en blijft er weinig over voor een goede ontsteking.
Misschien kun je ergens een startmotor lenen en het eens uitproberen. Ook aanduwen en meteen starten wijst in deze richting natuurlijk.

Succes en groet Mark
300TD W123
 


Re:niet starten bij warme motor..... "vapour lock"

Berichtdoor Steven 200T » 26 jul 2010, 23:27

He das een interresante! Hep idd nog niet aan de startmotor gedacht zal eens boven op een helling gaan staan en je testje uitvoeren...

to be continued!
Steven 200T
 


Re:niet starten bij warme motor..... "vapour lock"

Berichtdoor JantjeV8 » 27 jul 2010, 10:43

Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar, want het fenomeen hoor je toch wel vaker. Een 2e verdachte wordt dan ook nog de bobine.

Misschien is het zelfs zichtbaar:
Trek de bougiedoppen eens los bij warme motor. De bougies laten zitten, anders draait de motor te makkelijk rond. Een paar andere bougies er in steken, massa maken en starten. Kijken wat de vonken doen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:niet starten bij warme motor..... "vapour lock"

Berichtdoor Herman250 » 27 jul 2010, 10:58

Hoi,

Volgens mij kun je de brandstoftoevoer uitsluiten omdat je hetzelfde hebt bij benzine en LPG. Kan vapor lock ook optreden bij LPG? Bij benzine kan het in de benzineleiding ontstaan als die erg warm wordt. Er onstaat dan een luchtbel en daar weet de brandstofpomp niet zo goed raad mee.

Ben ook wel benieuwd naar de oorzaak.

Gr Herman
Herman250
 


Re:niet starten bij warme motor..... "vapour lock"

Berichtdoor Steven 200T » 28 jul 2010, 23:41

Iemand anders kwam ook al met de bobine! Ga dat ook testen, heb zelf meer het gevoel dat het idd eerder de bobine is dan de start motor want met koude motor en in de winter nooit last gehad van de start motor en bovendien net een nieuwe accu. Dus kan idd dat de bobine bij warme motor geen vonken meer levert.

Hou jullie op de hoogte van m'n zoektocht! :o)
Steven 200T
 


Re:niet starten bij warme motor..... "vapour lock"

Berichtdoor Steven 200T » 01 aug 2010, 14:30

Gister bobine door gemeten en gekeken of ie vonkte en bij zoals eerder beschreven bij koude motor niets aan de hand.
- startmotor doet wat ie moet doen,
- Bobine laat de goede primaire en secundaire spanning zien en hij vonkt op het motor blok

dus tot deel twee van de test "wat doet het geheel met warme motor?" dus dak open, muziekje aan en toeren maar. Motortje lekker warm en testen maar!

Echter met alle meetapparatuur in de aanslag, blijft dat stomme ding gewoon starten met warme motor net als vroeger... snap er nu dus niets meer van! Maar gister was het niet zo warm beetje regenachtig etc. Du mischieen heeft het toch daar mee te maken!

Dus heeft iemand ervaring met niet startende carburatur motoren wanneer die warm zijn en tegelijkertijd de mussen van het dak vallen, de ijsjes en het asfalt smelten en ik naar het strand wil? bestaat er dan toch zo iets als een vapour lock in je carburatur?

Groet, Steven
Steven 200T
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 107 gasten