[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Olie in koppelingshuis : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:54

Olie in koppelingshuis

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Olie in koppelingshuis

Berichtdoor Marcules » 30 jul 2010, 10:27

Heren, en dames wellicht, techneuten,

Mijn Benz slipte over de koppeling bij ineens volgas geven als ze rond de 120 reed. Ook bij snel optrekken slipte de koppeling.

Dus de versnellingsbak eronderuit getrokken, dat lukte wel hoewel ik absoluut geen monteur ben. Hoe dan ook, de koppeling is naar mijn smaak niet versleten (zowel plaat als drukgrope als druklager) maar ik trof wel behoorlijk olie aan in het koppelingshuis. Alles is wat vettig en hier en daar een plasje olie. Het lijkt uit de versnellingsbak te komen.

Wat zijn de mogelijke oplossingen?

Marcules
 


Re:Olie in koppelingshuis

Berichtdoor Marcules » 30 jul 2010, 10:27



Marcules
 


Re:Olie in koppelingshuis

Berichtdoor Marcules » 30 jul 2010, 10:28



Marcules
 


Re:Olie in koppelingshuis

Berichtdoor MB280E » 30 jul 2010, 12:43

Beste

Ik zou toch de krukaskeering eens controleren.
En ik dacht dat Louigi iets gelijkaardigs heeft had.
Bij hem was het olie die langs een of andere bout aan de motor lekte.
Veel succes
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Olie in koppelingshuis

Berichtdoor Bertoluchi » 30 jul 2010, 12:44

Marcules,

Omdat je aangeeft dat de lekkage waarschijnlijk vanuit de versnellingsbak komt, is het mogelijk dat de hulpkoppelingscylinder (ook wel nemer genoemd) lekt. Heb ik ook gehad en is relatief makkelijk te vervangen.

Avatar gebruiker
Bertoluchi
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 02 nov 2006, 19:18
Woonplaats: Arnhem
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Olie in koppelingshuis

Berichtdoor Marcules » 30 jul 2010, 13:44

Dank alvast voor de reacties.

De krukaskering heb ik inderdaad ook al gecontroleerd en vind ik zelf niet verdacht in dit geval; juist aan de motorzijde is het allemaal veel schoner en droger dan aan de bakzijde. Ook bij de kering zelf is het droog.

Het zou dus inderdaad in de koppelinghulpcilinder kunenn zitten, wat kost zo'n ding en hoe zou je deze kunnen controleren? Als het nou weinig kost dan doe ik die sowieso.

Ook neem ik aan dat er ergens een kering zit aan de ingaande as van de bak. Ik ben een beetje huiverig om de bak open te schroeven, wie kan daar nog iets over zeggen?
Marcules
 


Re:Olie in koppelingshuis

Berichtdoor Toontje » 30 jul 2010, 19:27

hoi hoi
als er plasjes olie in die bak liggen en je hoeft remolie niet bij te vullen dan zal het niet aan de koppelings cilinder zijn die olie is ook veel dunner als motor olie
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Olie in koppelingshuis

Berichtdoor Marcules » 30 jul 2010, 19:51

Toontje ik vond ook dat de koppelingsvloeistof een heel andere kleur had dan de olie in het kopellingshuis. Hoe dan ook, de hulpcilinder van de koppeling schijnt een onbetrouwbaar ding te zijn dus die vervang ik sowieso, kost 50 euro dus daar geen risico's mee nemen.


Blijft de vraag van de as in de versnellingsbak staan: hoe vervang ik de keerring daarvan?
Marcules
 


Re:Olie in koppelingshuis

Berichtdoor JantjeV8 » 31 jul 2010, 09:23

Bakolie is rood van kleur, motorolie geel/bruin.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Olie in koppelingshuis

Berichtdoor Marcules » 10 aug 2010, 15:03

Voor de volledigheid van dit topic:

Ik heb de bak weggebracht naar een plaatselijke reviseur. Deze heeft de voorste en de achterste keering vervangen. Schoongemaakt en schakelstangetjes vastgezet, die zaten kennelijk los. Verder zag de bak er visueel goed uit. Kosten 140 euro.

Zelf hulpkoppelingscilinder vervangen, ca 50 euro.

Vervolgens alle koppelingsdelen met remmenreiniger schoongemaakt.

En weer in elkaar geklust en bakolie vervangen. Op dit moment is de koppeling weer helemaal in orde, maar dat is logisch omdat alles nu schoon is. Als de lekkage toch uit de krukas keerring komt dan zullen we dat met enkele duizenden kilometers wel merken.

Voor nu lijkt het in elk geval opgelost!
Marcules
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 95 gasten