[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
accu of dynamo begeven? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 20:04

accu of dynamo begeven?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

accu of dynamo begeven?

Berichtdoor khezz » 02 aug 2010, 15:18

Dag mensen,

lange tijd rondgedwaalt op het forum, en vanaf nu ook lid. naam: Kas, 200D 1983.

Na vorige week heerlijk door belgie frankrijk en duitsland te hebben gedwaalt, 2000km geen enkel probleem. Daarna nog even op en neer vanaf adam naar groningen, ook niks aan het handje.

tot ik gister wilde starten en er achterkwam dat er geen enkele vorm van elektriciteit meer is. Accu doorgemeten (gelijkspanning 1,16V = kan niet goed zijn) nu vroeg ik mij af wat de beste diagnose zou kunnen zijn. Geen lichten aan gelaten o.i.d. (tenminste dat denk ik)

A Accu stuk (ik schat dat hij 7 jaar oud is)

B Dynamo stuk, zodat hij niet meer laad.

Proberen aan de duwen, maar dat gaat hem niet echt worden met me diesel. Wel wat gestotter, maar krijg hem niet lopend.

Vroeg me af of er van jullie kant suggesties zijn?

Anders ANWB en op naar de garage? liever doe ik het zelf......

bij voorbaat dank!

K
khezz

Re:accu of dynamo begeven?

Berichtdoor JantjeV8 » 02 aug 2010, 18:09

Even met startkabels op een andere auto zetten.

Als de motor loopt een multimeter op de accu zetten: 14,4Volt. Dat is de laadspanning, haalt ie dat niet of is ie nog hoger, dan is de dynamo en/of de spanningsregelaar kaduuk.

Als na een tijd de accu niet bijlaadt terwijl er wel 14,4V wordt geleverd, dan is de accu naar z'n gallemiezen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor WJ15129 » 02 aug 2010, 18:19

Ik gok op de accu, even starten met startkabels en als hij loopt het licht aanzetten. Als dit helder brand is je dynamo goed, halogeenlampen zijn erg gevoelig voor een iets te lage spanning.

Groet,
WIllem
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee

Berichtdoor Jeroen » 03 aug 2010, 17:09

Goede adviezen, en hoogstwaarschijnlijk lost het dat wel op;

Een klein puntje, gebaseerd op mijn ervaringen. Een aantal jaren geleden had ik ook last van een accu die steeds ontlaadde. Eenmaal gestart leek alles goed. Accu laadde weer bij.

Tijd naar gezocht, totdat ik er achter kwam dat een lampje in het dashboard kastje aan bleef. Met het kastje dicht en het feit dat ik deze auto slechts zo nu en dan gebruik was dit het probleem. Een klein lampje trekt in relatief korte tijd een accu helemaal leeg. Zelfde geldt voor radio's, binnenverlichting e.d. Vooral in de zomer met lange dagen heb je soms niet in de gaten dat er toch nog iets aan blijft staan. Als je accu niet al te nieuw is kan zo'n relatief kleine stroomverbruiker al binnen een week de accu ver ontladen.

Succes ermee,

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee

Keer terug naar Techniek